حادثه در نطنز و تکرار تروریسم هسته‌ای

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ انفجاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز مرکز مونتاژ سانتریفیوژ رخ داد که به دلایل امنیتی علت و چگونگی آن هیچ وقت منتشر نشد. دو روز پیش در مراسمی این مرکز مجددا راه اندازی شد، اما دیروز ظاهرا بخش دیگری از این تاسیسات مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین، روز گذشته ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ هم خبر حادثه‌ای در نطنز منتشر شد که سایت‌های اسرائیلی به طور غیرمستقیم از حمله سایبری به تاسیسات برق نطنز خبر می‌داد. کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد که موساد (سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی) در حادثه امروز تأسیسات نطنز دست داشته است. براساس اعلام این رسانه صهیونیستی، «این حمله خساراتی به همراه داشته است.» همچنین العربیه گزارش داد این شبکه به نقل از منابع اطلاعاتی اعلام کرده که در پی حادثه تاسیسات هسته‌ای نطنز، ایران برای ماه‌ها نخواهد توانست در این تاسیسات اورانیوم غنی‌سازی کند. همچنین در ادامه گزارش این شبکه آمده که مقام‌های آمریکایی در کانال‌های امنیتی و اطلاعاتی، از خسارت‌های ایجاد شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز ابراز خرسندی کردند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

صبح  دیروز (یکشنبه) اخباری مبنی بر حادثه در نطنز در شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسید. در نهایت علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، "اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز" را در جریان حادثه‌ای که بامداد دیروز رخ داد، تایید و آن را به عنوان "تروریسم هسته‌ای" محکوم کرد. صالحی گفت که جمهوری اسلامی حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌داند. هم‌زمان رسانه‌های اسرائیلی از احتمال حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر دادند. رادیو سراسری اسرائیل به نقل از مقام‌های امنیتی که نام و ملیتشان را اعلام نکرده، از دست داشتن موساد (سرویس اطلاعاتی اسرائیل) در حمله سایبری به تاسیسات نطنز خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه دولتی اسرائیل بدون ذکر منبع خود اعلام کرد که حمله سایبری بامداد یک‌شنبه شبیه حمله یک دهه پیش این کشور به تاسیسات غنی‌سازی نطنز با بدافزار "استاکس‌نت" است که خرابی‌ها و خسارت‌های وسیعی به بار آورد. 

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست هم پیش از تایید مقامات کشورمان، گزارش داد که اتفاقی که در تاسیسات نطنز افتاده "حادثه" نبوده و خسارات آن "بسیار سنگین‌تر" از آن است که مقام‌ها در ایران می‌گویند. سایت این روزنامه نوشت که به نظر می‌آید که این واقعه در اثر حمله سایبری رخ داده که احتمالا اسرائیل در آن نقش داشته است. هیچ مقامی در اسرائیل درباره این گزارش‌ها اظهار نظری نکرده است.

واکنش اولیه ایران

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، پیشتر خبر داده بود که بامداد امروز در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز "حادثه‌ای" رخ داده است. آقای کمالوندی درباره دلیل این رخداد توضیحی نداد اما گفت این حادثه "صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است". علی‌اکبر صالحی هم با تایید حمله تازه به تاسیسات نظنز و بدون اشاره به عاملان آن، خواهان برخورد جامعه بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این اقدام به عنوان "تروریسم هسته‌ای" شد. 

علی اکبر صالحی هم در واکنش به این موضوع گفت: «اقدامی که علیه مرکز غنی سازی نظنز انجام شد نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است. در روز ملی فناوری هسته‌ای آخرین دستاوردهای دانشمندان جوان و پرتلاش کشور به نمایش گذاشته شد و همزمان نیز چشم انداز رفع تحریم‌ها کاملا آشکار شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته‌ای حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌دارد.»

علی اکبر صالحی پیش از این در گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود: «الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم.»

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران، در واکنش به این حادثه در حساب توییتر خود نوشت که "این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است".

خشم اسرائیل از مذاکرات

خبر وقوع حادثه در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز سال گذشته واکنش‌های زیادی داشت و از همان زمان گمانه‌هایی درباره عمدی بودن این انفجار و دست داشتن رژیم صهیونیستی مطرح شد. شورای عالی امنیت ملی هم یک روز بعد از حادثه گفت که علت را مشخص کرده اما به دلیل ملاحظات امنیتی آن را اعلام خواهد کرد.

فردای آن روز نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به نقل از یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه نوشت یک وسیله انفجاری در سالن بالانس کردن سانتریفیوژهایی که هنوز عملیاتی نشده بودند، نصب و منفجر شده است. این روزنامه احتمال داد این عملیات خرابکاری کار اسرائیل باشد. چیزی که اسرائیل صراحتا اعلام نکرد. اما این بار گزارش ها و واکنش های مقامات حاکی از آن است که به این موضوع اعتراف کرده اند. یکی از ناظران می گوید، این موضوع می تواند حاکی از تغییر کلی سیاست در قبال ایران و البته دست بالا داشتن نتانیاهو در داخل اسرائیل باشد.

به هر حال اسرائیل از زمان روی کار آمدن بایدن و تلاش برای احیای برجام، به صورت مداوم، تهدید حمله به تاسیسات هسته ای را تکرار کرده است و همین موضوع شائبه دست داشتن اسرائیل در این حملات را به شدت تقویت می کند.

کد خبر: 12887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =