ابلاغ‌ جدید به اعراب منطقه

سفر هیئت امنیتی – سیاسی آمریکا به مصر، عربستان، اردن و امارات به نوعی گویای آن است که تیم بایدن به دنبال آرام کردن خاورمیانه و شمال آفریقا هستند تا به راحتی بتواند با چین و روسیه تقابل کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس از روی کار آمدن دولت دمکرات‌ها در کاخ سفید، حالا ایالات متحده در پوششی دیپلماتیک، هیئت مرکبی را متشکل از کارشناسان اقتصادی، سیاسی و امنیتی راهی کشورهای حوزه هدف با محوریت دیپلماسی فعال کرد. انتخاب عربستان و امارات از یکسو و سفر به اردن و مصر از سوی دیگر بیانگر اولویت‌های واشنگتن در حوزه سیاست خارجی و راهبرد امنیتی دمکرات‌ها در سالهای پیش رو است.

ابلاغ‌های جدید!

در همین راستا شبکه خبری ان بی سی با انتشار گزارشی در رابطه با سفر این هیئت آمریکایی مدعی شد،  قرار است هیات مذکور در دیدارهایشان در چهار کشور عربی درباره پاره‌ای مسائل مشترک و رخدادهای منطقه بحث و گفتگو کنند.

این شبکه خبری با بیان اینکه بر اساس اظهارات یک منبع آگاه به این شبکه خبری تحولات جاری در خاورمیانه به خصوص مسائل مربوط به سیاست‌های جمهوری اسلامی و واکنش واشنگتن به آن از جمله مهمترین دلایل این سفر به شمار میرود در خصوص اعضای تشکیل دهنده این هیات نیز اذعان داشت که اعضای این هیات شامل درک چولت، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه و آفریقای شمالی و جوی هود، معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان مسائل آمریکا در خصوص ریشه‌های چنین سفری در شرایط فعلی بر این باورند که با توجه به متن بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، این هیئت از ابوظبی، امان ، قاهره و ریاض دیدار و با مقامات ارشد این کشورها درباره روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بلند مدت بین ایالات متحده و آنها گفتگو خواهد کرد که به نوعی می‌تواند ابلاغ‌های جدید را  هم در بر داشته باشد.

اما حضور برخی از مقامات ارشد امنیتی - سیاسی واشنگتن با رویکرد تخصصی در حوزه خاورمیانه و همچنین شمال آفریقا، برخی گمانه‌زنی‌ها را در خصوص ارتباط و همزمانی این سفر با مذاکرات برجام در وین و همچنین مواضع ولیعهد سعودی در مورد رابطه با جمهوری اسلامی (با توجه به اختلاف‌های موجود بر سر مسائل یمن) تقویت کرد.

در شرایطی که حضور چنین هیاتی از سوی ایالات متحده در کشورهای عربی توجه برخی رسانه‌های آمریکایی و عربی را به دنبال داشته است برخی تحلیلگران مسائل بین‌الملل معتقدند این سفر آغاز اجرای سیاست‌ و راهبرد مخصوص دمکرات‌ها در منطقه خاورمیانه و به خصوص بهره‌برداری آمریکا از تنش‌های جاری در کشورهای مذکور به ‌شمار می‌رود. در این رابطه بر اساس آنچه در تحلیل‌های کارشناسی آمده است فضای حاکم بر ایران و روزهای منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی می‌تواند بستری مناسب برای تعامل و حل و فصل برخی مسائل میان تهران با رقبای عرب خود باشد. فرصتی که به‌ عنوان بستری مناسب از سوی دمکرات‌ها شناخته شده و هیاتی امنیتی، اقتصادی و سیاسی راهی موثرترین کشورهای اتحادیه عرب کرده است.

چرا حاشیه ‌خلیج فارس؟

نگاهی اجمالی به شرایط ریاض در بحران یمن و همچنین وضعیت ائتلاف عربی در اشغال این کشور نشان از استیصال دربار پادشاهی در شبه جزیره در مواجهه با پرونده یمن دارد. در مقابل عربستان به عنوان یکی از مهمترین شرکاء واشنگتن در منطقه و همچنین همراهان کاخ سفید در حوزه اقتصادی و امنیتی نه تنها از جایگاه ویژه‌ای میان مقامات آمریکا برخوردار است، بلکه به اعتقاد برخی از کارشناسان حالا که حل و فصل تنش‌های موجود در دستور کار ریاض قرار گرفته، این مهم باید با کنترل و مدیریت و همچنین هدایت ایالات متحده صورت گیرد.

کشور بعدی با توجه به دستورالعمل ارائه شده در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، امارات متحده عربی است. گفته شده که مقام‌های آمریکایی قرار است با هدف تقویت شراکت استراتژیک خود با امارات به این کشور سفر کنند و به بررسی مسائل منطقه‌ای و همچنین اقدامات مشترک درباره مقابله با تغییرات آب و هوایی و پیشبرد انرژی پاک بپردازند. از سوی دیگر جایگاه امارات در پروژه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی که از طرف جامعه اطلاعاتی آمریکا به ابوظبی ارائه و بن زاید را به عنوان مهمترین مقام سیاسی همسو با واشنگتن و تل‌آویو در امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کرد، خود بیانگر عمق روابط دوجانبه میان آمریکا و امارات و دلایل حضور چنین هیأتی در این کشور است.

وضعیت نابسامان ابوظبی در پرونده یمن از یک سو و همچنین مسائل مربوط به نیروگاه هسته‌ای امارات از سوی دیگر، از جمله شاخص‌های موثر در سفر چنین هیأتی به ابوظبی و برگزاری ملاقات‌های دیپلماتیک است. حضور امارات در مسیر قطار عادی‌سازی و افزایش روزافزون تنش میان تهران - تل آویو،  مقامات واشنگتن را بر آن داشت که برای کنترل اوضاع و ارائه راهبرد مربوط به دولت جو باین، هیاتی متشکل از مقامات سیاسی، امنیتی و اقتصادی آمریکا را راهی امارات کند.

در میان سفر این هیئت، اردن به عنوان یکی از مقصدهای مهم و مورد توجه آمریکا به شمار میرود و بدون شک در اَمان بر روی مسائلی مانند کودتای اخیر و همچنین دستور کار اصلاحات اقتصادی و سیاسی بحث خواهد شد. کودتای ناموفق در امان و نفوذ به بدنه دربار پادشاهی بیانگر وضعیت ناطلوب سیاسی - امنیتی در این کشور عربی است. موضوعی که همچون مولدی محرک در انتخاب امان به عنوان یکی از مقصدهای اعزام چنین هیأتی به کشورهای عربی اثرگذار بوده است.

 هیئت آمریکایی پس از آن و در آخر به مصر می‌رود و طی دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور به بررسی روابط دو جانبه،‌ امنیت منطقه، همکاری اقتصادی و حقوق بشر خواهند پرداخت. جایگاه مصر در مسائل مربوط به کشورهای عربی و به خصوص مسائل جاری در خاورمیانه و خصوصاً شمال آفریقا میتواند از جمله دلایل سفر این هیات به قاهره باشد. انتخاب قاهره از سوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا به عنوان بستری در راستای برگزاری نشست‌های مربوط به یمن و همچنین نگاه ویژه اتحادیه عرب به این کشور، خود گویای اهمیت کشور نظامیان در راهبرد کنونی کاخ سفید و دمکرات‌های مریکا است.

به نظر می‌رسد که هیئت آمریکایی اساساً به دنبال ابلاغ راهبردهای جدید به کشورهای مذکور هستند تا بتوانند راحت‌تر به مقابله با چین و روسیه بپردازند و در نهایت اوضاع متشنج منطقه را مدیریت کنند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 14799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =