نسخه الکترونیکی، هزینه بیماران را کاهش می‌دهد

سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای تسهیل دسترسی بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به خدمات و مراقبت‌های تشخیصی و درمانی مورد نیاز از کلیه پزشکان و دندانپزشکان دعوت به همکاری کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این سازمان در یک سال اخیر مطالبات خود را به مراکز طرف قرارداد به طور کامل پرداخت کرده و در حال حاضر تاخیری در پرداخت‌ها وجود ندارد؛ لذا با اطمینان از ادامه روند موجود، با عقد قرارداد جدید درصدد تسهیل دسترسی بیماران با گسترش شبکه پزشکان طرف قرارداد است. شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از شرایط این همکاری و نحوه عملکرد آن سخن گفت.
 
پیشرو در استفاده از نسخه الکترونیک
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص توسعه نسخه الکترونیک برای پزشکان گفت: نسخه الکترونیک از حدود سال ۹۵ در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت. تا آن زمان هیچ سازمانی در این رابطه اقدامی نکرده بود اما خوشبختانه سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه پیشرو بود و به سمت تولید نسخه الکترونیک گام برداشت. در حال حاضر تمامی مراکز زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی از روش نسخه‌نویسی الکترونیک استفاده می‌کنند و در واقع دفترچه‌ها به مانند سابق کاربردی ندارند.
 
الکترونیکی شدن ۵۰ درصد نسخه‌ها 
 وی با اشاره به اینکه شرایط لازم برای نسخه‌نویسی الکترونیکی برای مراکز مربوطه فراهم شده است، تصریح کرد: امروز کار ۵۰ درصد نسخه‌های مراکز طرف قرارداد مطب‌های مستقل به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. با مشاهده فضای مناسب در این زمینه، سایر بیمه‌ها و وزارت بهداشت نیز به این موضوع وارد شدند. همچنین در تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۹، یک بند را به این موضوع اختصاص داده و تاکید کردند که نسخه باید به صورت الکترونیکی اعمال شود و سایر سازمان‌ها نیز مکلف به پذیرش نسخه الکترونیک هستند. غفاری خاطرنشان کرد: قبول داریم که سازوکار کشوری برای اجرای کامل آن در حال حاضر فراهم نیست، اما سازمان تأمین‌اجتماعی و بیمه سلامت این امکان را فراهم کردند تا تمام پزشکان طرف قرارداد و حتی آن‌هایی که قرارداد ندارند، وارد این سامانه شده و پس از دریافت کد، نسخه‌نویسی الکترونیک را آغاز کنند.
 
حذف فیزیکی دفترچه‌های درمانی 
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار پزشک مطب‌دار داریم که تاکنون ۲۰ هزار نفر با ثبت‌نام در این سامانه، فعالیت خود را ادامه می‌دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر شرایط به طور کامل فراهم نیست اما ما درصدد رشد، توسعه و رفع ایرادات هستیم و امیدواریم حداکثر تا دو ماه آینده کل پزشکان و مراکز درمانی وارد این سامانه شده و نسخه الکترونیکی تولید کنند تا با بهره ‌بردن از این روش، دفترچه‌های درمانی به طور کامل از گردش کار حذف شوند. مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: مهمترین حُسنی که استفاده از نسخه الکترونیک دارد، این است که علاوه بر تشکیل پرونده سلامت بیماران، در شرایط فعلی که دنیا و کشورمان با ویروس کرونا درگیر شده، حذف فیزیکی دفترچه در کنترل این بیماری موثر واقع خواهد شد.
 
مشوق‌های سازمان برای توسعه سیستم 
وی تاکید کرد: مشوق‌هایی برای توسعه ‌این روش از سوی سازمان در نظر گرفته شده است. مثلا پزشکانی که نسخه الکترونیک صادر می‌کنند، تا ۹۵ درصد از حق‌الزحمه خود را تا پایان همان روز دریافت می‌کنند. البته مشروط بر اینکه امضای دیجیتال داشته باشند؛ در غیر این صورت از اول مهرماه به میزان ۸۰ درصد حق‌السهم سازمان به صورت آنلاین پرداخت خواهد شد. چنانچه طرف حساب پزشکان، سازمان تأمین‌اجتماعی باشد در این صورت ارتباط مالی بین بیمه و 
بیمه شده کم شده و بیماران نیز ویزیت کمتری پرداخت خواهند کرد. غفاری ادامه داد: در همه استان‌ها چنانچه درمانگاه‌های خصوصی و درمانگاه‌های طرف قرارداد دانشگاهی نیز به این سامانه ورود کنند، همه این امکان را خواهند داشت تا نسخه الکترونیک صادر کنند.
 
هزینه کمتر برای بیماران
وی در خصوص اینکه آیا تغییر نسخه‌نویسی از کاغذی به الکترونیکی بار مالی برای سازمان و بیمار دارد یا خیر؟ توضیح داد: اصولا این تغییر روش نباید هزینه‌بر باشد، اما دسترسی و توسعه شبکه قراردادی ما با ورود تعداد زیادی پزشک، درمانگر و استقبال‌شان از این طرح - قاعدتا- سبب ایجاد هزینه می‌شود. با انتقال هزینه بیماری که قبلا به پزشک مراجعه می‌کرده (و طرف قرارداد ما نبود) به پزشکی که از این روش استفاده می‌کند، در واقع بیمار هزینه کمتری پرداخت خواهد کرد و بخشی از این هزینه‌ها به سمت سازمان ارجاع داده می‌شود. از سوی دیگر، افزایش طرف‌های قرارداد ممکن است در کنار موارد بالا، موجب افزایش تقاضای القایی شود و با افزایش تعداد مراکز طرف قرارداد این امکان محتمل‌تر است. بررسی این مورد که چقدر بار مالی خواهد داشت، نیازمند تحقیق است. البته با نظارت‌های مکانیزه می‌توانیم این مساله را کنترل کنیم.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: سیستم نسخه‌نویسی دیجیتال مزایای زیادی دارد. قبلا برای دسترسی به اطلاعات بیمار زمان زیادی صرف می‌شد، اما با این روش به راحتی می‌توان سوابق بیمار را در کوتاه‌ترین زمان مشاهده کرد و حتی پزشکانی که بیماران را پیوسته ویزیت می‌کنند را شناسایی و موانعی برای القای آنها پیدا و تقاضا برای القا را نیز کنترل کرد.
 
سیستمی به نفع مردم
وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است این سیستم مزایا و معایبی داشته باشد، اما این هنر ماست که در نظام اجرایی، این سیستم را توسعه داده و موجب تکمیل پرونده الکترونیک سلامت شویم تا به مرور زمان با پایش و نظارت عوارض آن را کاهش دهیم. برای پرهیز از معایب نباید مانع از توسعه و پیشرفت آن شد، از همه پزشکان، درمانگاه ها، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری، بیمارستان‌ها و مراکز طرف قرارداد خواهشمندیم که با حمایت و کمک یکدیگر، سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک را شکل دهیم که نفع آن در کوتاه‌مدت به نظام سلامت و البته مردم خواهد رسید. غفاری در پایان با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی خللی در ارائه دفترچه‌های تأمین‌اجتماعی به‌وجود نمی‌آید، گفت: کارشناسان در سازمان تأمین‌اجتماعی آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات در خصوص این سیستم هستند و پزشکان نیز می‌توانند با مراجعه به سایت (ep.tamin.ir) سوالات خود را مطرح کنند.

گفت‌وگو: فریبا کرمی

کد خبر: 1215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =