۹۹، سال بدون درآمد برای صنعت گردشگری

شیوع کرونا بیش از هر کسب و کار دیگری صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است. صنعتی که بر پایه سفر طراحی شده است، با شیوع ویروس کووید ۱۹ بزرگترین رکود خود را پشت سر می‌گذارد. شهرهای گردشگری سراسر جهان تعطیل شده و هتل‌ها خاک می‌خورند.

مجیدپورکائد، نایب رئیس اول کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران، پیش‌بینی می‌کند که در ادامه سال پیش رو یعنی سال ۹۹، صنعت گردشگری نتواند هیچ درآمدی کسب کند اما سال ۱۴۰۰ شاهد جهش صنعت گردشگری خواهیم بود به همین دلیل باید از همین امروز برای آن جهش برنامه داشته باشیم تا بتوانیم با جذب گردشگر بیشتر ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع کرونا را جبران کنیم. مجید پورکائد نایب رئیس اول کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران در ادامه می‌گوید:

صنعت گردشگری در ایران همیشه لنگان لنگان پیش می‌رفت. ایران به لحاظ جاذبه‌هایی که برای توریست مطلوب است، محدودیت‌هایی دارد. اگر ۱۰ آیتم جذاب برای توریسیت را فرض بگیریم ما برای سه تا چهار آیتم معذوراتی داریم. این مسئله خودبه‌خود یک مقداری بحث جذب توریست را در کشور ما را کاهش می‌دهد. اتفاقات ناشی از کرونا که پیش آمد، بالطبع تا مدت‌های زیادی این صنعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد زیرا آرامش و آن حالتی که باید در افراد برای سفر کردن به‌وجود بیاید، تا حدود زیادی تحت‌الشعاع خود قرار می‌گیرد صنعت گردشگری هم ایام خاص خودش را دارد. مثلا در فصل تابستان بخشی از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و فرانسه شاید می‌توانستند جذب گردشگر داشته باشند اما به خاطر بحث کرونا آنها هم در سال جاری این فرصت را نداشتند و این استعداد را از دست دادند. من فکر نمی‌کنم در ادامه سال ۹۹ شمسی در هیچ کجای جهان بتوانیم گردشگر جذب کنیم و تمام کشورهایی که جاذبه های گردشگری در حد چند ده میلیونی دارند، این آسیب را در سال جاری خواهند دید. فرانسه با ۸۰ میلیون توریست در سال یا ترکیه که ۴۵ میلیون نفر گردشگر در سال جذب می‌کرده است مثل ما که چهار تا پنج میلیون گردشگر داشتیم، درگیر آسیب‌های ناشی از کرونا شده‌اند. بنابراین ما باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم و تدابیری بیاندیشیم که از سال بعد یعنی ۱۴۰۰ که احتمالا توریست بخواهد از فضاهای گردشگری بیشتر استفاده کند، بهره مناسب ببریم. ما در سال ۹۹ یا ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شیوع کرونا از گردشگر محروم شدیم  اما در سال بعد، شاید بتوانیم توریست بیشتری جذب کنیم. بعد از ایام کرونا احتمالا در سال ۱۴۰۰ جهش گردشگر خواهیم داشت. ما از همین امسال باید مقدماتی را فراهم کنیم که وقتی صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۰ یک جهشی پیدا می‌کند، بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهیم. یقینا اکیپ‌هایی در مراکز تحقیقاتی مختلف جهت دستیابی به داروی این بیماری فعالیت می‌کنند. یقینا در یک بازه زمانی شش ماهه، داروی این بیماری را پیدا می‌کنند. امیدواریم آرامش به دنیا برگردد و همه به روال عادی زندگیشان بازگردند. روال و بحث عادی بودن اوضاع با رعایت نکات ایمنی زودتر اتفاق می‌افتد. در حال حاضر مشکل صنعت گردشگری این است که مسافران داخلی خودمان اگر بخواهند سفر کنند، هتل محل اقامت آنها در هاله‌ای از ابهام است و امکانی برای پذیرایی از میهمان ندارد. یکی از اقدامات امسال این بود که هتل‌ها باید بدانند که با چه شرایطی باید بازگشایی بشوند و از مهمان‌ها پذیرایی کنند. در حال حاضر در هتل‌های خودمان جایگاهی برای مسافران و نحوه پذیرایی پیش‌بینی نشده است. تاکنون دستورالعمل خاصی برای پذیرش مهمان برای هتل‌ها طراحی نشده است. باید این دستورالعمل‌ها طراحی شود. همه اینها یک روند است که باید به حالت عادی بازگردد. روندهای پروازی و مراودات هوایی باید برقرار شود. هتل‌ها هم دستورالعمل‌های پذیرش مسافر را اجرا کنند تا صنعت دوباره رونق گیرد. با توجه به احتیاط‌هایی که خود افراد در جهت جابجایی و سفر می‌کنند تاخیرهایی در آغاز مجدد فعالیت صنعت گردشگری ایجاد می‌شود به همین دلیل باید قید فعالیت در ادامه سال ۱۳۹۹ را زد و سراغ سال ۱۴۰۰ برویم. باید دنبال برنامه‌هایی باشیم که در سال ۱۴۰۰ بتوانیم سهمیه بیشتری از جذب توریست به کشور خود اختصاص دهیم. تا به این ترتیب ضرر و زیان ناشی از بیماری کرونا جبران شود.

کد خبر: 1246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =