مستمری بازنشستگان بر اساس سنوات بیمه‌پردازی است

ناهید حیدری، مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین در اهمیت سابقه بیمه پردازی برای تعیین میزان مستمری بازنشستگی گفت: تعیین میزان مستمری بازنشستگان بر اساس سنوات بیمه پردازی افراد است و سطوح سابقه ای بیمه پردازی نظیر ۲۰ سال و ۲۵ سال و کمتر یا بیشتر، مبالغ متغیر و متفاوتی را در اجرای متناسب سازی دریافت می کنند.

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین در گفت و گو با آتیه آن لاین با اشاره به اجرایی و عملیاتی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای مرداد ماه سال جاری گفت: این کار بر اساس بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه به سازمان تامین اجتماعی تکلیف شده بود که طبق قانون موضوعی خود، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را متناسب سازی کند که البته انجام و تا به حال سه ماه متوالی پرداخت شده و ادامه خواهد یافت.

وی افزود: این امر با سناریوهای مختلفی که تدوین شده بود و با مشارکت کانونهای بازنشستگی و نمایندگان مستمری بگیران، برای جامعه سه و نیم میلیون نفری مستمری بگیران رقم خورد و در فیش حقوق مستمری بگیران قرار گرفت.

ناهید حیدری ادامه داد: در کنار متناسب سازی مستمری بازنشستگان، مباحث کمک معیشت و مزایای مسکن بازنشستگان برای دومین بار طی سال جاری افزایش یافت. مجموع افزایش این دو مورد اخیر، حدود ۱۲۰ درصد بود و از ۹۰ هزار تومان در ابتدای سال به ۱۹۰ هزار تومان افزایش یافت.

اهمیت سابقه بیمه پردازی

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین با اشاره به اهمیت سابقه ۳۰ تا ۳۵ سال بیمه پردازی در افزایش مستمری حداقل بگیران گفت: مستمری حداقل بگیرانی که ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی دارند در اسفند ۹۸ به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و دریافتی بازنشستگانی که ۳۵ سال سابقه بیمه پردازی داشتند و در اسفند ماه سال گذشته حداقل بگیر بودند به ۳ میلیون تومان رسید.

حیدری تصریح کرد: برخی می گویند مستمری دریافتی آنها از حداقل اعلام شده کمتر است، در صورتی که به این دو رقم ۳۰ سال یا ۳۵ سال بیمه پردازی توجه نمی کنند؛ در حالی که تعیین میزان مستمری بازنشستگان بر اساس سنوات بیمه پردازی افراد است.

وی تاکید کرد: البته سایر سطوح سابقه ای بیمه پردازی نظیر ۲۰ سال و ۲۵ سال و کمتر یا بیشتر، مبالغ متغییر و متفاوتی را در اجرای متناسب سازی دریافت می کنند.

حذف فاصله بین بازنشستگی و دریافت اولین حقوق

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین «صدور پیش نویس حکم برقراری بازنشستگی» را یکی از اقدامات آن اداره ذکر کرد و افزود: پیش از این در فرایند برقراری بازنشستگی، از زمان ارائه درخواست متقاضی تا زمان واریز اولین مستمری، معمولا شکافی دو تا سه ماهه وجود داشت.

وی افزود: علت ایجاد این مشکل این است که کارگاه های مشمول کمک دولت برای ارائه لیست حق بیمه دو ماه مهلت دارند و چون قانون به کارفرمایان این اجازه را داده است، معمولا فاصله ای دو ماهه بین شروع بازنشستگی و دریافت اولین حقوق بازنشستگی وجود داشت؛ در حالی که در این دو تا سه ماه فاصله؛ متقاصیان مستری بگیری، به دفترچه درمانی و حقوق نیاز دارند.

حیدری ادامه داد: برای رفع این مشکل ما فرایندها را بازنگری و اصلاحاتی را در فرایندهای برقراری مستمری بازنشستگی ایجاد کردیم که از مهر ماه عملیاتی شد و به این ترتیب در قالب «صدور پیش نویس حکم برقراری بازنشستگی» این مشکل را حل کردیم.

وی افزود: الان وقتی متقاضی مستمری بگیری درخواستش را به ثبت می رساند، همکاران ما این درخواستها را بررسی می کنند و بعد از اطمینان از احراز شرایط لازم متقاضی، پیش نویس حکم برقراری بازنشستگی آن بیمه شده صادر و بلافاصله مستمری متقاضی پرداخت می شود.

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین ادامه داد: البته بعد از این که شعبه مربوطه لیست آخر را از کارفرما دریافت کرد، به شکل هوشمند حکم اصلی مستمری بگیران صادر می شود.

وی همچنین از در دستور کار بودن «صدور حکم مستمری بازماندگان» و رونمایی از آن طی ماه های آتی خبر داد.

گسترش سامانه مستمری ها

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین با ابراز خرسندی از اتمام طرح «تعمیم و بسط سیستم متمرکز مستمری ها» در انتهای مهرماه سال جاری، گفت: سامانه هایی که اداره مستمری ها و شعبات از آنها در سراسر کشور استفاده می کردند «سامانه سبا» و «سامانه پرتال پرداخت» است که این دو سامانه به ویژه در پایان ماه و برای پرداخت مستمری ها، مشکلات عدیده ای به وجود می آوردند.

وی افزود: چون این دو سیستم کاملا مجزا از هم بودند و اطلاعات در زمان انتقال از یکی به دیگری باید تبدیل می شدند، روندها و رویه های کاری خیلی طولانی بود و مشکلات زیادی ایجاد می کرد.

حیدری با بیان این که مبحث متمرکز کردن سیستمهای پرداختی و اقدامات و علمیات از سال ۹۶ در دستور کار معاونت بیمه ای سازمان قرار گرفته بود، گفت: از مرداد ماه سال گذشته تعمیم سیستم متمرکز مستمری ها در کشور آغاز شد که تا پایان سال ۹۸ تعداد ۸ استان زیر بار سیستم متمرکز رفتند.

وی افزود: این کار از تیرماه سال جاری به جد در دستور کار اداره مسمتری ها قرار گرفت و ما هر هفته دو استان را زیر بار بردیم، به نحوی که تا پایان مهر ماه امسال آخرین استانها یعنی هرمزگان و کرمانشاه به اعداد سیستمهای متمرکز ما پیوستند و الان در تمامی ادارت کل کشور این سیستم عملیاتی شده است.

گسترش ارائه خدمات غیرحضوری

حیدری با اشاره به تاکید مدیرعامل سازمان مبنی بر گسترش ارائه خدمات غیرحضوری، گفت: در حال حاضر برخی از تعهدات ما غیرحضوری شده و عزیزان مستمری بگیر با مراجعه به سامانه می توانند خدماتی نظیر صدور گواهی حقوق مستمری بگیران، مشاهده حساب مستمری بگیران، نحوه محاسبه مبلغ مستری بازنشستگی، مشاهده حکم افزایش سالیانه، مشاهده فیش حوقی مستمری بگیران و پرونده الکترونیک مستمری بگیران دریافت کنند.

وی افزود: البته ارائه درخواست بازنشستگی هم از ابتدای سال جاری در اعداد خدمات غیرحضوری اداره مستمری ها قرار گرفته و به علت شرایط کرونایی در حال تکمیل است تا سایر مراحل بازنشستگی هم در کنار درخواست، غیرحضوری شود.

مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین ادامه داد: همچنین از ماه گذشته اعلام شماره حساب مستمری بگیران غیرحضوری شده است، یعنی بازنشستگان برای اعمال تغییر در شماره حساب خود می توانند با کد کاربری خودشان به سامانه مراجعه و فرایند مربوطه را طی کنند.

وی با بیان این که راه اندازی برخی دیگر از خدمات غیرحضوری در دستور کار است و به زودی اجرایی و عملیاتی خواهند شد؛ استعلام وضعیت دریافت مستمری، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، حذف مراجعه و حضور فرزندان اناث مستمری بگیران برای کنترل ادامه استحقاق دریافت تعهدات بلندمدت را از جمله این خدمات برشمرد.

متن کامل گفت و گوی ناهید حیدری، مدیرکل امور مستمری های سازمان تامین را در شماره آتی هفته نامه آتیه نو بخوانید.

کد خبر: 1406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =