پایبندی به محاسبات بیمه‌ای، عامل ماندگاری صندوق

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر معتقد است برای پابرجا ماندن این صندوق، باید به محاسبات بیمه‌ای پایبند بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، علی شیرکانی در نشست خبری امروز با خبرنگاران به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس این صندوق اظهار کرد: نقل و انتقال سوابق بیمه ای از سال گذشته آغاز شده و با مصوبه شورای عالی رفاه، امروز در این ارتباط هیچ مشکلی از سوی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نداریم و در چارچوب کارها انجام می شود.  
وی بیان داشت: یکی از اتفاقات خوب سال گذشته بحث همسان سازی در صندوق بود که بالاترین رضایت و کمترین نارضایتی را در این ارتباط شاهد بوده ایم  و همسان سازی از تاریخ ۱ فروردین ۹۹ انجام شد.  
وی با بیان اینکه  تمام کسانی که در سال‌های گذشته در یک سطح  بازنشسته شده بودند به یک میزان شامل همسان سازی شدند، افزود: متوسط دریافتی ها در صندوق در حال حاضر ۷۰۰ هزار تومان است.  همسان سازی به مفهوم اینکه اگر افرا د در یک سطح باشند و در سال‌های متفاوت بازنشسته شده باشند باید از دریافتی یکسانی برخوردار شوند.  
شیرکانی تصریح کرد: معمولا رشد افزایش حقوق ها بیشتر از رشد افزایش مستمری ها است و این فاصله با همسان سازی پر می شود.  در مدل جدید طراحی شده توسط صندوق، بحث همسان سازی منتفی است و مدل بر اساس گرید تعریف شده است و هر کسی در هر سالی بازنشسته شود به همان میزان یکسان و تعریف شده حقوق دریافت می کند.  

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه ۱۵ درصد حقوق مبنای وصول حق بیمه در صندوق است و این یک امتیاز به بیمه شده است، گفت: ما در این صندوق با ۱۵ سال سابقه ۲۰ روز حقوق را به بازنشسته های این صندوق پرداخت می کنیم.  اگر پابرجایی صندوق را خواستاریم باید به محاسبات بیمه ای پایبند باشیم.  
شیرکانی ادامه داد: تمام صندوق ها باید به سمت جوانگرایی بیشتر و بیمه پردازی حرکت کنند.  در این صندوق علاوه بر تشویقی های جوانان در آیین نامه جدید، جوانان می توانند از بیمه پردازی ۳۵ سال بیشتر هم استفاده کنند.   در کنار این موضوع با دستور وزیر کار کارهای اجرایی خرید خدمات سربازی را انجام داده ایم و در صورت تایید شورای عالی رفاه کمک فراوانی به جوانانی است که در فکر بیمه شدن هستند.  

وی با بیان اینکه تمام سرمایه‌گذاری در حوزه سهامداری است، بیان داشت: سیاست سرمایه گذاری در صندوق بر مبنای سهام داری است و درحال حاضر صندوق دارای سه بنگاه است که دو بنگاه کارهای ماموریتی را انجام می‌دهند.  

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر  با بیان اینکه سال گذشته پرتفوی صندوق نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش داشته است، بیان داشت: سرمایه گذاری روی شرکت های eps محور بوده است. یک پروژه سنگین در فولاد خراسان و سنگان داریم که افزایش سرمایه آن اجرا شده و در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد و پروژه دیگر را در دست بررسی داریم که استراتژی مشارکتی را در پیش گرفته ایم.  بیشتر سهام صندوق در پروژه ها زیر ۵ درصد است که قدرت تعویض را در سبد پرتفوی داشته باشیم.

شیرکانی بیان داشت: فاصله های بیمه ای زیر یک سال مورد پذیرش صندوق است و بالای آن به عنوان خرید بیمه محسوب می شود. این امکان هم به این دلیلی است که ماهیت کارهای کشاورزی این موضوع را ایجاب می کند.  
خرید بیمه ای در واقع مخالف تمام اصول بیمه ای است و در وقفه بیمه ای برخی پوشش ها را از دست می رود.  

وی با بیان اینکه ساختار بیمه روستائیان بیمه اختیاری است و این بیمه به ذات محیط ایجاد شده است، بیان داشت: بدلیل مشارکت، امکان اجبار در تحت پوشش قرار گرفتن وجود ندارد. شاید در این ارتباط در شرایط خاص زمانی دولت یا مجلس، طرح های خاصی را در ارتباط با روستائیان را تصویب و اجرایی کنند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بیان داشت: در ایران با فرهنگ های پس اندازی و بیمه ای فاصله داریم و تا به امروز میزان مشار کت در صندوق کشاورزان با سعی و تلاش همه مدیران و کارگزاران صندوق صورت گرفته  و در حال حاضر  بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش این صندوق هستند.  

شیرکانی خاطرنشان کرد: در بیمه های اختیاری نیاز به اقناع شدن افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن است و ۱۸۰۰ کارگزار در سطح کشور، پوشش کامل روستائیان کشور را در ارتباط گیری با صندوق دارند.  
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بیان داشت: ارتباط بین جذب و نکات ضعف برای ما مشهود است و امروزه در همه روستاهای کشور حداقل یک عضو در صندوق داشته ایم و شناخت عمیق تر بدنبال کارهای اساسی تر  صورت خواهد گرفت که با استفاده از ظرفیت های محلی انجام خواهد شد.  
وی افزود: با افزایش شناخت صندوق در بین روستائیان و عشایر در سال گذشته و با وجود مشکلات شیوع کرونا و نیز قطع ارتباطات حضوری کارگزاران با روستائیان و مشکلات اقتصادی ناشی از وجود کرونا رشد بیمه شده فعال صندوق ۲۳۶ هزار نفر  در سال ۹۹ بوده است که رکورد ۱۵ ساله فعالیت را در کشور داشته ایم که دلیل این افزایش استفاده از خرده ظرفیت های محلی و تبلیغات گسترده تر است.  
شیرکانی ادامه داد: سال گذشته یکی از هدف گذاری های اصلی صندوق فعال شدن بیمه شده های غیرفعال است. طرحی در اسفند گذشته تحت عنوان ۱.۴۰۰ تا ۱۴۰۰ (یک میلیون و چهارصد تا ۱۴۰۰) فعال شده است که در این طرح ۹۲ هزار نفر از بیمه شده های غیرفعال را به جمع بیمه شده های فعال اضافه کرده ایم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه برحسب قانون بودجه سال ۹۹ مجوز همسان سازی به صندوق داده شدآ ادامه داد: با توجه به کوچک شدن سفره مردم در روستا، اقدام به همسان سازی حقوق بازنشستگان صورت گرفت و در این راستا امیدواریم که منابع پایداری برای موضوع همسان سازی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه تشکیل صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر یکی از خدمات بزرگ نظام به جامعه روستائیان و عشایر است، اضافه کرد: حداکثر حقوق بازنشستگان صندوق کشاورزان برابر با حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.
شیرکانی اضافه داد: برای افراد با ۱۸سال بیمه پردازی تقریبا ۱۸ برابر آورده، حقوق بازنشستگی پرداخت می شود و این بدلایلی مشارکت حداکثر ی دولت در پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش این صندوق است.  

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خاطرنشان کرد: در ارتباط با خدمات درمانی مدل این صندوق، مدل صندوق بازنشستگی کشوری است که درمان افراد تحت پوشش در قالب خدمات سلامت درمانی است و تلاش ما در بالا بردن کیفیت خدمات ارائه شده در قالب دفترچه درمانی است.

وی با بیان اینکه دلیل اینکه کارگران از درمان تامین اجتماعی استفاده می کنند این است که کارگران یک سوم حق بیمه را بابت درمان پرداخت می کنند، ادامه داد: قانون این اجازه را به صندوق نداده است که متولی درمان بیمه شده‌ها باشد و ما در این صندوق به دنبال افزایش ارائه خدمات درمانی از طرف بیمه سلامت باشیم.  

شیرکانی با بیان اینکه طبق قانون سه گروه را می توانیم تحت پوشش قرار دهیم که روستاییان، عشایر، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزارنفر، کشاورزان  ساکن  و غیر ساکن روستا را شامل می شود، اظهار کرد: بیمه شدن افراد در صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر ارتباطی به شغل افراد ندارد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ادامه داد: تبلیغات صندوق را به برنامه‌های استانی وصل کرده‌ایم و بر اساس منابع به استان‌ها برنامه تبلیغاتی ارائه کرده‌ایم. در سال‌جاری در حوزه بودجه تبلیغات سعی سده است که هدف محور و با برنامه دقیق‌تری عمل شود. قانون مصوب مجلس این است که سن بازنشستگی در صندوق را ۶۵ سال با ۱۵ سال سابقه و با ۲۰ روز حقوق اعلام کرده است و از لحاظ محاسباتی این اعداد در واقع درست است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ میلیون جامعه روستایی در کشور داریم، افزود: حدود ۱۰میلیون نفر از آن‌ها در بازه ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند که بخشی هم در تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و در واقع یک عدد شش میلیون و 700 هزار نفری توسط صندوق به عنوان جامعه هدف شناسایی شده‌اند. حدود ۲.۵ میلیون نفر در جامعه روستائیان و عشایر  فاقد هرگونه بیمه هستند و این افراد جامعه هدف صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند و در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز تحت پوشش صندوق قرار دارند.

شیرکانی گفت: در خصوص طرح «یک میلیون و ۴۰۰ تا ۱۴۰۰» پیش ثبت‌ نام صورت گرفته است اما باید به تامین منابع این مهم توجه داشته باشیم و به محض پرداخت، در صندوق این طرح را آغاز خواهیم کرد که امیدواریم تامین منابع در این دولت صورت گیرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اظهار کرد: از چهار خدمت عمومی موجود در صندوق‌های بیمه ای، مستمری بازنشستگی، مستمری فوت و مستمری از کار افتادگی توسط این صندوق ارائه می‌شود. خشکسالی یک مفهوم عام است و در این ارتباط یک طرح جدید در صندوق کلید خورده است و دارای بار مالی نیست و در این طرح مناطقی که توسط وزارت کشور در خصوص خشکسالی مطرح شده اند و در این طرح  به این افراد اجازه داده می شود که در سال بعد با پایان خشکسالی، بیمه مورد نظر در سال خشکسالی را خریداری کند.

وی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی میزان پوشش بیمه‌ای در کشورها دانست و اعلام کرد: در صندوق باید به دنبال افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای باشیم و از درآمد کسب شده حفظ پایداری را در دستور کار داشته باشیم. برای ایجاد امنیت در کشور باید پایداری روستایی را در نظر داشت. در این ارتباط با منابع مختلف و مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری اقدام به انجام سیاست گذاری‌ها کرده‌ایم.

شیرکانی ادامه داد: در زمینه بیمه زنان این نکته حائز اهمیت است که بیشترین رشد بیمه ای را در این حوزه داشته و مشوق این اقدام هستیم و طرح های تشویقی را در این ارتباط پیش بینی کرده ایم.  زنان در جامعه روستایی یک بخش بسیار مهم محسوب می‌شوند و نیاز به یک پوشش بیمه‌ای مناسب دارند. توصیه ما به روستائیان پوشش بیمه‌ای زنان و شوهران به صورت همزمان است.

به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، در طرح «یک میلیون و ۴۰۰ تا ۱۴۰۰» به زنان سرپرست خانوار روستایی نگاه ویژه‌ای شده و تلاش ما در صندوق این است که هیچ زن روستایی سرپرست خانوار بدون بیمه نباشند. هم اکنون نیز تعداد ۴۸۹ هزار نفر زنان بیمه شده تحت پوشش صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند.

وی افزود: اگر در ارتباط با همسان‌سازی در انتظار مساعدت دولت بودیم، این اتفاق در سال‌جاری رخ نمی‌داد.  بنابراین اجرای کامل همسان‌سازی را عهده دار شدیم. البته بایددر نظر داشته باشیم که دولت پشتوانه صندوق است و از این بابت خیال بیمه‌شدگان راحت باشد.

شیرکانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته توزیع پوشش متناسب در کشور را در دستور کار داشتیم و توجه بیشتر را به استان‌های کمتر برخوردار در حوزه کلینیک بیمه‌ای داشتیم. همچنین ۶۷ برنامه و پروژه اجرایی در صندوق برای سال‌جاری تعریف کردیم که نشان از هدفمندی صندوق برای تداوم فعالیت صندوق هستیم و سهمیه‌های استان‌ها در سال‌جاری نیز کاملا مشخص شده است.

اضافه کرد: در سال گذشته قدم‌های بزرگی برای الکترونیکی کردن خدمات صندوق برداشته شد که هم اکنون بسیاری از خدمات الکترونیک ارائه می‌شوند. در صددیم تا امسال در هفته تامین اجتماعی از اپلیکیشن صندوق رونمایی کرده و کاغذ را در تمامی فرایندهای بیمه‌ای صندوق حذف کنیم. در واقع به زودی به یک صندوق بیمه‌ای بدون کاغذ تبدیل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه همه درخواست‌های این صندوق الکترونیکی شده است و در صدد تقویت نسخه‌های موبایلی آن هستیم، گفت: باید توجه داشته باشیم که نقل و انتقال بیمه‌ای بین صندوق‌ها بر مبنای قانون است.  
شیرکانی ادامه داد: در سال گذشته استفاده از ظرفیت سمن‌ها را در سطح کشور آغاز کرده‌ایم و همچنین استفاده از ظرفیت‌های محلی و اجتماعی در دستور کار صندوق است و این امور در دفتر ویژه‌ای پیگیری شده و تاسیس این دفتر را مدنظر قرار داده‌ایم. همچنین همواره تلاش کردیم تا در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به هیچ عنوان نگاه زنانه و مردانه را مدنظر قرار ندادیم و حتی شغل‌های افراد را نیز در نظر نمی‌گیریم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اظهار کرد: سقف ۲۵ درصدی برای افزایش حقوق مستمری بگیران به هیات دولت پیشنهاد شده که امروز توسط دولت بررسی و اطلاع رسانی می‌شود و در صورت تایید هیات دولت در همین ماه افزایش حقوق و مابه التفاوت‌ها پرداخت خواهد شد.

کد خبر: 17066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =