هنرمندان تئاتر و مدیران شهری در برابر هم

این روزها تئاتری ها به دلیل آسیب‌ به بنا و ناامنی محوطه بیرونی تئاتر شهر خواستار تعیین حریم برای این بنا هستند اما مخالفان طرح تعیین حریم، اجرای این طرح را مانع توسعه عرصه عمومی و فضاهای شهری می‌دانند.

به گزارش آتیه آنلاین، تئاتر شهر، بنایی زیبا که بیش از نیم قرن از ساخت آن می‌گذرد در طول عمر خود خوب و بد زیادی به چشم دیده است و همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است. از ماجرای حفر زمین برای عبور مترو گرفته که هر دو دقیقه یک بار بنای تئاتر شهر را می لرزاند تا ساخت و ساز مسجد کنار ساختمان تئاتر شهر و حضور دست فروشان و معتادان در ساعات پایانی شب، که فضای محیطی آن را ناایمن و غیرفرهنگی کرده است و دل بسیاری از هنرمندان را برای اجرای تئاتر در این مجموعه و همین طور بسیاری از هنردوستان را برای تماشای تئاتر در آن، می لرزاند. البته پیشتر تئاتر شهر به حصاری فیزیکی محصور بود؛ اما به گفته گله‌دارزاده، رئیس تئاتر شهر «دو دهه پیش بنا به تصمیم مدیران شهرداری آن دوران، بنا بر این شد تا حصار فیزیکی تعیین‌کننده حریم این مجموعه با محیط مجاور برداشته شود. شرایطی که به دلیل تغییرات اجتماعی به وجود آمده ماجرا را به سمت دیگری سوق داد که موجب بروز آسیب‌های فراوانی در این ناحیه شد.»

این اقدام باعث شد تا مخاطبان و گروه‌های تئاتری شاهد بروز اتفاقات و لحظات ناخوشایندی در اطراف تئاتر شهر باشند؛ حالا مدتی ست که اهالی فرهنگ و نمایش خواهان آن شدند که این بنای ۵۰ ساله دوباره دارای حریم شود تا حداقل در روزگار باقی مانده از این بنا آن را از گزند آسیب‌های اطرافش دور کرد. در ماه‌های اخیر هم صحبت‌ها و اقداماتی در خصوص ایجاد و مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر از سوی مدیران و مسئولان وزارت ارشاد مطرح شده که گویا قرار است با همکاری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به نتیجه برسد و اجرایی شود.

حصارکشی پیام جدایی هنرمند و شهروند دارد

اما روز گذشته سخنگوی شورای شهر تهران در نطقی نسبت به حصارکشی محوطه تئاتر شهر انتقاد کرد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران روز یکشنبه در جریان دویست و هفتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، در نطق پیش از  دستور خود گفت: «در هفته های اخیر، در برخی رسانه ها مطالبی در رابطه با ضرورت ایجاد حائل فیزیکی میان محوطه تئاتر شهر و پیرامون آن مطرح شده است. برخی از مدیران، در توجیه این سخن چنین استدلال می کنند که امنیت و ایمنی در محوطه پیرامون تئاتر شهر کاهش پیدا کرده است، پس باید این محوطه محصور شود. چنین مواضعی البته در سال‌های پیش نیز مطرح شده است. محوطه پیرامون تئاتر دچار آسیب هایی است و نمی شود نافی آن شد. اما اینکه چه راهکاری می توان اندیشید، این راهکار حتما جداسازی محوطه تئاتر شهر از شهر نیست. تئاتر شهر چنانکه از نامش پیداست، متعلق به شهر است و همین نکته که در مهمترین تقاطع شهر که کانون و قلب فرهنگی، هنری و دانشگاهی شهر نیز هست، چنین شخصیتی به آن داده است. ایجاد حصار فیزیکی میان محوطه تئاتر شهر و فضای عمومی شهر، پیام نامناسبی به شهروندان می دهد. ممکن است گفته شود این اقدام برای کنترل آسیب های اجتماعی و تامین ایمنی و امنیت است. اما صحیح تر این است که تامین ایمنی و امنیت این مجموعه از طریق مدیریت فضای عمومی و رونق بخشی به آن و تعریف رویداد در آن صورت بگیرد. حصارکشی، ارتباط شهروندان و هنرمندان را مخدوش می کند. توجه کنیم که اصلا مکان یابی این ساختمان در این نقطه از شهر، و طراحی آن با این ایده که در یک فضای شهری واقع شود، پیام روشنی دارد. پیام آن این است که باید بین فضای شهری و شهروندان با هنر و اهالی هنر ارتباط مستمر وجود داشته باشد. ایجاد دیوار و حصار، چه به لحاظ کارکردی و چه به لحاظ نمادین، مخدوش کردن ارتباط شهروندان و اهالی هنر است. »

قطب‌الدین صادقی: حصارکشی به معنی فاصله با مردم نیست

اختلاف بر سر اجرای این طرح در حالی همچنان ادامه دارد که اهالی تئاتر این روزها بیشتر بر لزوم تعیین حریم تاکید می‌کنند. در ادامه اظهارات مخالف با نظر شخص سخنگوی شورای شهر، بعد از انتقاد علی‌ نصیریان، رضا بابک، مرضیه برومند، بهروز غریب‌پور و اکبر زنجانپور طی روزهای گذشته، قطب‌الدین صادقی هم معتقد است مجموعه «تئاتر شهر» نیاز به حفاظت و حریم مشخص دارد و این استدلال که حصارکشی منجر به فاصله میان این مجموعه و مردم می‌شود از اساس اشتباه است.

 وی درباره شرایط محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر و رسیدگی و تغییر این شرایط به مهر گفت: محیط پیرامون تئاتر شهر مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلاف‌کاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه باید حریم مجموعه تئاتر شهر مشخص شود، متذکر شد: اتفاقات شرم‌آوری در اطراف این بنا رخ می‌دهد. اینجا اروپا نیست که بگوییم تئاتر شهر نیاز به حریم ندارد. مدام در پای دیوارهای مجموعه تئاتر شهر آتش روشن می‌کنند و این محیط تبدیل به مکانی ناامن برای جوان‌ها، خانواده‌ها و مخاطبان تئاتری شده است. باید از تئاتر شهر و محیط آن با تعیین کردن حریمی مشخص، محافظت کرد. این انتقاد از پایه و اساس اشتباه است زیرا وقتی مردم بخواهند تئاتر ببینند بلیت آن را تهیه می‌کنند و به تئاتر شهر می‌آیند و ربطی به حصار و حریمی مشخص ندارد. صادقی در پایان سخنان خود با صراحت گفت که مدیران و مسئولان باید از مجموعه تئاتر شهر مراقبت کنند.

دژاکام: برداشتن حریم تئاتر شهر اشتباه بود

امیر دژاکام نیز از  برخی اظهارنظرها مبنی‌بر اینکه تعیین حریم در اطراف تئاتر شهر مانعی برای حضور مردم در این مجموعه است، انتقاد و تأکید کرد هدف از تعیین حریم، ایجاد فضایی امن برای مردم است. این نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «ایوب خان» را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده است، معتقد است: موضوع فرهنگی و غیرفرهنگی بودن فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر را باید کنار بگذاریم زیرا در حال حاضر موضوع فراتر از اینها است و اطراف تئاتر شهر در سایه این بنای هنری تبدیل به مأمن امن خرده خلاف‌های جامعه شهری شده است. دژاکام متذکر شد: یک سری بزهکاری در محیط اطراف تئاتر شهر در حال رخ دادن است که باید جلوی این وضعیت گرفته شود. خانواده‌ای که یک مرتبه با این وضعیت در پیرامون مجموعه تئاتر شهر مواجه شود بار دوم به این مجموعه نمی‌آید. مردمی نیز که از کنار مجموعه عبور می‌کند و با تئاتر آشنا نیست، با دیدن محیط پیرامون تئاتر شهر و ناهنجاری‌هایی که در آن رخ می‌دهد درباره داخل این بنا نیز تصورات نادرستی پیدا می‌کند. وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه تئاتر شهر پارک نیست بلکه ساختمانی ملی است که متأسفانه به اشتباه پارک قلمداد شده است، یادآور شد: زمین‌های اطراف نیز متعلق به تئاتر شهر است و در این زمینه اسناد رسمی وجود دارد. این مجموعه در ابتدا دارای یک حریم امن بود و نگهبانی داشت و بعد از معرفی وارد محوطه تئاتر شهر می‌شدید. برداشته شدن حریم تئاتر شهر اشتباه بوده است. مطلع هستم که وزارت میراث فرهنگی با حریم تئاتر شهر موافق است و نیاز است که شهرداری تهران با دستور شهردار تهران در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

دژاکام تصریح کرد: بسامان شدن فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر چه ایرادی دارد که برخی بیرون گود ایستاده‌اند و با این موضوع مخالفت می‌کنند؟ سخنگوی محترم شورای شهر به هنگام غروب به مدت ۱۰ دقیقه زمان خود را در اطراف مجموعه تئاتر شهر سپری کند تا متوجه شود آیا وجود حریم در اطراف تئاتر شهر به معنی جدا کردن فضا از مردم است یا جلوگیری از بزهکاری ساماندهی شده.

کد خبر: 10471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =