در انتظار آتش‌بس

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در خبری اذعان کرد که آتش‌بس احتمالاً از بعد ازظهر امروز (جمعه) اجرایی خواهد شد که مقامات حماس و تل‌آویو هم آنرا تایید کرده‌اند اما مشخص نیست که آیا این سک حربه نظامی است یا واقعیت سیاسی.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه یازدهمین روز خود را از سر گذراند و در بحبوحه تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس، تعداد قربانیان فلسطینی در حملات هوایی، دریایی و زمینی صهیونیست‌ها همچنان روند افزایشی دارد.

صاعقه بر غزه

در همین راستا شبکه خبری الجزیر در گزارشی با اشاره به اقدامات نظامیان صهیونیست مدعی شد، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته (پنجشنبه) در حملاتی، منازل و زمین‌های کشاورزی در مرکز و شمال نوار غزه را هدف قرار دادند. علاوه بر این، جنگنده‌ها با شلیک سه فروند موشک، یک منزل مسکونی متعلق به خانواده الکحلوت در اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند که در نتیجه آن چهار تن زخمی شدند و به بیمارستانی در شمال نوار غزه انتقال یافتند.

این درحالی است که روزنامه قدس العربی نیز در گزارشی با اشاره به کشته شدن غیرنظامیان و به خصوص حملات موشکی اسرائیل به مدارس نوشت: «در ادامه اقدامات وحشیانه اسرائیل جنگنده‌های رژیم اشغالگر همچنین یک منزل مسکونی متعلق به خانواده الناطور را در نزدیکی ایستگاه تمراز واقع در خیابان الجلاء در مرکز شهر غزه را با دو موشک هدف قرار دادند که در نتیجه، این منزل کاملاً تخریب و با خاک یکسان شد».

رسانه‌های داخلی فلسطین با تهیه گزارش در خصوص حمله جنگنده ها و شلیک موشک‌های اسرائیلی، به عدم محدودیت در انتخاب اهداف تاکید داشته و مدعی شدند، بر اساس اخبار واصله از منابع میدانی و همچنین کشاورزان، جنگنده‌های اسرائیلی با وجود اشراف کامل بر اهداف عملیاتی که اغلب زمین‌های کشاورزی روستای یان را دربر میگیرد، این مناطق در شمال نوار غزه و خیابان لجبالیا و برکه ابو راشد را با چندین موشک هوا به زمین هدف قرار دادند که در نتیجه آن، خسارات مالی زیادی به منازل شهروندان وارد شد.

از سوی دیگر به دنبال حملات جنگنده‌های صهیونیست‌ها به تقاطع صافی در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه نیز ۹ تن با جراحت‌های مختلف وارد بیمارستان‌های شمال غزه شدن.. هشت شهروند فلسطینی در نتیجه حملات رژیم اشغالگر به منزلی در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه نیز زخمی شدند.

در همین راستا،ث رسانه‌های عبری زبان نیز گزارش دادند که صهیونیست‌ها منزلی را در جنوب شرقی خان یونس هدف قرار دادند که در نتیجه آن چهار تن زخمی شدند. رادیوی رژیم صهیونیستی نیز از شلیک یک موشک به منطقه بئر السبع و سه موشک به مناطق باز خبر داد که تلفات جانی به دنبال نداشته است.

خبرنگار آناتولی هم اعلام کرد که در نزدیکی ایست بازرسی اشغالگران در ورودی شرقی شهرک الطور واقع در قدس اشغالی آتش‌سوزی رخ داد و آژیرهای خطر در اطراف شهرک کریات ملاخی واقع در جنوب اراضی اشغالی به صدا درآمدند.

رشد روزافزون شدت درگیری‌ها در غزه و افزایش تنش در سرزمینهای اشغالی باعث شده تا تعداد کثیری از شهروندان غیرنظامی به عنوان اهداف عملیاتی کشته و زخمی شوند. ادامه چنین وضعیتی در فلسطین اشغالی واکنش‌های مختلفی را از سوی دولتمردان و سیاستمداران کشورهای مختلف به دنبال داشت.  

در این میان ۱۳۰ عضو کنگره در پیامی به بایدن اعلام کردند: «ما از دولت شما می‌خواهیم که توقف فوری خشونت را تسهیل کند و اقدامات سختگیرانه‌ای را برای پایان دادن به آن انجام دهد. آنها همچنین تصریح کردند که ما از شما می‌خواهیم اسرائیل و فلسطین را برای مذاکره در مورد آتش‌بس تحت فشار قرار دهید».

در مقابل آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل با هدف پاسخ به برخی موضع‌گیری‌ها در کشورهای همسو با تل‌آویو و همچنین اعلام اینکه اقدامات ارتش اسرائیل صرفاً در راستای نبرد با گروه‌های مقاومت فلسطینی انجام شده است در حساب توییتر خود نوشت: «جنگنده‌های وابسته به اسرائیل دهها هدف زیرزمینی را در راستای کارزار گسترده علیه تونل‌های حماس در نوار غزه، مورد حمله قرار داد». به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، از زمان آغاز تنش کنونی چیزی در حدود ۴۰۷۰ موشک از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است که ۶۱۰ موشک در داخل نوار سقوط کرده است.

آتش‌بسِ احتمالی

به موازات حملات اسرائیل، مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین اعلام کرد که گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس صبح دیروز (پنجشنبه) پایگاه‌های هوایی حتسریم و تل نوف را هدف حملات راکتی خود قرار داد. گردان‌های قسام، پیشتر مناطق نتیفوت، أوفیکم، عسقلان، سدیروت و ناحل عوز را هدف قرار دادند.

این تحولات همزمان با آن رخ داد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، برآوردهای فعلی حاکی از اجرای آتش‌بس احتمالی در ظهر امروز (جمعه) است. مرکز امدادرسانی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دو اسرائیلی در اثنای ورودشان به پناهگاه پس از حملات موشکی از غزه، زخمی شدند.

از سوی دیگر، پس از به شهادت رسیدن یک فلسطینی به ضرب گلوله ارتش رژیم اشغالگر، درگیری‌های خشونت‌باری میان نیروهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در شهر أم الفحم صورت گرفت. نیروهای رژیم صهیونیستی پیشتر محمد کیوان محامید (۱۷ ساله) را با شلیک گلوله به شهادت رساندند و پس از آن درگیری‌های خشونت‌باری میان نیروهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در شهر أم الفحم صورت گرفت.

رسانه های رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کردند که آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی در غزه و اسرائیل بعدازظهر امروز (جمعه) اجرایی شود. یک رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز نسبت به موفقیت تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس طی یک یا دو روز آینده ابراز خوش‌بینی کرد.

در این رابطه شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در خبری اذعان کرد که آتش‌بس احتمالاً از بعد ازظهر جمعه اجرایی خواهد شد. این اعلام بر اساس اخبار منتشر شده از سوی این کانال در اوایل روز چهارشنبه است که بیان داشت: «توافقی میان سطوح سیاسی و نظامی در اسرائیل وجود دارد که قبل از جمعه آتی آرامشی وجود ندارد».

در همین زمینه، شبکه رسمی کان اسرائیل تاکید کرد که فشارهای آمریکا به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی غزه همچنان ادامه دارد. این کانال گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به صورت تلفنی با مئیر بن شبات، همتای اسرائیلی خود به منظور فشار بر اسرائیل از یک سو و با مقامات دولت مصر برای فشار بر حماس از سوی دیگر، جهت برقراری آتش‌بس میان دو طرف ،گفت‌وگو کرد.

همزمان، سایت آمریکایی آکسیوس گزارش داد که هادی عمرو، فرستاده ایالات متحده به خاورمیانه، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزرای این رژیم اطلاع داده است که واشنگتن خواهان آتش‌بس است.

در آخر باید خاطرنشان کرد که به اعتقاد برخی تحلیلگران مسائل خاورمیانه هر زمان که گروه‌های مقاومت توانستند توازن میدان نبرد را به نفع خود تغییر دهند، سیر واکنش‌ها و پیشنهادهای آتش‌بس به سوی سرزمین‌های اشغالی روانه شده است. این در حالی است که مقاومت تجربه این قبیل حربه‌های سیاسی - امنیتی را با تمرکز بر تجربه بحران شامات کنترل و مدیریت میکند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 16259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =