جذب ۶۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید در بخش معدن

وزیر صمت گفت: در حال حاضر در بخش معدن شرکت‌های نامدار در حال سرمایه‌گذاری با رقمی نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هستند و جذب ۶۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیز در این بخش در دستور کار است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مراسم «فعال‌سازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال» اظهارکرد: ما امروز علیرغم تحریم‌ها و ریسک‌های موجود در بخش معادن از این طرح رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: در این مراسم شش هزار محدوده معدنی اکتشافی، بهره‌برداری متروکه و کسانی که بیش از ۴۰ سال معدن را در اختیار داشتند و به دلایل مختلف آن را فعال نکرده بلکه به صورت مجوز فروشی اقداماتی انجام دادند را واگذار خواهیم کرد.

به گفته وزیر صمت این یک کار شجاعانه، نو و خردمندانه است که امروز صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: امروز این مراسم را برگزار کردیم تا فرصت جدید سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارانی که مایل به حضور در این عرصه هستند، به‌وجود بیاید. با این اقدام، فرصت جدید اشتغال در سراسر کشور فراهم خواهد شد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه معادن در ایران یک فرصت مهم برای توسعه پایدار هستند، یادآور شد: ما مخالف غارت معادن کشور هستیم. معادن باید به خدمت توسعه پایدار و متوازن کشور در بیاید.

خلع ید سرمایه‌گذاران کم کار

به گفته وزیر صمت قرار است معادن شناسایی شده طبق قانون مزایده و با شفافیت به دیگر سرمایه‌گذاران واگذار شود.

او تاکید کرد: وزارت صنعت از این به بعد نقش نظارتی خود را بیشتر می‌کند. از این پس کسانی که در مزایده‌ها برنده می‌شوند و کار بهره برداری انجام نمی‌دهند، طبق برنامه‌ریزی انجام شده خلع ید می‌شوند و معادن آنها به اشخاص دیگری که مایل به فعالیت هستند، واگذار خواهد شد.

رزم حسینی با اشاره به شعار سال گفت: وزارت صمت برنامه‌های مختلفی را برای تحقق شعار سال پیگیری می‌کند. این وزارتخانه می‌تواند راسا پشتیبانی‌هایی از بخش تولید، صادرات و معادن کشور انجام دهد. بخشنامه‌های مختلف برای پشتیبانی از این بخش‌ها و رفع موانع تولید صادر کردیم و تلاش می‌کنیم شرایط حضور سرمایه‌گذاران به سادگی فراهم شود.

ارسال قوانین مزاحم بخش تولید به مجلس

این مقام مسئول از احصای قوانین مزاحم برای بخش تولید خبرداد و افزود: این قوانین پس از احصا به مجلس تقدیم شده است و در حال پیگیری هستیم. هفته گذشته بسته قوانین و مقررات زائد در حوزه تولید و اقتصاد کشور تقدیم مجلس شد. امیدواریم کمیسیون‌های مختلف مجلس در حوزه رفع قوانین و مقررات زائد عمل کنند.

وزیر صمت یادآور شد: این وزارتخانه تنها دستگاه متولی بخش تولید در کشور نیست و سایر وزارتخانه‌ها نیز در بخش تولید نقش دارند. برای حل مسایل به موازات کاری که امروز انجام شد اقداماتی را در دیگر وزارتخانه‌ها دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به تلاش وزارت صمت برای روان‌سازی صادرات کشور بیان کرد: معتقدیم صادرکننده مجاهد اقتصادی است. شریک دولت است. کسی که ارز خارجی وارد کشور می‌کند، تامین ماده اولیه کارخانجات تولیدی و کالای اساسی برای کشور را به عهده دارد، باید مورد احترام باشد.

رزم حسینی ادامه داد: وزارت صمت به عنوان مسئول تجارت خارجی پیگیری‌هایی برای ایجاد سهولت در کار صادرکنندگان را انجام داده است.

وی افزود: ما مصر هستیم از خام فروشی جلوگیری کنیم. معدنی را استخراج نمی‌کنیم مگر اینکه امکان فرآوری آن را داشته باشیم.

پایان رانت و پارتی بازی در محدوده‌های معدنی

وزیر صمت تاکید کرد: این رویه به مصلحت صنعت کشور و آینده ایران نخواهد بود که معدنی را استخراج کنیم و با سود ناچیز مواد معدنی صادر کنیم. باید ثروت را در کشور تبدیل به ارزش افزوده بسیار بالایی کنیم.

وی گفت: مزایده بزرگی که برای بخش معدن برگزار می‌کنیم، طبق مقررات جاری کشور خواهد بود. رانت و پارتی بازی در این مسیر وجود نخواهد داشت و افراد می‌توانند در مزایده الکترونیکی شرکت کنند. امیدوارم این حرکت بتواند یک جهش اقتصادی در کشور به‌وجود آورد.

رزم حسینی با اشاره به معدن‌خیز بودن ایران، ارزش معادن کشف شده در کشور را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی افزود: در آینده نزدیک با تزریق عملیات اکتشافی در کشور، حتما ارزش ذخایر معدنی ایران افزایش خواهد یافت.

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم اقتصاد مقاومتی را در ایران اجرا کنیم. در حال حاضر شرکت‌های نامدار در حال سرمایه‌گذاری نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش معدن هستند و ۶۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید هم در دستور کار است. این اقدامات قدم بزرگی است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای در خاورمیانه می‌توانند فرصت‌های جدید برای ایران ایجاد کنند. ما سعی کرده‌ایم در مدت باقیمانده دولت، فرصت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بزرگ فراهم شود و این فرصت‌ها را در قالب بسته‌هایی ارائه کرده‌ایم.

در پایان این مراسم با دستور وزیر صمت، برگزاری مراسم مزایده ۶ هزار محدوده معدنی شناسایی شده توسط ادارات صمت در استان‌های مختلف آغاز شد.

کد خبر: 15998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =