تشدید معادله موشکی

افزایش حملات رژیم صهیونیستی به غزه و تندتر شدن پاسخ مقاومت فلسطین که گستره آن تا شمال سرزمین‌های اشغالی پیش رفته نشان از جنگ جدید و ادامه آن دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با نگاهی گذرا به اخبار مربوط به حوزه اقدامات موشکی مقاومت و پاسخ فلسطینی ها به جنایات رژیم صهیونیستی آنچه در این میان توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده، تغییر معادلات جنگ با تغییر برد موشکی گردان‌های عزالدین القسام و القدس است. به عبارت ساده‌تر انتشار اخبار مربوط به هدف قرار گرفتن برخی مناطق شمالی و از همه مهمتر تل‌آویو، نشان می‌دهد حماس برد موشک‌های خود را که علیه اراضی اشغالی شلیک می‌کند، افزایش داده است.

آژیر خطر در شمال اراضی اشغالی

در همین راستا روزنامه یدیعوت آحارونت دیروز با انتشار گزارشی در این رابطه مدعی شد، بعد از شبِ نسبتاً آرام، به شکل عمده درگیری‌ها بر اقدامات تحریک‌آمیز در شهرهای مختلف اراضی اشغالی متمرکز بود؛ البته آژیرهای خطر نیز در مرکز و برای اولین بار در شمال به صدا در آمدند. صدای آژیرهای خطر در «غوش دان» و بعد از چند دقیقه در «تل‌آویو» شنیده شد. برای اولین بار در موج حملات کنونی است که آژیرها در منطقه شمالی شارون و الجلیل در شمال به صدا درآمدند.

علاوه برگزارش یدیعوت آحارونت، سایر رسانه‌های اسرائیلی نیز با تمرکز بر رونمایی از قدرت جدید موشکی نیروهای مقاومت فلسطین اعلام کردند که برای اولین بار صدای آژیرها در شهر عمیک یزرعیل در جنوب شرق حیفا و نزدیکی دشت مرج بن عامر، عکا، نهاریا، تل‌آویو،‌ الجلیل، ناصره، ام‌الفحم، یافا و بت یام به صدا درآمدند.

فلسطین الیوم نیز در این خصوص گزارش داد: «گروه‌های مقاومت دایره حملات را با شلیک چندین موشک به سمت شمالی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی تا شرق شهر حیفا برای اولین بار در تاریخ گسترش دادند». گردان‌های القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی هم روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد که دایره حملات را گسترش داده و تل‌آویو را با موشک‌ هدف گرفته است. آنها اعلام کردند که علاوه بر این، توانستیم تل‌آویو را در واکنش به ادامه حملات و هدف‌گیری ساختمان‌های مسکونی غزه با موشک‌های عظیم هدف بگیریم.

از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۵۰۰ موشک شلیک شده و هفت اسرائیلی کشته شده‌اند. گفته شده یکی از موشک‌ها  به بیتاح تیکفا در شرق تل‌آویو سقوط کرد و منجر به زخمی شدن پنج تن شد. در ریشون لتسیون در جنوب تل‌آویو نیز یک موشک سقوط کرد که تلفاتی نداشت.

در سایه موج حملات دیروز، مقامات رژیم صهیونیستی از ترس حملات موشکی به هواپیماها، پروازها از فرودگاه بن گوریون را به فرودگاه رامون تغییر دادند. آوی شارف، دبیر روزنامه هاآرتص در این رابطه اعلام کرد که پروازهای شماره ۳۳۲ شرکت العال در مسیر نشستن در فرودگاه رامون در نزدیکی ایلات هستند و این پروازها از بروکسل می‌آمدند. این درحالی است که ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود گفت: «هدف گرفتن تل‌آویو و فرای آنها از آب خوردن آسان‌تر است».

در این رابطه خبرگزاری فلسطینی معا در گزارشی تحلیلی با اشاره به سخنان ابوعبیده نوشت: «سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرده‌ که برای دشمن مدل‌های مختلف مرگ را آماده‌ کرده‌ایم و در صورتی‌که مساله مربوط به پاسخ‌گویی به اشغالگران و دفاع از قدس باشد، هیچ خط قرمزی وجود ندارد. ابوعبیده در ابتدای سخنرانی خود خطاب به فلسطینی‌ها به مناسبت عید فطر گفته است اگر در راه قدس پیروز نشویم زنده بودن‌مان معانی ندارد. قدرت‌یابی ما برای سال‌های طولانی تنها برای دفاع از ملت و سرزمین‌مان است. نبرد شمشیر قدس پیروزی برای مردم ما در قدس و الشیخ جراح و پاسخی به فریادهای مردم ما در میادین قدس است». به گفته ابوعبیده، این نبرد تاکیدی است بر این‌که تمام مناطق فلسطین یک سرزمین، یک پیکره و یک مقاومت است.

وی با اشاره به شهادت برخی از فرماندهان مقاومت در درگیری‌های چند روز گذشته اذعان داشت: «شهادت تعدادی از مبارزان و فرماندهان ما در راس آنها «باسم عیسی» که سال‌های متمادی عمری طولانی را در راه مجاهدت و ایستادگی سپری کردند، عجیب نیست. آنها و تعدادی از رهبران گردان‌های القسام و مهندسان آن نقش علنی در تمام آنچه القسام به دست آورده و پیشرفت‌های امروزش در میدان داشته‌اند. آنچه این نبرد را متمایز می‌کند همبستگی ملت ما در تمام میادین است. ملت ما در هیچ چیز مثل نگین تاج پایتخت مقدسشان اجماع ندارند. تصمیم هدف گرفتن تل‌آویو، قدس، دیمونا، عسقلان، اسدود و بئر السبع، قبل و بعد این شهرها برای ما از آب خوردن آسانتر است. هر چه قدر می‌خواهید نیروی زمینی، هوایی و دریایی بیاورید ما برای شما مدل‌های مختلف مرگ را آماده کرده‌ایم. کاری می‌کنیم که خودتان را لعنت کنید. هرگز شاهد ضعف و عقب‌نشینی ما نخواهید بود».

صاعقه بر غزه

در این میان جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بعد از شبی طولانی از حملات در روز اول عید فطر نیز به طور متعدد مناطق مختلف غزه را هدف بمباران قرار دادند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه آمار جدید تلفات حملات رژیم صهیونیستی به غزه را اعلام کرد و ازعان کرد که تعداد شهدا به ۸۳ تن و تعداد زخمی‌ها به ۴۸۷ تن رسیده است. رسانه‌های فلسطینی با بیان اینکه با فرارسیدن عید فطر نه تنها اقدامات جنایت کارانه اسرائیل متوقف نشد، مدعی شدند رژیم صهیونیستی برای چهارمین روز متوالی حملات جنایتکارانه علیه غزه را از سرگرفت.

در همین راستا مرکز اطلاع رسانی فلسطین با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «جنگنده‌های اسرائیلی در اقدامی جنایتکارانه و به دور از انسانیت، مناطق مسکونی و خانه‌های فلسطینیان را در نوار غزه بمباران کردند». این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در آخرین آمار خود اعلام کرد که ۱۷ کودک و هفت زن در میان کشته شده وجود دارد و شمار زخمی‌ها را نیز نزدیک به ۴۸۷ نفر اعلام کرده است. لازم به ذکر است بیشتر مجروحان نیز زن و کودک هستند. همچنین پیکر تعدادی از شهروندان که دچار حالت‌های خفگی در میان تردیدها از بابت استنشاق گازی سمی شده بودند،‌ به بیمارستان الشفاء در غزه منتقل شد.

بر همین اساس وزارت بهداشت غزه گفت: «پیکر این افراد برای یافتن علت شهادت‌ آنها تحت بررسی پزشکی قانونی قرار گرفت».

براساس آمار اعلام شده از سوی دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین، رژیم صهیونیستی حدود ۵۰۰ حمله و هدف‌گیری را در سراسر غزه داشته و شب گذشته عمده حملات بر مقرهای دولتی، برج‌ها، خانه‌های مسکونی، مقرهای اطلاع‌رسانی، زیرساخت‌ها و تاسیسات اقتصادی متمرکز بود. طبق این آمار، تعداد حملات شب گذشته به ۱۶۸ حمله رسید که ۱۲۶ مورد حمله هوایی، ۲۳ مورد حمله قایق‌های جنگی و ۱۹ حمله توپخانه‌ای بوده‌ است.

در عین حال ارتش رژیم صهیونیستی گفته است که آماده انجام عملیات زمینی گسترده در غزه است و دستوراتی به شهرک‌های اطراف غزه داده شده که فوراً در پناهگاه‌ها پناه بگیرند. این در حالیست که همزمان با حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه در اولین روز عید فطر صدای تکبیر عید در مساجد با صدای موشک‌ها و صدای جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان غزه در آمیخته شد، اما به نظر می‌آید که روند معادلات هر ساعت تندتر از قبل می‌شود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 15654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =