سینماهای خاطره‌ساز، زیر سایه لودرها

سینماهای قدیمی که همواره مهمترین پاتوق‌های فرهنگی در ایران معاصر بوده  است،  برای مخاطبان سینما جذاب و خاطره‌انگیز است، اما این سالن‌ها و خاطرات‌شان، در دوره و زمانه‌ای که پردیس‌های سینمایی یکه‌تازی می‌کنند چه سرنوشتی پیش‌رو دارند؟

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها سینماهای قدیمی یکی پس از دیگری به دلایل مختلف تعطیل می‌شوند و  یا فاصله‌ای با تعطیلی ندارند و هر روز خبر از گوشه‌ای از شهر به گوش می رسد که سینمایی دیگر به خاطر بی پولی تعطیل شد. حالا در هر چهار گوشه‌ شهر ساختمان متروکه و مخروبه‌ای هست که یک تابلوی چوبی مستطیلی، «سینما» بودن آن را یادآوری می‌کند؛ سینماهایی که زمانی سرشار از خاطره بودند و اما حالا فقط و فقط متروکه شده‌اند و وقتی نگاه‌شان می‌کنی جز خاطره و نوستالژی چیز دیگری نیست.

زمانی در لاله‌زار ۱۵ سینما و چندین تئاتر و تماشاخانه فعالیت داشتند ولی امروزه تنها چند سینما آن هم با وضعیت نامطلوب در آن باز هستند. سینماهایی که روزگاری محلی برای گذراندن بهترین لحظه‌ها بودند حال امروز مخروبه‌ای شده‌اند، حالا یا با آتش یا با بازسازی نشدن. اما همه ماجرا به لاله‌زار ختم نشده است. سینماهای زیادی در سطح شهر تهران و حتی شهرستان‌ها وجود دارند که یا تعطیل شده‌اند یا تخریب شده‫ اند.

سینماهای رادیوسیتی (نرسیده به میدان ولیعصر و نبش خیابان گیلان)، کریستال (تقاطع لاله زار و جمهوری)، آسیا (تقاطع ولیعصر و جمهوری)، ری (امیریه نبش قزوین)، شهرقشنگ (خیابان ولیعصر نرسیده به سه راه جمهوری)، فلور (امیریه)، ادئون (خیابان سعدی نرسیده به چهارراه مخبرالدوله)، سینما همای (خیابان فردوسی نرسیده به چهار راه استانبول)، سینما لاله (رکس) (لاله زار)، سحر (لاله زار)، تاج (اول خیابان لاله زارنو) و اورانوس (خیابان وحدت اسلامی) از جمله سینماهایی هستند که طی سال های اخیر در تهران تعطیل و متروکه شدند و لرزه بر اندام خاطرات انداختند.

 چندی پیش هم  سینما «گلریز» یکی از قدیمی‌ترین سینماهای پایتخت واقع در محله یوسف‌آباد تهران که سال ۱۳۸۳ در یک مزایده به قیمت حدود ۱۸۰ میلیون تومان به مالک جدید و فعلی‌اش فروخته شده، دچار مشکلاتی بین مالک و مستاجر است که گویا با ورود شهرداری منجر به پلمب هم شده است.

بیش از ۱۰ سینما درخواست تغییر کاربری داده‌اند

از طرفی مرتضی شایسته نیز از درخواست برای تغییر کاربری ده سالن سینما با توجه به رکود نمایش فیلم در ایام مبارزه با شیوع ویروس کرونا خبر داده است. مرتضی شایسته رئیس شورای صنفی نمایش در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه این هفته سینما معیار با اشاره به اینکه بیش از ده سالن سینما درخواست تغییر کاربری داده اند گفت: شرایط امروز دیگر به گونه‌ای نیست که سینماهای تک سالن بتوانند سرپا بمانند و باید کنار این سالن‌ها دیگر امکانات تفریحی مردم فراهم شود. شایسته در خصوص وضعیت سینماها در سال بعد گفت پیش بینی من این است که در نیمه اول سال آینده هم شرایط به همین روال سال گذشته باشد و امید داریم از نیمه دوم سال و بعد از واکسیناسیون کشوری شرایط سینماها بهتر شود.

احیای سینماها؛ اولویت حوزه هنری

بعد از انتشار خبر درخواست ۱۰ سینما برای تغییر کاربری، خبرهایی در خصوص تغییر کاربری سینما بولوار به سالن‌های همایش‌های پزشکی دانشگاه منتشر شد. همچنین مدیر سینما عصر جدید تعطیلی موقت این سینما را اعلام کرد تا درباره آن تصمیم‌گیری کنند.اما روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که «هیچ‌گونه درخواستی از سوی حوزه هنری برای تغییر کاربری سینمایی ارائه نشده است، بلکه به عکس موسسه «بهمن سبز» به عنوان بازوی سینماداری این نهاد با بازسازی و توسعه بیش از ۳۰ سینمای ماندگار به احیای این هنر کمک کرده است. همانگونه که حوزه هنری طی یک سال گذشته با روشن نگه داشتن چراغ سینماهای خود در سخت‌ترین شرایط علیرغم تعطیلی سینماهای بخش خصوصی، عدم توقف چرخه اکران با تأمین و پخش فیلم‌های جدید، اقدامات صنفی بسیار با مکاتبات و طرح مطالبات سینماداران در جلب حمایت دولت و ستاد ملی کرونا برای بازگشایی و تغییر گروه شغلی سینما، تسویه دیون صاحبان فیلم‌ها از فروش سال گذشته، نمایش عمومی فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» برای تزریق روح تازه به سینما و زمینه‌سازی و میزبانی خود با ۲۵ سینما در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نشان داد، احیای سینما از اولویت‌های مهم این نهاد فرهنگی است و در ادامه نیز تلاش خود را برای بازگشت رونق به سینما خواهد کرد.»

با این حال  به نظر می رسد، دیگر شرط حیات سالن‌های سینمایی این است که بخشی از یک پردیس مدرن باشند تا دیده شوند وگرنه چراغ هایشان یکی پس از دیگری خاموش می شود. در صورتی که این سینماها یادگارهای نخستین سال‌های ورود این  هنر به ایران هستند، می‌توانستند از طرف سازمان‌ها و نهادهایی که بودجه و امکانش را دارند به یکی از مهمترین قطب‌های فرهنگی بدل شوند تا میراثی برای آیندگان باشند.

کد خبر: 10404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =