تکاپوی دیپلماتیک برای مهار بحران غزه

تماس تلفنی نتانیاهو با کاخ‌سفید و درخواست مهلت سه روزه برای پایان حملات به غزه، یک نوع جنگ روانی بود که هنوز مشخص نیست در پَسِ آن چه می‌گذرد و عملیاتی شدنش در ابهام است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ارتش اسرائیل در نهمین روز از آغاز درگیری میان اشغالگران صهیونیست و مقاومت فلسطین بمباران مناطق مختلف نوار غزه را از سرگرفتند. در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین بار دیگر در چندین نوبت شهرهای تل‌آویو، سدیروت، عسقلان و دیگر مناطق اراضی اشغالی را موشک باران کردند. در همین راستا خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی خبر داد که جنگنده‌های اسرائیلی صبح روز گذشته (سه‌شنبه)  با ۶۲ جنگنده بیش از ۱۱۰ حمله به ۶۵ هدف در نواحی مختلف غزه انجام دادند و این حملات همچنان ادامه دارد.

تاخت و تاز در آسمان غزه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جنگنده‌های اسرائیلی دهها هدف را در مناطق جبل الریس، بیت لاهیا، التوام و الکرامه و شیخ زاید در شمال نوار غزه بمباران کردند و به گفته شاهدان عینی حملات اسرائیلی‌ها سایت‌های مقاومت، خیابان‌ها و زیرساخت‌ها را هدف گرفته و خسارات زیادی را بر جای گذاشته است.

رسانه‌های منتسب به گروه‌های مقاومت در غزه با انتشار گزارشی در خصوص ادامه عملیاتهای ارتش اسرائیل مدعی شدند، هواپیماهای جنگی اسرائیلی علاوه بر این مناطق شرقی و شمالی، جنوب خان یونس و غرب شهر غزه و محله النصر در این باریکه را بمباران کردند. همچنین زمین‌های کشاورزی در نزدیکی بیت حانون و موسسات اقتصادی غزه هدف حمله قرار گرفتند. ۳ تن نیز در بمباران منزلی در بیت حانون زخمی شدند.

از طرفی ارتش رژیم صهیونیستی در حملات صبح روز گذشته برای چهارمین بار مجتمع دولتی انصار در محله الکتیبه در غرب شهر غزه که شامل ساختمان‌های امنیتی است و همچنین آپارتمانی را که شامل دفتر امور اسرای فلسطینی است هدف قرار داد. علاوه بر این قایق‌های جنگی اسرائیلی ساحل شهر غزه را با تعدادی موشک زمین به زمین بمباران کردند.

تایمز اسرائیل در گزارشی با اشاره به هدف قرار دادن برخی از مقر گروه‌های مقاومت در غزه نوشت: «هواپیماهای اسرائیلی همچنین خانه‌ای را در نزدیکی برج‌های المقوسی در غرب غزه و یک آپارتمان در خیابان البلتاجی در محله شجاعیه در شرق غزه را که بر اساس اطلاعات شینبث (سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) به گروه‌های مقاومت تعلق داشت، بمباران کردند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل اخطاریه‌ای نیز مبنی بر بمباران ساختمان مجاور ساختمان آژانس المنار و تخلیه کلیه روزنامه نگاران حاضر در ساختمان صادر کرد.

اقدامات صهیونیستها نه تنها بی‌پاسخ نماند بلکه مقاومت فلسطین در عملیات‌های موشکی صدها فروند موشک زمین به زمین را به سوی اراضی اشغالی شلیک کرد. اقدام موشکی گروه‌های مقاومت فلسطینی آثار مخربی را هم از لحاظ مادی و هم از نظر روانی در داخل اراضی اشغالی داشت.

در همین حال روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «بیش از ۴۰۰۰ اسرائیلی تاکنون گزارشاتی را درباره خسارت‌های هنگفتی که به دلیل شلیک موشک‌ها از نوار غزه به منازل، ساختمان‌ها، خودروها و وسایل منزل و دیگر املاکشان وارد شد، ارائه کردند».

همچنین خسارت‌های سنگینی به کارخانه‌ها و انبارهای کالاها در شرکت‌ها و فروشگاه‌ها و مناطق کشاورزی واقع در منطقه غلاف غزه به دلیل آتش‌سوزی‌های ناشی از شلیک موشک‌ها وارد شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: «طی عملیات نظامی اسرائیل، حدود ۳۵۰۰ موشک از نوار غزه شلیک شد. طی عملیات صخره سخت در تابستان ۲۰۱۴ که ۵۰ روز طول کشید، ۴۵۰۰ موشک شلیک شد. طی این عملیات میزان خسارت‌های ناشی از شلیک موشک‌ها به املاک خصوصی در اسرائیل به حدود ۲۰۰ میلیون شِکِل (واحد پول اسرائیل و برابر با ۶۱ میلیون دلار) رسید. طی عملیات کنونی حدود ۱۰۰ خانواده اسرائیلی از ساختمان‌هایشان که ویران شده بود به اماکن دیگر منتقل شدند. هزینه جنگ برای ارتش اسرائیل به حدود ۱۲۰ میلیون شِکِل در روز (حدود ۳۷ میلیون دلار) می‌رسد. بر اساس این مسئله هزینه هشت روز جنگ ۹۶۰ میلیون شکل (۲۹۳ میلیون دلار) است.

مانور دیپلمات‌ها

ادامه درگیری‌ها و نبرد در اراضی اشغالی، واکنش دولتمردان و مقامات دیپلماتیک کشورهای مختلف از جمله برخی کشورهای اروپایی را به دنبال داشت. با تشدید درگیری‌ها در غزه و تلاش برای مهار این خشونت‌ها، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی از همکاری خود با مصر و اردن برای برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و فلسطین خبر داد.

امانوئل مکرون تاکید کرد که طی روزهای آینده با عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود درباره یک پیشنهاد مشخص برای برقراری آتش‌بس میان فلسطین و رژیم صهیونیستی همکاری خواهد کرد.

رئیس الیزه در خصوص مشارکت مصر و اردن برای برقراری آتش بس اظهار کرد که گفت‌وگوهایی با پادشاه اردن و رئیس جمهوری مصر درباره راه‌های احتمالی برای برگزاری جلسات مذاکره میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها خواهد داشت. این تلاش‌ها همزمان با همکاری مصر و آمریکا برای اجرای ابتکار عمل قاهره درباره غزه است.

طبق اعلام خالد عکاشه، مدیر مرکز اندیشه و مطالعات استراتژیک مصر بندهای ابتکارعمل قاهره در وهله اول بر آتش‌بس از سوی دو طرف و سپس کاهش شدت درگیری‌های نظامی در تمامی سطوح و در نهایت توقف تمامی اشکال خشونت در شهر قدس خلاصه می‌شود. از سوی دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن اعلام کرده طی سه روز آینده، تجاوزات خود به غزه را متوقف می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن اعلام کرده که به وی مهلت دو تا سه روزه بدهد تا حملات به نوار غزه را متوقف کند.

در این رابطه روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم نوشت که منابع غربی این تصمیم نتانیاهو را به اطلاع این خبرگزاری رسانده‌اند، اما نام این منابع را مشخص نکرد.

در گزارش‌ها اعلام شده است که آمریکا و کشورهای اروپایی و عربی به صورت جمعی و جداگانه در تلاش هستند تا به ساختار و چارچوبی برای آتش‌بس میان اشغالگر و مقاومت فلسطین در غزه دست یابند. منابع غربی که نخواستند نامشان فاش شود، تصریح کردند که آمریکایی‌ها روزهای یکشنبه و دوشنبه از نتانیاهو خواسته‌اند که به تجاوز خود به غزه پایان دهد، اما او پاسخ داد که به دو الی سه روز زمان نیاز دارد تا ارتش اسرائیل حمله به مواضع در نوار غزه را تکمیل کند. این منابع نتوانستند تاکید کنند که آیا این امر بدین معنا است که تجاوزات اسرائیل به غزه در روز چهارشنبه یا پنجشنبه متوقف می‌شود یا خیر.

خبرنگار سیاسی پایگاه عبری واللا بامداد دیروز (سه‌شنبه) به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از مسئولان اسرائیلی گفت که آنها نیازمند ۲۴ الی ۴۸ ساعت هستند تا عملیات در غزه را تکمیل کنند سپس حملات را متوقف خواهند کرد. وی ادامه داد: «پیام دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این است که زمان عملیات رو به تمام شدن است».

بایدن دوشنبه شب تماس تلفنی با نتانیاهو برقرار کرد، اما منابع آگاه از جزئیات تماس‌های آتش‌بس اعلام کردند که نتانیاهو با ارائه هرگونه تعهدی در ازای آتش‌بس مخالف است. از سوی دیگر، منابع اسرائیلی آگاه از تماس‌های جاری نقل کردند که نشانه‌های مثبتی در مورد احتمال پایان یافتن عملیات نظامی در نوار غزه، در حال آشکار شدن است.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران مسائل فلسطین بر این باوند که در صورت عدم پذیرش آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی معادلات در غزه و اراضی اشغالی میتواند با تغییراتی گسترده همراه باشد و این مساله تا جایی ادامه پیدا کند که دیگر تل‌آویو هیچ کنترلی بر بحران موجود نداشته باشد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 16147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =