تکرار سریال تلخ مجسمه‌دزدی

اقدام برای سرقت بخشی از مجسمه «فرهاد قفل‌زن» در محوطه مجموعه تئاتر شهر، بار دیگر لزوم تعیین حریم و حفاظت از این مجموعه هنری را به تمامی مسئولان گوشزد می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طی سال‌های اخیر دزدی مجسمه‌های شهری اغلب به دلیل ارزش متریالی که در آن ها به کار رفته است و گاه به لحاظ ارزش هنری آن ها  به سریالی طولانی تلخ تبدیل شده است. ۱۱ سال پیش بود که در بازه زمانی کوتاهی خبر سرقت ۱۲ مجسمه از سطح شهر تهران از جمله؛ «ستارخان» و «باقرخانِ» شهریار ضرابی، «صنیع‌خاتمِ» حمید شانس، «زندگیِ» فاطمه امدادیان، «شهریارِ» علی قهاری‌کرمانی، «مادر و فرزندِ» هژیر ابراهیمی، «ابن سینا»ی عذرا عبدالنبی و... منتشر شد. اما این پایان ماجرا نبود. تیر ۱۳۹۴ «صندوقِ» ابراهیم اسکندری و شهریور ۹۸ «قیصر امین‌پورِ» حسین علی‌عسگری ناپدید شدند تا «سرقت سریالی مجسمه‌ها» ناتمام نماند.

اما جدیدترین قسمت این سریال تلخ، مربوط می‌شود به یکی دیگر از آثار تناولی که خوشبختانه پیش از آنکه رخ بدهد، از آن جلوگیری شد. چند روز پیش سارقان قصد داشتند کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن»، که شامل هیبتی است که کلیدی در دست دارد و سال‌هاست در کنار مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از نمادهای هنری این بنای فرهنگی و هنری شناخته می‌شود را سرقت کنند که که نقشه به واسطه دقت نظر یکی از هنرمندان تئاتر، نقش بر آب می‌شود.

ابراهیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاترشهر درباره نحوه اطلاع از تلاش سارقان برای سرقت مجسمه فرهاد قفل‌زن و سرنوشتی تلخی که در صورت تحقق می‌توانست با خود به‌همراه داشته باشد گفت: سیزدهم اردیبهشت‌ماه، سامان تیرانداز از کارگردانان تئاتر، ویدئویی را در فضای مجازی برایم ارسال کرد. او که صرفا کنار مجسمه فرهاد قفل‌زن برای استراحتً نشسته بود، کاملاً اتفاقی متوجه‌شده بود که پیچ‌های اتصال بخش کلید این مجسمه جدا شده و متصل نیست!مدیر مجموعه تئاترشهر ادامه داد: با دیدن این ویدئو با سرعت به نیروهای حراست فیزیکی مجموعه تئاترشهر، مأموران شهرداری و همچنین یگان حفاظت نیروی انتظامی مسئله را اعلام و فیلم را ارسال کردم تا بررسی‌های لازم انجام شود. بعد از بررسی‌ها متوجه، صحت این اتفاق به شکل عینی و عملی بودیم.

وی با اشاره به آنکه باید خدا رو شاکر بود که به دلیل سنگین بودن این مجسمه شاهد سرقت آن نبودیم و سارقان به شکل برنامه‌ریزی‌شده برای سرقت آن به شکل تکه‌تکه برنامه خود را چیده بودند یادآور شد: خوشبختانه در حال حاضر قطعه کلید مجسمه فرهاد قفل‌زن با همکاری اعضای حراست فیزیکی تئاترشهر به داخل مجموعه منتقل‌شده است و طی هفته پیش رو با همکاری مسئولان و متخصصان امر و همچنین استفاده کردن از یک مرمت کننده متخصص قطعه را به مجسمه وصل خواهیم کرد. اما این‌بار برای جلوگیری از چنین حوادثی خود چاره‌ای را خواهیم اندیشید.صبح امروز نیز نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ از مرمت کلید مجسمه "فرهاد قفل زن"  خبر داد.وی یادآور شد: مجسمه فرهاد قفل زن که از آثار فاخر استاد پرویز تناولی و دارای ارزش هنری مجموعه تئاتر شهر است، با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و شهرداری منطقه۱۱ مرمت و در فضای باز مجموعه تاتر شهر نصب شد.

اگرچه دزدی مجسمه‌های شهری به سریالی طولانی تلخ تبدیل شده اما اقدام برای ربودن کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» داغ دل خانواده تئاتر را تازه کرد و بار دیگر دو نکته را پررنگ کرد؛ لزوم برخورد بیش از پیش با مجسمه‌دزدان و تامین امنیت محوطه مجموعه فرهنگی هنری تئاتر شهر.قادر آشنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت پیرامونی تئاتر شهر بار دیگر به مساله لزوم تعیین حریم اشاره می‌کند: در بسیاری جلسات خصوصی و عمومی بر مراقبت از سرمایه‌های فرهنگی- هنری تاکید کرده‌ایم. ما باید پاسخگوی مواردی باشیم که در حوزه مدیریت خودمان است. آنچه در فضای بیرونی تئاتر شهر است، متولیان دیگری دارد که باید حفاظت خود را بیشتر کنند. البته دوستان تئاتر شهر نسبت به این موضوع حساس بوده و هستند و ما هم از پیگیری برای سر و سامان دادن به وضعیت اطراف تئاتر شهر خسته نمی‌شویم.  او با تاکید بر اینکه تعیین حریم تئاتر شهر مساله‌ای غیرسیاسی است، می‌افزاید: هرگز به مساله‌ای جز مصالح کشور نیندیشیده‌ام. درباره حریم تئاتر شهر هرگز نگاه سیاسی نداشته‌ایم زیرا بحث مراقبت از هنرمندان و مخاطبان این مجموعه جزو وظایفی است که در حال حاضر در محیط تئاتر شهر در پایین‌ترین حد خود رعایت می‌شود؛ به‌ طوری‌که هنرمندان و مخاطبان این مجموعه  برای آمد و رفت به آن آرامش و امنیت لازم را ندارند.

کد خبر: 15165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =