رفاه مطلوب منجر به آرامش و آسایش می شود

رضا صفری شالی، استاد جامعه شناسی دانشگاه امروز پنج شنبه در جریان همایش ایران۱۴؛ رفاه و تامین اجتماعی گفت:  تامین اجتماعی و بطور خاص مقولات تحت پوشش آن در قالب مطالعات رفاه و تامین اجتماعی قابل مطالعه هستند و در واقع رفاهی مطلوب است که علاوه برآسایش، آرامش را نیز مدنظر داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، وی بیان کرد: بازنشستگی نقطه عطفی در زندگی بشر است که در برخی کشورهای توسعه یافته از دوره ای خاص به بعد بازنشسته تلقی می شوند و شعار بازنشستگی در واقع آغاز زندگی جدید در قالب بازنشستگی است.

این استاد دانشگاه در ادامه اشاره کرد: برابری، نابرابری و جبران آسیب های مختلف ناشی از شرایط سه اصل مورد توجه در برقراری عدالت اجتماعی است. یکی از مشکلات گفتمانی بعد از انقلاب متعلق به افراد بوده و با آمدن و رفتن در سمت های مختلف تغییر داشته است.

وی اظهار داشت: بحث عدالت بین نسلی در گفتمان تامین اجتماعی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و مسائل محور رفاه و تامین اجتماعی در راستای برقراری عدالت و بازنشستگی تحت نگاه و عملکرد تامین اجتماعی قابل بررسی است.

صفری شالی اظهار داشت: صندوق ها با توجه به اینکه درآمد مشخصی دارند باید در نظر داشته باشیم هزینه هایی هم برآنها تعریف شده است و هزینه های عدالت محور جامعه نباید بر دوش این سازمان ها نهاده شود که بازنشستگی های پیش از موعد از جمله این اقدامات است.

وی گفت: بخش خصوصی مبالغی را به عنوان بیمه به سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر دستمزدها معیار تعیین سطح انجام می دهد و در نهایت رویکردهای بازنشستگی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه حمایت های کوتاه مدت در دولت سازندگی بیشتر کنشی بوده است، بیان کرد: اتفاقی که در دوران اصلاحات افتاده این است که بحران صندوق های بازنشستگی در این دوره نیز مانند دوره دولت سازندگی وجود داشته و دولت موفق به کنترل آن نشد.

این استاد جامعه شناس دانشگاه در ادامه با ذکر این نکته که یکی از موضوعات مهم محور صندوق های بازنشستگی تحمیل هزینه های قطعی دولت در قبال درآمدهای احتمالی این صندوق ها در آینده است، بیان کرد:  واقعیت بازنشستگی در کشور واقعیتی پیچیده و البته غنی است که در ارتباط با بسیاری از متغیرها و شاخص ها است.

کد خبر: 16872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =