فقدان گفتمان رفاهی عامل عدم انجام اصلاحات صندوق‌های بازنشستگی

نرگس اکبرپور روشن، مدیر گروه مطالعات بیمه‌ای موسسه عالی پژوهش تامین‌اجتماعی امروز پنج شنبه در جریان همایش  ایران ۱۴؛ رفاه و تامین اجتماعی بیان کرد:  باید این نکته را مدنظر داشت که چرا اصلاحات در صندوق های بازنشستگی در کشور اجرا نمی شود و پاسخ این است که گفتمان لازم در حوزه های رفاه و تامین اجتماعی وجود ندارد.

به گزارش آتیه آنلاین، وی اشاره داشت: اگر گفتمان را برای عینیت بخشیدن به یک واژه در نظر بگیریم، گفتمان ابزاری برای مشروعیت سازی و مشروعیت زدایی است.

اکبرپور روشن گفت: تامین اجتماعی و در مجموع  یکی از مهجورترین حوزه ها در راستای گفتمان ها است. رویکرد پوپولیستی به صندوق های بیمه ای باعث شده است که بخشی از خواسته های حاکمیتی بر این صندوق ها اعمال شود.

وی اظهار داشت: سن بازنشستگی به جای اینکه متناسب با امید به زندگی افزایش پیداکند در کشورمان برخلاف این موضوع را دنبال و بازنشستگی پیش از موعد را مطرح کرده ایم و باید بازنشستگی را در ارتباط با سالمندی در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی در حال حاضر ناپایدار هستند و نرخ جایگزینی برای برخی از مستمری بگیران بیشتر از  ۱۰۰ شده است و در واقع بازنشستگی به نفع افراد است و این موضوع باعث ترغیب به سمت بازنشستگی افراد را بدنبال خواهد داشت، گفت: نبود سرمایه گذاری های مناسب و مشکلات حکمرانی و برخی مسائل حوزه سن بازنشستگی از عوامل قرارگیری صندوق ها در شرایط بحران هستند.

او در ادامه اظهار داشت: اساسا وجود بیمه های اجتماعی در کشور با امر سیاسی گره خورده است و باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که به دلیل ملاحظات سیاسی در جهان شاهد شکل گیری بیمه های اجتماعی بوده ایم و در حال حاضر مسئله سیاسی هم با اصلاحات صندوق های بازنشستگی گره خورده است.

وی با بیان این نکته که دو عامل ائتلاف گروه های مختلف ذینفع و نهادهایی که ترجیحات این گروه ها را تجمیع می کند در واقع دو عامل مورد نیاز برای اصلاحات در صندوق های بیمه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: گفتگو و آموزش از شروط اساسی آغاز و انجام اصلاحات صندوق های بازنشستگی است.

کد خبر: 16873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =