کنسرت آنلاین ناظری حاشیه‌ساز شد!

کنسرت آنلاین شهرام ناظری با عنوان «آوای دوست» ۷ خرداد ماه در حالی برگزار شد که  قطع و وصل شدن مکرر این کنسرت اینترنتی و  سانسور قطعات و تصویر ساز از حواشی این برنامه بشمار می‌رفت.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همان اوایل که ویروس کرونا وارد کشور شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تعلیق کرد و حالا نزدیک دو  سال است که هیچ کنسرت فیزیکی در کشور برگزار نشده است.

در این میان اهالی موسیقی مدتی تلاش کردند تا چرخه این هنر از حرکت باز نایستد و اقدام به برگزاری کنسرت‌ها به صورت آنلاین کردند، اگرچه به طور کلی کنسرت‌های آنلاین از همان بدو شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، راه حلی مناسب برای امتداد جریان موسیقی در کشور به حساب می‌آمد اما در نهایت این روند به دنبال حاشیه‌های متعدد و نارضایتی‌ها متوقف شد. از جمله حواشی برگزاری کنسرت‌های آنلاین در سال گذشته می‌توان به اجرای همایون شجریان اشاره کرد؛ به گونه‌ای که این اجرای آنلاین در فروش بلیت و به لحاظ مشکلات فنی پخش، با مشکل و حاشیه مواجه شد و در ادامه هم برگزارکنندگان مجبور شدند بهای برخی بلیت‌های فروخته شده را به صاحبان‌شان برگردانند.

در تازه‌ترین نمونه کنسرت‌های آنلاین،شامگاه جمعه ۷ خردادماه شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی ایران نخستین کنسرت آنلاین خود را در تالار وحدت برگزار کرد. او در طول برگزاری کنسرت بسیار تلاش کرد تا جای خالی تماشاگران همیشگی‌اش را با شورانگیزی آوازش پر کند اما هربار از خالی بودن سالن گلایه کرد. «وضعیت عجیبی است! این نخستین بار است که رو به روی صندلی‌های خالی نشسته‌ایم و جای خالی مردم را می‌بینیم و حس می‌کنیم، سال‌ها عادت داشتیم از حضور و نفَس همین مردم انرژی بگیریم و همین نفس‌ها بود که در خیلی جاها ما را نگه داشت و توانستیم که کارکنیم.» او در ادامه افزود: «برای اجرای پروژه‌ای به‌مدت یک سال و نیم در آمریکا زندگی می‌کردم و در این مدت پیشنهادهای بسیاری برای اجرای آنلاین بود اما علاقه‌مند به این شیوه اجرای کنسرت نیستم و همراه گروه موسیقی «مولانا» منتظر ماندیم تا کرونا زودتر تمام شود بلکه بتوانیم بزودی از نفس‌های گرم و عشق آمیز مردم بهره‌مند شویم، اما گویا کرونا حالا حالاها ماندگار است و به همین سبب تصمیم گرفتیم این اجرای آنلاین را برگزار کنیم که البته در تنظیم قطعات تغییراتی ایجاد کرده‌ایم.»

اجرای قطعه «راست بگو نهان مکن» نخستین برنامه ناظری در کنسرت بود. او پس از اجرای این قطعه گفت: مدتی که ایران نبودم اتفاق‌های زیادی افتاد. ما دو استاد بزرگ آواز، محمدرضا شجریان و عبدالوهاب شهیدی را از دست دادیم که واقعه‌ای تلخ و ناگوار است. به قول دوستی، زندگی قطاری است که همه سوار آن می‌شویم و در نهایت ما را به ایستگاه آخر می‌برد ولی نمی‌دانم چرا قرعه بیشتر به نام اهالی هنر و فرهنگ می‌افتد و مدام شاهد از دست دادن این عزیزان هستیم. می‌خواهم قطعه‌ای از مثنوی معنوی بخوانم. این قطعه را به روح عزیزانی که در عرصه فرهنگ و هنر از بین ما رفته‌اند و نبودشان تلخ و غیر قابل جبران بوده تقدیم می‌کنم.

 «من چرخ گردان بشکنم»، «دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد»، «آتشی در نیستان» از دیگر قطعات اجرایی در این کنسرت بود. ناظری پس از پایان این قطعه گفت: وقتی آتشی در نیستان را اجرا می‌کردم به خاطر آوردم که بخشی از قطعه قبلی را نخواندم که به همین جهت بار دیگر قطعه قبلی را از وسط کار شروع به اجرا کرد.او در پایان قطعه کُردی «له‌یلی باوانم» را برای دقایقی اجرا کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، کنسرت این غول موسیقی ایران اجرایی سطح بالا و درخشان بود.

شرایط غیرطبیعی اجرا

اما تازه‌ترین کنسرت شهرام ناظری از حواشی به دور نماند و بار دیگر متولیان برگزارکننده کنسرت‌های آنلاین، نوک پیکان انتقادات مخاطبان قرار گرفتند. این کنسرت برنامه‌ای رایگان نبود و مخاطبان باید در ازای هر بلیت، ۱۵ هزارتومان پرداخت می‌کردند اما تعداد زیادی از کاربران با وجود خرید بلیت امکان حضور در صفحه پخش این اثر را پیدا نکردند. اشکال دیگر قطع و وصل شدن‌های مکرر و عدم هماهنگی صدا و تصویر بود که همگی در قالب کامنت‌هایی اعتراضی در صفحه اینستاگرام تلویزیون اینترنتی که پخش «آوای دوست» را بر عهده داشت قابل مشاهده است. این درحالی است که بیش از یک‌سال و نیم از اجرای کنسرت‌های آنلاین می‌گذرد و از خیلی وقت پیش باید زیرساخت‌های لازم برای پخش باکیفیت کنسرت‌های آنلاین فراهم می‌شد و چه بسا اگر این زیرساخت‌ها طی این مدت آماده ‌شده بود، اکنون این اجراها می‌توانستند مخاطب قابل توجهی را جلب کنند اما برگزارکنندگان آن همچنان هیچ تلاشی در جهت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای یک اجرای آنلاین نداشته و مشکل قطعی و کندی اینترنت و همچنین کیفیت صدای نامطلوب پای ثابت کنسرت‌های آنلاین شده است. 

اتفاق تعجب‌برانگیز دیگر که اعتراض بسیاری به همراه داشت این بود که در این کنسرت ساز موسیقی نوازندگان نشان داده نشد. نشان دادن آلات موسیقی سال‌هاست با ممنوعیت در تلویزیون مواجه شده اما انگار این ممنوعیت در تلویزیون‌های اینترنتی و پلتفرم‌ها هم رسوخ پیدا کرده است.

کد خبر: 17009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =