ائتلاف علیه بنیامین

اعلام ائتلاف میان یائیر لاپید و بفتالی بت به نوعی نشان داد که حکمرانی ۱۲ ساله نتانیاهو به پایان رسیده اما باید دید که آیا مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی تمام می‌شود یا دفتر جدیدی در تل‌آویو گشوده خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از کش مکش‌های فراوان در تل‌آویو و برگزاری چهار دور انتخابات طی دوسال، در نهایت آنچه به عنوان خروجی در رسانه‌های داخلی اسرائیل به آن پرداخته می‌شود، احتمال اتمام دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو است.

پایان نتانیاهو

در همین راستا شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای یمینا با موضوع تشکیل دولت تغییر با یائیر لاپید که هدف آن جایگزینی دولت فعلی به ریاست بنیامین نتانیاهو است، موافقت کرده و انتظار می‌رود این مساله ظرف ۱۰ روز محقق شود. منابع افزودند که طبق این توافق، نفتالی بنت به صورت چرخشی تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست وزیر خواهد بود و سپس یائیر لاپید، رهبر حزب آینده‌ای هست تا نوامبر ۲۰۲۵ جایگزین وی می‌شود.

به گفته این منابع، انتظار می‌رود مراسم تحلیف نخست‌وزیر جدید ظرف ۱۰ روز آینده برگزار شود. به گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل این موضوع هنوز به آیلت شاکد، دومین قطب در رهبری یمینا بستگی دارد و از آن جا که عناصری چون شاکید در حزب یمینا، اشتیاق کمتری برای ورود به چنین دولتی دارند، احتمال دارد این مسئله در سرنوشت دولت تغییر تاثیر بگذارد. این در حالیست که بسیاری از منابع خبری اسرائیل هنوز جرأت نکرده‌اند تا این ائتلاف را که به کنار گذاشتن نتانیاهو منجر می‌شود، تایید کنند. از سوی دیگر این گزارش ساعت ۱۱ شب جمعه به وقت اسرائیل و در سحرگاه شنبه که در آن یهودیان و بسیاری نهادهای اسرائیل تعطیل می‌شوند مخابره شده و به اعتقاد برخی از تحلیلگران هفته جاری سرنوشت نتانیاهو تعیین خواهد شد.

این در حالی است که لاپید پس از دیدار پر سر و صدای خود با بنت که امیدها را به پایان نتانیاهو بالا برده بود در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «نمی‌دانم موفق به تشکیل دولت می‌شویم یا نه اما هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم، ولی همه چیز به ما بستگی ندارد». اگر این ائتلاف تشکیل شود بدون شک باید به این نتیجه رسید که حکمرانی ۱۲ ساله نتانیاهو آنگونه که او انتظار داشت، تمام نمی‌شود؛ بلکه اوضاع به حدی علیه او است که صادای دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی را هم درآورده است. به گونه‌ای که ۳۵ سفیر و سرکنسول رژیم صهیونیستی که ابقا یا انتصاب آن‌ها در این سمت‌ها به تأخیر افتاده، در نامه‌ای به نخست‌وزیر، وزیر خارجه و وزیر جنگ این رژیم نسبت به تبعات این تأخیر هشدار دادند.

در این رابطه خبرگزاری فلسطینی سما با انتشار گزارشی مدعی شد، بعد از چند هفته، ۳۵ تن از روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک اسرائیلی در سرتاسر جهان مأموریت‌هایشان به پایان می‌رسد. کمیته تعیین پست‌ها در وزارت خارجه تمام دیپلمات‌هایی را که تغییر خواهند یافت و تمام کارمندان را منصوب کرده است اما با این حال هنوز دولت رژیم صهیونیستی به دلیل بحران سیاسی کنونی با تعیین این افراد موافقت نکرده است.

این سفرا و سرکنسول‌ها در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، گابی اشکنازی، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم اعلام کردند، بعد از دوره کوتاهی، یک سوم نمایندگی‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در سرتاسر جهان خالی خواهد شد؛ آن هم در این دوره حساس که باید دولت این رژیم فضای بین‌المللی را برای حمایت از دستاوردهای خود درباره عملیات در غزه، پیشبرد نبرد سیاسی علیه سلاح هسته‌ای ایران، حفظ توافق‌های عادی‌سازی روابط با همسایگان، ناکام گذاشتن تصمیمات خصمانه علیه اسرائیل در سازمان ملل، مبارزه با یهودستیزی در جهان و ادامه حمایت از صادرات اقتصادی این رژیم ایجاد کند.

با گذر از این مولفه‌ها اگر زاویه تحلیل را تغییر بدهیم به خوبی می‌بینیم که یائیر لاپید این سیاستمدار میانه‌گرا در اظهاراتی روز گذشته (شنبه) تاکید کرد که حتی اگر حزبش بیش از ۱۷ کرسی کنونی را داشت، تلاش می‌کرد دولت فراگیر وحدت ملی با شرکت جناح‌های راست، چپ و میانه تشکیل دهد تا این پیغام را به جامعه بفرستد که بخش‌های مختلف جامعه باید با یکدیگر همکاری کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر یش عتید ۴۰ کرسی هم داشت و اگر نتانیاهویی هم در کار نبود، ما همچنان به چنین دولتی نیاز ‌داشتیم. این دولتی است که مردم اسرائیل و دولت اسرائیل مثل هوایی که تنفس می‌کنیم، به آن نیاز دارند».

لاپید با تاکید بر حل و فصل شرایط کنونی افزود: «در دولت اسرائیل بنتِ راست‌گرا باید کنار نیتزان هوروویتز، رهبر حزب چپ‌گرای مرتز بنشنید تا نظام خدمات درمانی کشور را بهبود بخشند. گیدئون صعر، رهبر حزب امید نو که تازه از لیکود جدا شده کنار میراو میخائیلی، رهبر چپ‌گرا و فمینیست حزب کارگر بنشیند تا شکاف‌های اجتماعی کاهش یابند؛ و آویدور لیبرمن، رهبر حزب اسرائیل خانه ما که نماینده اقلیت روس‌زبان کشور است و گرایش سکولار شدید دارد با چیلی تروپر، وزیر حزب میانه‌گرای آبی و سفید که گرایش مذهبی دارد در این زمینه همکاری کند که دولت اسرائیل، دولتی یهودی باشد که در آن اصل عدم اجبار در دین رعایت می‌شود». این مواضع لاپید به نوعی نشان می‌دهد که او به دنبال ائتلاف‌سازی در همه سطوح و با همه سلیقه‌ها و ایدئولوژی‌ها است.

واقعیت این است که رژیم صهیونیستی در چند حوزه با بحران جدی رو به رو است. موضوعی که واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته و برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که بی‌ثباتی در ساختار سیاسی و عدم تعیین و تکلیف نخست وزیر در اسرائیل می‌تواند بسترساز خلق بحران و توزیع آن در سرزمین‌های اشغالی باشد.

این شرایط در حالی بر شاخص‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی اثر گذاشته است که مسئله تنش میان تل‌آویو و مقاومت فلسطین از دیگر شاخص‌های اثرگذار بر بحران داخلی اسرائیل است. برخی تحلیلگران معتقدند غافلگیری اسرائیل در خصوص واکنش مقاومت فلسطین در تبادل آتش اخیر، باعث شده حماس حالا به یکی از نگرانی‌های جدی این رژیم در این روزها مبدل شود.

تقابل رژیم صهیونیستی با تهران و تلاش برای مهار بازوان مقاومت از سوریه و جنوب لبنان تا سرزمین‌های اشغالی به تنهایی توان بالایی از صهیونیست‌ها را به خود اختصاص داده است. بی‌ثباتی در ساختار سیاسی در شرایط کنونی نیز میتواند مزید بر علت باشد و به عنوان یک مولد در ایجاد بحرانی فراگیر برای رژیم صهیونیستی عمل کند. علاوه بر آن رقابت میان نتانیاهو و نفتالی بنت باید سرانجامی مشخص و معین داشته باشد و اگر در هر حالتی وضعیت دو سال قبل ادامه پیدا کند، به اعتقاد برخی تحلیلگران داخلی در اسرائیل، باید آماده آغاز فصل جدیدی از بحران‌های داخلی در تل‌آویو بود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 17007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =