آنتن رسانه ملی در اختیار پیام‌های بازرگانی

رسانه ملی این روزها به گونه ای برحجم تبلیغاتِ خود افزوده است که می توانیم بگوییم مخاطب را  بمباران تبلیغاتی می کند.

به گزارش آتیه آنلاین، صدا و سیما در سال‌های اخیر با شعار کمبود بودجه و نداشتن هزینه کافی برای تولیدات فاخر، تبلیغات تلویزیونی و برنامه‌های اسپانسرمحور را فراتر از  حد استاندارد  افزایش داده است و از محل تبلیغات، پول های کلانی را به جیب می‌زند. در حالی که صداوسیما سازمانی فرهنگی و هنری و هدف آن، تولید برنامه و محتوا برای مخاطبان است و هرساله برای انجام این وظایف بودجه هنگفتی از دولت کسب می کند. البته پخش آگهی بازرگانی از تلویزیون در همه دنیا مرسوم است اما اینکه بیشتر از سریال و فیلم سینمایی، آگهی‌های بازرگانی به مردم نشان ‌دهیم واقعا عجیب است. در واقع می‌توان گفت که مدتی است پول و تجارت جایگزین فرهنگ، باورها و ارزش‌ها شده و رسانه ملی از اهداف اصلی سال‌های نخست خود که قرار بوده دانشگاهی اجتماعی باشد، فاصله گرفته است.

در همین راستا دی ماه سال گذشته شورای نظارت بر صداوسیما، به ریاست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای خواستار رعایت شئون اجتماعی و فرهنگی و پرهیز از اغراق و افراط در پخش آگهی‌های بازرگانی شد تا به اعتماد مردم خدشه وارد نشود. در این جلسه، اعضای شورای نظارت پس از استماع گزارش‌ها و برنامه‌های حوزه مالی و بودجه‌ای سازمان، رونق تولیدات صدا و سیما به‌ویژه در حوزه نمایشی و بهبود کیفیت آثار را خواستار شدند و بر ضرورت افزایش برنامه‌های جذاب و پرمخاطب تأکید کردند.

چندی پیش نیز آیت الله جوادی آملی با انتقاد از حجم بالای پخش تبلیغات بازرگانی در صدا و سیما تصریح کرد: البته بودجه مهم است و باید بودجه مورد نیاز رسانه ملی تأمین شود اما اینکه دائم از آنتن، غذا و کفش تبلیغ کنیم درست نیست و به جایگاه رسانه لطمه می‌زند.

اگرچه در شبکه‌های مختلف و در زمان‌های مختلف شبانه‌روز هزینه آگهی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی بسیار متفاوت و پرنوسان است اما یک حساب سرانگشتی مشخص می کند که صداوسیما از محل تبلیغات، پول های کلانی را به جیب می‌زند. آنچه اهمیت دارد این است که تلویزیون با پخش این گونه تبلیغات تکراری که مسلما درآمد زیادی  را به دست می آورد و با توجه به تصویب بودجه بالای صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ که اوایل آذرماه اعلام شد بازهم این سازمان از نبود بودجه گلایه خواهد کرد؟

کد خبر: 11890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =