نقش مهم صنایع کوچک در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارد و همه کشورها اولویت ویژه‌ای برای این بخش قائل شده و جایگاه خاصی را در توسعه پایدار اقتصادی کشور خود به آن داده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان در نشست ارتباط تصویری امضای تفاهم‌نامه همکاری با انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای چین افزود: یکی از چالش‌هایی که کشورها امروز با آن مواجه هستند، توزیع ناعادلانه ثروت در جهان است و یکی از راه‌های غلبه بر این چالش تقویت صنایع کوچک و متوسط (SME ها) است.

وی اضافه‌کرد: SME ها در کنار مزایای متنوع خود، دارای موانع و چالش‌های مشترک خاصی هستند که برای حل آن‌ها، همه کشورها گام‌های توسعه‌ای خاصی را برداشته‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که ایران تجربیات موفقی هم در سطح دولتی و هم در سطح شرکت‌ها در زمینه SME ها داشته است، پیشنهاد کرد: اعضای این نشست تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که این امر در نهایت منجر به ایجاد شکوفایی و خودآگاهی SME ها خواهد شد.

رسولیان ادامه‌داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با در نظر گرفتن نقش و اهمیت صنایع کوچک و این واقعیت که در حدود ۹۲درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، تلاش می‌کند با به‌کارگیری سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت‌های گوناگون و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، فضای رقابت پذیری را برای صنایع کوچک به‌وجود آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ماموریت‌های محوله را در دو حوزه اساسی «ایجاد زیرساخت (در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، شهرک‌های فناوری و تخصصی، تصفیه خانه و شبکه فاضلاب و ...)» و «توسعه صنایع کوچک (توسعه بازار، کارآفرینی، آموزش، تأمین مالی، توسعه خوشه‌های صنعتی، نمایشگاه، توسعه صادرات، کنسرسیوم‌های صادراتی، پیمانکاری فرعی و ...)» دنبال می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده و نزدیک  به یک میلیون نفر در بیش از ۴۹ هزار واحد صنعتی مستقر در آن‌ها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این رقم ۴۸ درصد کل صنایع ایران را شامل می‌شود و بیش از ۱۰ درصد این واحدها نیز صنایع با فناوری پیشرفته (Hi-Tech) هستند.

رسولیان افزود: همچنین ۶ شهرک فناوری و ۳۸ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار برای ارائه خدمات و تأمین نیازهای صنایع کوچک ایجاد شده‌اند و بیش از ۵۰۰ مشاور در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به برنامه توسعه خوشه‌های کسب‌وکار به‌عنوان یکی از مدل‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه‌کرد: این سازمان برنامه توسعه خوشه‌ای را از یونیدو اخذ و پس از یک دهه تلاش، اکنون مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار را با موفقیت در کشور پیاده‌سازی کرده است.

این مقام مسوول بیان‌داشت: در این برنامه و در طول ۱۴ سال گذشته بیش از ۴۰۰ خوشه کسب و کار شناسایی شده و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه‌ صنعتی در حوزه‌های مختلف قطعات خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سرامیک، پوشاک، بسته‌بندی، کفش و غیره خاتمه یافته و مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر صنعت با بیان این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در کنار تجارب به‌ دست آمده علاقمند است تا از تجارب سایر کشورها نیز استفاده کرده و دانش و تجربه خود را نیز به اشتراک بگذارد، گفت: این مجموعه به این منظور تاکنون ۳۲ فقره تفاهم‌ نامه همکاری با سایر کشورها منعقد کرده و فعالیت‌های ذیل آن را به پیش برده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به همکاری‌های موفقیت آمیز ISIPO و CISMEF در سه سال گذشته اشاره کرد.

ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است

رییس انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای نیز در این نشست با استقبال از گسترش همکاری‌ها با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است و همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در جریان است.

ژنهوا چی‌یان خاطرنشان‌کرد: امروز با افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در شانگهای و تهران، شرکت‌های دو کشور خواهند توانست در زمینه‌های انتقال فناوری، اعزام گروه‌های تجاری، جذب سرمایه‌گذاری‌ها بین دو کشور، گسترش تجارت و انتقال اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های چینی و ایرانی از طریق این مرکز فعال باشند.

در بخش دیگر این نشست نیز سرکنسول کشورمان در شانگهای اظهار داشت: با همراهی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای و کنسولگری ایران در شانگهای، شاهد گسترش روزافزون روابط دو جانبه خواهیم بود.

رمضان پرواز افزود: امضای این تفاهم‌نامه نماد تلاش‌های مشترک طرفین برای توسعه بلندمدت همکاری‌ها و کمک به صنایع کوچک و متوسط برای توسعه در بازارهای چین و ایران است که در نتیجه آن، فصلی جدید در زمینه ایجاد تعاملات بیشتر گشوده می‌شود.

وی ابراز امیدواری‌کرد: پیرو این تفاهم، بستر حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در چین به‌ویژه در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای (CIIE) که از مهمترین رویدادهای تجاری چین به‌شمار می‌رود، فراهم شود.

کد خبر: 17298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =