توزیع عادلانه امکانات درمانی، مطالبه بیمه‌شدگان

سازمان تامین اجتماعی مهمترین وگسترده‌ترین متولی بخش بیمه‌های اجتماعی و درمانی است که قشر وسیعی ازجامعه، ازخدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند و دراین راستا نقش مهم خدمت رسانی را برعهده دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، این سازمان‌، نخستین خریدار خدمت و دومین تولیدکننده درمان کشور است و ارائه خدمات درمانی را با بهره گیری از امکانات مراکز درمانی ملکی خود و عقد قرارداد و خریداری خدمات از مراکز درمانی طرف قرارداد انجام می دهد.

وسعت فعالیت‌های درمانی این نهاد عمومی به اندازه‌ای است  که در حال حاضر بیش از هزار بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی بستری هستند.

سازمان تامین اجتماعی با تحت پوشش قرار دادن 45 میلیون نفر از جمعیت کشور، اقدامات زیادی را در راستای توزیع عادلانه امکانات درمانی و سهولت دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیاز به اجرا گذارده است که در این گزارش به مهمترین آنها اشاره شده است.

50 درصد جمعیت کشور بیمه شده تامین اجتماعی هستند

دکتر امیرعباس منوچهری معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در این خصوص می گوید: از هر دو ایرانی، یک نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی است و با احتساب جمعیت زیر ۹۰ میلیون نفر در کشور که ۴۵ میلیون نفر آنها تحت پوشش این سازمان است، بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی می افزاید: ۷۸ درصد از مراجعان بستری کرونا از بیمه‌شدگان این سازمان و ۲۲ درصد بیماران غیر بیمه شده تامین اجتماعی بوده‌اند. در حال حاضر بیش از هزار بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی بستری هستند.

منوچهری با اشاره به عدم صدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از اقدامات اساسی سازمان در سال ۹۹ می گوید: یکی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی تعمیم و توسعه نسخه الکترونیکی به عنوان یکی از وظایف اصلی متولیان سلامت در کشور است.

به گفته معاون درمان سازمان تامین اجتماعی، توقف صدور و تمدید دفترچه بیمه به مفهوم عدم امکان از دفترچه های موجود نخواهد بود و تا زمان استقرار کامل نسخه الکترونیک، بیمه شدگان با در دست داشتن دفترچه های بیمه موجود، می توانند از خدمات درمانی مورد نیاز بهره مند شوند.

منوچهری اضافه می کند: این طرح حرکت به سمت توسعه پرونده سلامت الکترونیک است و اکنون بیش از ۷۰ درصد از نسخ مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی تولید می شوند.

ارتقای خدمات هتلینگ، ارتقای دستگاه های رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال، تامین تجهیزات High Tech، ارتقای سلامت غذایی، تداوم استقرار استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان های تابعه، ارتقای سلامت محیط کار کارکنان، ساماندهی مراقبت های سلامت سالمندان و ساماندهی مصرف دارو و خدمات تشخیصی و درمانی گرانقیمت از جمله مهمترین برنامه های بخش درمان این سازمان در سال آینده تلقی می شوند.

راه اندازی 551 تخت بیمارستانی در 29 استان

علی رجبی مدیر کل ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی از تدوین سطح بندی خدمات درمانی این سازمان در سه محور خدمات بستری، مراکز سرپایی و تجهیزات پزشکی پیشرفته به عنوان اقدامی نوین و ارزشمند در سال 99  یاد می کند و می گوید: راه اندازی 551 تخت بیمارستانی در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین اجتماعی در 29 استان، خرید 16 قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته شامل؛ ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی و سنگ شکن، تدوین و ارسال تفاهم نامه "همسان سازی پرداخت بیمه شدگان در قالب طرح پزشک خانواده، روستائیان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر به وزارت بهداشت، خرید 46 دستگاه آمبولانس برای بهره برداری در مراکز ملکی سازمان، خرید تجهیزات پزشکی سرمایه ای، ساخت 61 مرکز درمانی سرپایی و  ارتقاء شیفت 10 مرکز درمانی سرپایی در شهرستان های فاقد مرکز درمانی، تفکیک و جداسازی 26 درمانگاه عمومی و تخصصی از ساختمان اصلی بیمارستان و بهسازی سیستم تهویه در 66 بیمارستان ملکی از مهمترین اقدامات سطح بندی بوده است.

مراجعه 68 میلیون بیمه شده به مراکز درمانی ملکی

دکتر هوشنگ فولادی مدیر کل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، توسعه فن آوری اطلاعات در راستای تسهیل و روان سازی فعالیت¬ها و مدیریت بحران و برنامه¬ریزی برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا را از مهمترین اقدامات و دستاوردهای بخش درمان سازمان در سال 99 عنوان می کند و می گوید: بیش از 68 میلیون مراجعه سرپایی به مراکز درمانی ملکی در نه ماهه سال جاری صورت پذیرفته است که بیش از 31 میلیون از این مراجعات، دریافت خدمت ویزیت از پزشکان عمومی، دندانپزشک، متخصص و فوق تخصص بوده است.

وی می افزاید: در این مدت، 70 بیمارستان، 5 مرکز جراحی محدود، 5 مرکز دندانپزشکی مستقل، 83 پلی کلینیک تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی، یک مرکز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ارائه کرده است.

فولادی اضافه می کند: تعداد 457 هزار و 768 نفر تا پایان آذر ماه 99، در بیمارستانها و مراکز جراحی محدود سازمان تامین اجتماعی بستری و خدمت دریافت کرده اند و تعداد 245 هزار و 793 مورد جراحی نیز در مراکز بستری انجام پذیرفته است. تعداد 85هزار و 561 زایمان نیز در 61 بیمارستان ملکی انجام شده است.

وی به پذیرش و ارائه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیش از 101 هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن سال گذشته تاکنون در مراکز بستری مراکز درمانی ملکی اشاره می کند.

انعقاد قرارداد با 50 هزار مرکز طرف قرارداد

دکتر شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در خصوص مهمترین اقدامات و دستاوردهای بخش درمان سازمان در سال 99 می گوید: با بیش از 50 هزار مرکز طرف قرارداد به منظور ارائه خدمت به بیمه شدگان این سازمان قرارداد منعقد کرده ایم.

وی به پذیرش بیش از 190 میلیون مراجعه سرپایی و پذیرش بیش از دو میلیون پرونده بستری از مراکز درمانی طرف قرارداد تا پایان آذر ماه امسال اشاره می کند و می افزاید: ساماندهی و عدالت در پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دانشگاهی و غیر دانشگاهی و اجرای نسخه الکترونیک، از مهمترین اقدامات این سازمان در حوزه درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی بوده است.

به گفته غفاری طرح نسخه الکترونیک صرفا برای سهولت بیمه شدگان در نظر گرفته شده و تمام تلاشمان این است که با اجرای آن، بار مالی بیمه شدگان به حدااقل کاهش پیدا کند.

وی می افزاید: این طرح مزیت‌های فراوانی برای نظام سلامت و بیمه‌ها دارد. اجرای آن از تکرار تجویز دارو جلوگیری می‌کند و موجب استفاده بهینه از منابع و ارتقای خدمات می شود.

گزارش از: هنگامه محب ربانی

کد خبر: 11402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =