افزایش حقوق بازنشستگان اقدام بزرگی بود

به تازگی مرحله دوم طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در حال اجرا است. یک کارشناس اقتصادی معتقد است در شرایط سختی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، افزایش حقوق بازنشستگان کار بزرگی بود و قطعا در زندگی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

همت قلی زاده کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: لستر تارو در کتاب آینده سرمایه‌داری به برخی نکات درباره بازنشستگان اشاره می‌کند. او که مشاور اوباما بود، به رئیس جمهور آمریکا توصیه می‌کند دولت به طبقه بازنشسته توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: تارو چند جلد کتاب معروف نوشته است. او معتقد است که حاکمیت، نظام و دولت حتما باید نسبت به تبعات پیچیده‌ای که قشر بازنشسته روی جامعه دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد.

قلی‌زاده گفت: تحلیل تارو در کتاب خود این‌گونه است که بازنشستگان به دلیل جایگاهی که دارند، شرایط سنی و ابعاد خانواده‌هایشان باید مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: سن افراد بازنشسته به گونه‌ای است که اکثرا پدر بزرگ بوده و نوه و نتیجه دارند. اگر این قشر ناراضی باشند، می‌توانند سیستم اجتماعی و اقتصادی را از طریق ایجاد امید در لایه‌های زیرین خانواده‌ها متاثیر کنند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با توجه به اثرات یاد شده، دولت‌ها وظیفه دارند فارغ از مسایل انسانی، به دلیل کارکرد این طبقه و سن بازنشستگان، حتما به آنها توجه ویژه کنند. پیرمردی که نوه و نتیجه دارد، ۳۰ سال به این جامعه خدمت کرده است، پس باید به او توجه کرد.

وی افزود: بازنشستگان تاثیرات چند وجهی در جامعه دارند. جوانی که نارضایتی بازنشستگان را ببیند، می‌گوید فردای ما هم به همین شکل است و قطعا سرنوشت فردی که ۳۰ سال خدمت کرده است، بر رفتار این جوان تاثیرگذار خواهد بود.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه افزایش حقوق بازنشستگان کافی نیست، تاکید کرد: بازنشستگان در کشورهای توسعه یافته در رفاه به سر می‌برند. کافی است شرایط گردشگران تاریخی که وارد کشور ما می‌شوند را بررسی کنید.

وی افزود: اغلب گردشگران تاریخی، پیرمردانی از اروپا و ژاپن هستند که وضعیت رفاهی خوبی دارند.

افزایش حقوق بازنشستگان اقدام بزرگی بود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: منطقی است و طبق ملاحظات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید به این قشر توجه شود. در این شرایط سخت همین‌که تامین‌اجتماعی توانسته است حقوق بازنشستگان خود را این مقدار اصلاح کند، کار بزرگی است. همینطور دولت در این شرایط که تعهدات دیگری نیز دارد افزایش حقوق بازنشستگان خود را جز اولویت‌هایش قرار داده است و این موضوع بسیار خوب و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در شرایط سختی که در کشور وجود دارد، افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی از یک میلیون و نهصد تا نزدیک به چهار میلیون تومان برای حداقلی‌بگیران کار بزرگی بود. امیدواریم این اصلاحات هرچه‌ زودتر انجام شود و بار روی دوش بازنشستگان کمتر شود.

قلی‌زاده گفت: این افزایش حقوق بازنشستگان، حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: همه شرایط اقتصادی ایران را می‌دانیم که دچار به هم ریختگی شده است اما این افزایش، طبیعتا بر تامین ضروریات زندگی قشر بازنشسته، اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: این افزایش فشار مصرفی در این ایام را التیام می‌دهد چرا که با توجه به این قیمت‌هایی که می‌دانیم و تورمی که بانک مرکزی به صورت نقطه به نقطه آن را در بهمن ماه ۶۵ درصد اعلام کرده است و مرکز آمار این تورم را ۴۷ درصد اعلام می‌کند، افزایش حقوق می‌تواند بخشی از مشکلات بازنشستگان را حل کند.

او گفت: با این اوضاع و احوال و قیمت ضروریات مثل برنج و مرغ که این روزها همه‌جا صحبت آن را می‌کنند، این افزایش حقوق، گشایشی در سفره روزمره و رزق و روزی بازنشستگان ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: 12358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =