اصلاح پارامترها، بهترین راه‌حل برای پایداری صندوق‌ها

مدیر اسبق شستا گفت: بهترین راه حل برای پایداری صندوق‌ها به ویژه تامین اجتماعی، این است که هر چه سریعتر پارامترهای بیمه‌ای را اصلاح کنیم. مهمترین اصلاح پارامتریک، اضافه کردن سن بازنشستگی و به حدود ۶۵ سال رساندن آن است که نزدیک به معیارهای جهانی است. به این شکل مدت استفاده از صندوق‌ها نزدیک به مدت بیمه‌پردازی خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، عبدالحسین ثابت در دومین روز از همایش ملی «ایران ۱۴: رفاه و تأمین اجتماعی»، در پنل «اقتصاد رفاه» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، در خصوص چالش صندوق های بازنشستگی گفت: مهمترین چالش کاهش نسبت شاغلان به بازنشستگان است. وقتی تعداد بازنشستگان کاهش و شاغلان افزایش پیدا نمی کنند عملا صندوق ها به سمت پیری می روند و منابعشان نه به سمت سرمایه گذاری که به سمت پرداخت حقوق و مزایا می رود.

اصلاح پارامترها، بهترین راه‌حل برای پایداری صندوق‌ها

وی با تاکید بر این که «این چالش بزرگی است که اگر از آن جلوگیری نشود، با چالش های جدی تر مواجهه خواهیم شد»، گفت: مشکل سرمایه گذاری صندوق ها در قوانینی است که طی دو دهه گذشته تعداد بازنشستگان را افزایش و سن بازنشستگی را کاهش داده است.

ثابت افزود: سن بازنشستگی در کشورهای دیگر بیشتر از ۶۷ سال است ولی در کشور ما حدود ۵۵ سال و گاهی هم کمتر است.

وی ادامه داد: زمان بیمه پردازی باید حداقل با ایام مستمری بگیری و استفاده از صندوق بازنشستگی برابر باشد و از این رو باید ۱۰ سال افزایش یابد.

مدیر اسبق شستا افزود: دارایی صندوق های بازنشستگی ما بسیار کم و ضعیف است در حالی که بررسی ها نشان می دهد صندوق های بازنشستگی در کشورهای پیشرفته دارای سرمایه و دارایی بسیار زیادی هستند.

وی تاکید کرد: افزایش سرمایه صندوقها موجب افزایش اشتغال می شود و افزایش اشتغال، سرمایه صندوقها را اضافه می کند و این فرایند عین یک لوپ می چرخد و مدام سرمایه و حمایت از نیروی انسانی بیشتر می شود.

ثابت با تاکید بر این که سرمایه گذاری در صندوقهای بازنشستگی به اندازه کافی انجام نشده، گفت: سرمایه این صندوقها باید ۵ تا ۱۰ سال هزینه های جاری آنها را تامین کند. ولی در صندوق تامین اجتماعی ما، این مدت حداکثر بین یک تا دو سال، آن هم با احتساب مطالباتش از دولت است که وضعیت خطرناکی است.

وی ادامه داد: صندوقهای بازنشستگی ما با گذشت زمان فقیرتر شده اند. بخشی از دارایی هایشان هم مطالبات از دولت است که چون رشد تورم چندین برابر و رو به رشد است بر میزان ارزش مطالبات تاثیر منفی می گذارد.

مدیر اسبق شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص واگذاری سهام شرکتها به تامین اجتماعی گفت: دولت چون نتوانسته با پول نقد بدهی خود به صندوق های بازنشستگی را بپردازد، با واگذاری شرکتها و نهادهای که نیاز به بازسازی و سرمایه گذاری دارند این کار را انجام می دهد.

بازنشستگی زودهنگام بسیار خطرناک است

وی با تاکید بر اصلاح هر چه سریع تر قوانین و مقررات صندوق های بازنشستگی گفت: این که صندوق ها بین ۲۰ تا ۲۵ سال حق بیمه می گیرند و حدود ۳۰ تا ۳۵ سال خدمات ارائه می دهند به آنها آسیب زده است. این فاجعه ای است که موجب ورشکستگی صندوق ها می شود.

ثابت با بیان این که «بازنشستگی های زودرس و زودهنگام خطرناک بسیار هستند»، گفت: بازنشستگی زودرس نیروی کار که با هدف جایگزینی نیروی جدید انجام می شود اشتباه محض است. زیرا بازنشسته در خانه نمی نشیند بلکه به طور ارزان به بازارکار برمی گردد و به این ترتیب حق بیمه هم نمی پردازد. بنابراین پس اندازی ندارد و فردی که پس انداز نداشته باشد نمی تواند در آینده زندگی اش را تامین کند.

وی تصریح کرد: نسبت پشتیبانی در تامین اجتماعی به ۴ و کمتر رسیده که بسیار خطرناک است. وقتی نسبت پشتیبانی به این رقم می رسد امکان سرمایه گذاری وجود ندارد. الان سود شستا به جای سرمایه گذاری مجدد، صرف هزینه های جاری می شود.

مدیر اسبق شستا ادامه داد: بهترین راه حل برای پایداری صندوق ها به ویژه تامین اجتماعی، این است که هر چه سریعتر پارمترها را اصلاح کنیم. مهمترین اصلاح پارامتریک، اضافه کردن سن بازنشستگی و به حدود ۶۵ سال رساندن آن است که نزدیک به معیارهای جهانی است. به این شکل مدت استفاده از صندوقها نزدیک به مدت بیمه پردازی خواهد شد.

وی افزود: سرمایه گذاری در صندوقها به جای پرداخت مزایای بازنشستگی، موجب اشتغال و مجددا افزایش پس انداز و سرمایه صندوقها می شود. به این شکل صندوقها پایداری خواهند داشت.

کد خبر: 16855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =