اصلاح قوانین برای حمایت از تولیدکنندگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت مقررات‌زدایی بخشنامه‌های متعدد در تامین اجتماعی،   گفت: در همه جای دنیا که نظام اداری آن‌ها قدیمی است، بخشنامه‌های زیادی وجود دارد و در ایران نیز مانند این کشورها باید مقررات‌زدایی صورت گیرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مصطفی سالاری صبح امروز در مراسم رونمایی از مجموعه تنقیح قوانین تأمین اجتماعی اظهار کرد: یکی از جاهایی که در کشور ما نیاز به اصلاح و تنقیح قوانین دارد، تامین اجتماعی است و در یک سال گذشته تلاش فشرده‌ای در این زمینه انجام شد. در این زمینه با توجه به انباشت قوانین و مقرراتی که تا کنون وجود داشت لزوم تجمیع، اصلاح و تنقیح قوانین احساس می‌شد بنابراین ۲۰۰۰ بخشنامه در سنوات گذشته وجود داشت که در سال ۱۳۹۵ استارت این کار زده شد اما متوقف شد و ما آن را دوباره اجرا کردیم و تعداد آن‌ها هم اکنون به ۴۰ بخشنامه رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مقررات زدایی و تنقیح قوانین به اندازه قانون گذاری اهمیت دارد، افزود: برای اجرای این طرح تقسیم کاری از یک سال پیش انجام شد و موسسه عالی پژوهش به عنوان میزبان و دبیرخانه کار خود را آغاز کرد و معاونت حقوقی سازمان تامین اجتماعی مسئولیت اصلی و محوریت کار را برعهده گرفت و حوزه بیمه‌ای نیز به عنوان مهمترین ذی‌مدخل و شرکای اجتماعی نیز به عنوان ذی‌نفعان در این زمینه مشارکت گسترده‌ای داشتند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حوزه بازنشستگی ۷۷ بخشنامه و در برخی حوزه‌های دیگر ۲۰۰ بخشنامه داشتیم اما تلاش کردیم که در هر موضوعی یک بخشنامه داشته باشیم که در نهایت به ۴۰ بخشنامه رسیدیم و در این راستا ۲۰ کتاب رونمایی شده و مابقی کتب نیز در هفته‌های آتی رونمایی خواهد شد. سازمان تامین اجتماعی مسئولیت را از نظر علمی و تخصصی به معاونت حقوقی دادیم و معاونت بیمه‌ای بیشترین نقش را باید در این زمینه ایفا می‌کرد. در همین راستا ذی‌نفعان را در همه جلسات دعوت کردیم. چرا که اجرای قانون و شفافیت با ذینفعان برای ما در اولویت بود.

سالاری با تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح بهبود روابط تامین اجتماعی با شرکای اجتماعی و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است، اعلام کرد: در این زمینه تولید محتوای جدید نباید انجام می‌شد چرا که سردرگمی ایجاد می‌شد و ابهام به وجود می‌آورد. بنابراین اسناد بالا دستی و مقرراتی که به ما مربوط می‌شود و اثر گذار هستند و به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند را لحاظ کردیم. در تجمیع، تنقیح و اصلاح قوانین از بیش از ٩٠ درصد پیشنهادات تشکل‌ها استفاده شده و از قسمت‌های مختلف به ویژه رسانه‌ها  که حلقه اصلی بین سازمان و مردم تقدیر و تشکر می‌کنیم که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه امروز تنقیح بخشنامه ها را مستندسازی کردیم، گفت: در آینده متناسب‌سازی، طرح تحول دیجیتال، سطح بندی خدمات درمانی و ... را در دستور کار برای مستندسازی قرار داده‌ایم تا کمکی برای آیندگان باشد.  

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: این بخشنامه‌ها در سایت سازمان و سامانه ملی مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دسترس عموم قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های مهم اصلاح بخشنامه‌ها این است که منطبق بر خدمات غیر حضوری است یعنی در آینده اگر هر خدمتی غیر حضوری شود این امکان برای اصلاح در بخشنامه در نظر گرفته شده است.  به عنوان مثال درباره کمک هزینه ازدواج با تایید ازدواج زوجین از سوی سازمان ثبت احوال بدون نیاز به مراجعه یا ثبت درخواست افراد، خدمات مورد تعهد سازمان تامین اجتماعی به آن‌ها ارائه می‌شود.

سالاری اضافه‌ کرد: بخشنامه‌هایی که می‌خواهیم صادر کنیم را به مدت پنج روز در استان‌ها برای دریافت نظرات پیشنهادی ارائه می‌کنیم تا استان‌ها و شرکای اجتماعی در جریان قرار بگیرند و بتوانند در این زمینه مشارکت و هم افزایی کنند. اما زمانی می‌توانیم بگوییم شفاف هستیم که اقداماتمان غیرحضوری و الکترونیک باشد که در بالای هشتاد درصد از اقدامات امکان تنقیح و اصلاح قوانین وجود دارد.

وی همچنین گفت: هدف سازمان تامین اجتماعی در مورد پیمانکاران، تعیین قطعی ضرایب حق بیمه است بنابراین باید تا قطعی شدن این ضرایب از اختلاف نظر، شکایات و برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری شود. ضرایب حق بیمه در زمان مناقصه‌ها و قبل از انعقاد قرارداد پیمانکاران مشخص باشد. همچنین موضوع دیگر ارتباط دارای سازوکار موثر با سازمان امور مالیاتی است تا سامانه ما به سامانه امور مالیاتی متصل شود که شفافیت و پیشگیری از اعمال سلیقه را سبب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: در آینده نزدیک محاسبات حق بیمه کاملا سیستمی خواهد شد و نرم‌افزار مورد نیاز این کار طراحی خواهد شد.

کد خبر: 16087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =