۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 11414

قبولی دولت در سال بدِگذشته و خروج از بحران در ۱۴۰۰

مهدی کرباسیان، معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت
قبولی دولت در سال بدِگذشته و خروج از بحران در ۱۴۰۰

«سال ۱۳۹۹ سخت ترین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی را داشتیم و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی سال سختی بود. تداوم تحریم‌ها و نتایج تشدید آن در سال ۱۳۹۹ خود را دراقتصاد مردم بروز داد. همه‌گیری کرونا و گسترش ویروس کووید-۱۹ با به خطر افتادن سلامت مردم و متأسفانه مرگ تعدادی از هموطنان و عزادار شدن خانواده‌ها نگرانی و ناراحتی را در تمام اقشار توسعه داد.»

«کاهش شدید فروش نفت و درآمد دولت و سختی نگرانی جابه‌جایی ارز و کاهش ۲۰ درصدی ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی ۹ ماهه نسبت به سال ۹۸، افزایش قیمت تمام شده کالاها که منجر به رکورد نرخ تورم بالای ۴۰ درصد شد و مردم فقیرتر شدند به نحوی که می‌توان گفت الان تا دهک ۵ به پایین دچار مشکل در تامین معاش و گذران زندگی هستند.

رشد درآمد ملی سرانه در سال ١٣٩٨منفی ۵ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی منفی ۵.۶ درصد و اقتصاد ١٢درصد کوچک شده است و کماکان این روند در سال ١٣٩٩ ادامه داشت و درآمد سرانه مردم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۰ کاهش۳۳ درصدی یافته است. آمار نگران‌کننده در سرمایه‌گذاری که کمترین رقم را در ۱۵ سال گذشته داشتیم ضمن آنکه خروج سرمایه که در نیمه دوم ٨٠ شروع شده بود پس از درگیری‌های ٩٨ تشدید شد. کاهش کالری و سوءتغذیه و آشفتگی روانی نسل آینده با توجه به تغذیه نامناسب و اضطراب و تنش‌های اجتماعی که به خانواده و فرزندان منتقل می‌شود بنابراین نسل برومند و شادابی در چند دهه آینده نخواهیم داشت. در مجموع سال بدی بود.

نکات مثبت سال ١٣٩٩ حضور مردم در صحنه و کمک به یکدیگر و فعال شدن خیریه‌ها و تلاش کادر درمان برای سلامت مردم با همه کمبودها که وجود داشت، دولت و ستاد ملی کرونا با اختیارات ویژه‌ای که داشت تلاش نسبی خوبی در جلوگیری از گسترش کرونا کرد ضمن آنکه در مورد واکسیناسیون کشور اهمال شد که امید به جبران در ۶ ماه اول ١۴٠٠ داریم. از خبرهای خوش، انتخاب نشدن ترامپ افراطی جمهوری خواه بود که موجب آرامش نسبی در سه ماه چهارم سال شد. تامین ارزاق مردم جزو اولویت‌های دولت بود و دولت تلاش کرد کمبود و قحطی در کشور پدید نیاید ولی قیمت‌ها بالا رفت که واقعیتی بود. در اینجا باید نمره قبولی به دولت داد، تولید بعضی از صنایع افزایش پیدا کرد به دلیل نیاز داخلی و سیاست‌هایی که دولت به دلیل تحریم وکمبود ارز برای ممنوعیت واردات تعدادی از کالاها برقرار کرد یا گران شدن کالاهای وارداتی به دلیل گرانی ارز به‌طور غیر مستقیم موجب شد که تولید داخلی در تعدادی از کالاها افزایش پیدا کند، از نکات بسیار خوبی که در سال ۹۹ اتفاق افتاد توجه به شرکت‌های دانش بنیان بود. گسترش بازار سرمایه و تشویق ورود مردم به بورس ارزشمند بود که طبق آخرین آمار نزدیک به ۶۰ میلیون کد سهامداری در بورس به مردم داده شده است ولی به دلیل تبلیغات غلط و عدم آموزش به سهامداران و بزرگنمایی بورس و بازار سرمایه توسط مسوولان موجب شد که به دلیل تداوم تحریم، رکود، عدم ثبات رویه و بخشنامه‌های فراوان، شاهد افت شاخص‌های بورس باشیم و موجب سرخوردگی در کسانی شد که به بورس ورود کرده بودند.

سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف نویدهای مثبت و از طرفی نگرانی را تداعی می‌کند، در سیاست خارجی با توجه به مواضع دولت جدید آمریکا پیش بینی تعاملات بهتر بین‌المللی می‌شود و تعاملاتی که با اروپا، آمریکا و چین و کشورهای منطقه خواهد بود به نظر می‌رسد که سال آینده سال آرامش و احیانا توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و برون رفت از بحران سال ۱۳۹۹ باشد. امیدوارم که در این باب با حفظ استقلال وعزت جمهوری اسلامی ایران با تجربه ۴۱ ساله گذشته مسوولان و دولت با بررسی سیاست‌های گذشته با اولویت منافع ملی و مردم تصمیم‌گیری کنند و به نسل آینده امید، آرامش و نشاط دهند. مذاکرات ایران با چین امید است با حفظ منافع ملی و استقلال به جمع بندی و امضا برسد که می‌تواند آینده خوبی برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کند، امید اینکه در سال ۱۴۰۰ با این اصلاح تعاملات بین‌المللی بتوان در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات جسورانه‌ای در پیش گرفت و جبران عقب ماندگی سرمایه‌گذاری که موجب تداوم فقر و عقب ماندگی است را کرد.

انتخابات ریاست جمهوری در سه ماه اول از یک طرف موجب نشاط و تحرک در جامعه و از طرف دیگر تنش انتخاباتی خواهد بود، در این دوره انتظار می‌رود شورای نگهبان اجازه دهد کاندیداهای مورد علاقه مردم بتوانند ورود کنند که موجب افزایش آمار مشارکت مردم در انتخابات بشود و به انسجام ملی که متاسفانه کم شده کمک کند که اصل انسجام مردم و حمایت مردم جزو شروط اصلی باید باشد، از طرف دیگر کاندیداها در این دوره باید با برنامه نه فقط سخنرانی و حرف‌های پوپولیستی جواب سوالات جدی مردم در حوزه سیاست خارجی تعاملات بین‌المللی، سیاست‌های داخلی در امور جوانان و آزادی‌های قانونی و شفافیت و جلوگیری از رانت خواری و در حوزه اقتصادی افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، نظارت و کاهش دخالت خصولتی‌ها و اجرای درست قوانین بازار سرمایه و در حوزه اجتماعی و فرهنگی توجه به جوانان، اجرای درست هدفمندی یارانه و جدا کردن فقرا از چرخه فقر و آوردن نشاط و شادی و شادابی در جامعه با برنامه‌های مشخص اجرایی که اعلام می‌کنند را به صراحت بدهند، مجلس نیز در کمک به رئیس‌جمهور و دولت برای انتخاب کابینه شایسته و موفقیت همکاری و همدلی کند. شایسته است که در تاریخ سال‌های ١۴٠۴-١۴٠۰ با اقدامات ارزشمندی که امید است رئیس‌جمهور منتخب با همکاری سایر قوای سه گانه انجام دهند در تاریخ کشور به نیکی نام برده شود. در ۶ ماه اول ١۴٠٠ انتظار می‌رود واکسیناسیون اکثریت مردم با واکسن داخلی و خارجی انجام شود و از بهانه‌های سال ١٣٩٩ در سلامت و حفظ جان مردم خبری نباشد. اقشار فقیر و آسیب پذیر با هماهنگی بین نهادهای خدماتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، اوقاف، آستان قدس رضوی و نهادهای خیریه مردمی و جلوگیری از موازی کاری اثرگذاری بهتری داشته باشند و دولت نیز تکلیف خود را در اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد. حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و خود اتکایی باید با قوت ادامه پیدا کند و با کاهش بوروکراسی و دخالت دولت و مجلس کارآفرینان در عمل حمایت خاص شوند. و امیدواریم در ۱۴۰۰ همدلی بین مردم و به‌ویژه قوای سه‌گانه بیشتر شود، شفافیت اقتصادی و سیاسی و مبارزه با فساد به‌عنوان یک دستور اساسی رئیس‌جمهور بعدی قرار بگیرد و با کمک مجلس و به‌ویژه قوه‌قضائیه و حمایت رهبری برای اصلاح قوانین و مقررات و شرکت‌های خصولتی‌ها و زیاده خواهان تحت نظارت و کنترل دقیق قرار بگیرند. از خداوند طلب می‌کنم سال ١۴٠٠ سال گشایش و رفاه و دوری از فقر و سربلندی ملت و جمهوری اسلامی ایران باشد. ان‌شاءلله»

کد خبر: 11414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =