درمان رایگان بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی از عید مبعث

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری اعلام کرد: با حذف نسخ الکترونیکی، ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان این سازمان در تمام بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی رایگان خواهد بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری امروز (شنبه ۱۶ اسفند) با بیان اینکه فرآیند حذف دفترچه کاغذی درمانی از چند سال گذشته آغاز شده است، بیان داشت: نسخه نویسی الکترونیک در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها انجام شده و موفق بوده است. این تجربه نشان داد نسخه نویسی الکترونیک و حذف کاغذ به عنوان الزام قانون‌گذار در سازمان تأمین اجتماعی، باید به مراکز دولتی، خصوصی، دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز تعمیم یابد.

مصطفی سالاری ادامه داد: به دنبال این موضوع، از اول خرداد سال ٩٩ صدور و تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی و مراجعه به شعب و کارگزاری‌های این سازمان حذف و استعلام فوری  بیمه‌شدگان و جامعه پزشکی نیز از طریق اینترنت فراهم شد.

سالاری ادامه داد: در گام بعد و از اول آبان ‌ماه امکان نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در همه مراکز درمانی اعم از داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، مراکز پاراکلینیکی و ... از طریق سامانه شخصی پزشکان با استفاده از API و بیمارستان‌ها و همچنین اتصال به سامانه تامین اجتماعی فراهم و معایب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز رفع شد.

سالاری اضافه کرد: از اول اسفند سال ٩٩ نیز چاپ دفترچه بیمه تامین اجتماعی متوقف شد، بر این اساس، بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه کنند. البته کسانی که هنوز دفترچه شان دارای برگ است می توانند از همان دفترچه استفاده کنند.

وی افزود: در صورت عدم امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک هم پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌های کاغذی خواهد داشت.

نسخ الکترونیکی یک تحول اساسی در کشور است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان این‌که پذیرش با انواع کارت شناسایی معتبر مانند گواهینامه از امروز نیز جز مدارک شناسایی قابل ارائه، قرار خواهد گرفت، افزود: قطعا هر کاری در ابتدای راه با برخی مشکلات روبرو خواهد بود و این طرح نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه نسخ الکترونیکی یک تحول اساسی در کشور است، بیان داشت: مشکلات به ‌تدریج با گذشت زمان رفع شده و مردم نیز با راحتی و آسانی از خدمات استفاده خواهند کرد اما در صورت بروز هر دشواری برای بیمه‌شدگان نیز سازمان مکلف به رسیدگی خواهد بود.

سالاری با اشاره به پوشش‌ ۵۰ درصد جمعیت کشور توسط سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: بر اساس این طرح، سوابق درمانی بیمه‌شدگان هم با رعایت محرمانگی ثبت شده و برخی از مسائل همچون تداخلات دارویی برطرف و تجویزها اصلاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با حذف کاغذ و ذخیره‌سازی منابع، امکان ارائه خدمات جدیدی هم برای بیمه‌شدگان فراهم شده است، اظهار داشت: در کلیه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی کشور که سازمان تأمین اجتماعی فاقد مراکز درمانی ملکی است، درمان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی رایگان و در هر یک از شهرستان‌ها (علیرغم وجود مراکز درمانی ملکی) بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال با پوشش ۱۰۰ درصدی همراه است.

درمان رایگان بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بدون اجرای نسخ الکترونیکی ممکن نبود

سالاری با تاکید بر اینکه این گام‌ها بدون اجرای نسخ الکترونیکی ممکن نبود، ادامه داد: در حال حاضر همه پروتزها در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی رایگان است، تلاش داریم هزینه بیمه شده بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج را نیز نزدیک به صفر برسانیم.

سالاری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مقاومتی از سوی مراکز درمانی در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک مشاهده نشده است، گفت: خواهش ما این است که مراکز درمانی با ما همکاری کنند و شاید یکی از دلایل بروز مشکل برای بیمه شدگان، عدم اطلاع‌رسانی کافی ما باشد که طی امروز و فردا بر اساس توافق با وزارت بهداشت، فلوچارت‌های دریافت خدمات بیمه‌شده به مراکز درمانی را ابلاغ خواهیم کرد که این موضوع کار را راحت‌تر می‌کند.

سالاری در خصوص مشوق‌های پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: تا تیر و مرداد سال گذشته حدود ۱۸ ماه برای پرداخت هزینه‌های مراکز طرف قرارداد با تأخیر روبرو بودیم که با کمک دولت و مجلس مطالبات خود را به روز کردیم.

وی گفت: در سیستم کاغذی تا مراکز درمانی صورتحساب هرماه را جمع و ارسال کند، دو ماه و نیم زمان می‌برد و امکان پرداخت کارکرد در کمتر از سه ماه میسر نبود، اما در نسخه‌نویسی الکترونیک متعهد شدیم که همه هزینه‌ها را طی دو هفته پس از پایان ماه پرداخت کنیم و این‌گونه مطالبات به موقع پرداخت می‌شود.

با استفاده از نسخ الکترونیک، ۸۰ درصد کارکرد روزانه پزشکان آنلاین تسویه می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بخشی از هزینه‌ها را نیز روزانه پرداخت می‌کنیم، افزود: ۸۰ درصد کارکرد روزانه پزشکان را آنلاین تسویه می‌کنیم و تسهیلاتی را نیز برای تجهیز مطب‌ها پیش‌بینی و اعلام کردیم پرداخت علی‌الحسابی به مراکز درمانی وزارت بهداشت برای تجهیز فناوری اطلاعات درمانگاه‌های دانشگاهی داشته باشیم و در مجموع هر جا لازم باشد آماده همکاری هستیم.

وی گفت: اگر بیمه‌شده‌ای در مراکز درمانی با مشکل مواجه شود، می‌تواند با ۱۴۲۰ تماس گرفته، مورد را گزارش دهد و ما نیز آن را پیگیری خواهیم کرد.

به گفته سالاری، مراکز درمانی یا باید دارو و تجویز را نسخه‌نویسی الکترونیکی کنند یا در دفترچه و سربرگ بنویسند که ارائه خدمات درمانی با پوشش بیمه‌ای همراه خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک با این ابعاد، موانعی دارد که ما را غافل نمی‌کند و تا امروز به طور مداوم آنها را رصد کرده و مد نظر داشته‌ایم.

فریب کلاهبرداران را نخورید / کارت جایگزینی برای دفترچه بیمه صادر نمی‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای صدور کارت هوشمند و هر نوع کارتی به عنوان جایگزین دفترچه وجود ندارد، گفت: برخی کلاهبرداران با بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی تماس می‌گیرند و با ادعاهای غلط و سوء استفاده؛ وعده ارائه کارت هوشمند و سایر کارتهایی را می‌دهند که جایگزین دفترچه بیمه می‌شود.

سالاری تأکید کرد: اینگونه تماس‌ها توسط افراد کلاهبردار انجام می‌شود و به بیمه شدگان و بازنشستگان توصیه می‌کنیم که مراقب باشند و به هر نوع تماسی برای درخواست هزینه بابت اینگونه مسائل توجه نکنند.

متناسب سازی حقوق بازنشستگان با پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این نشست خبری گفت: در سال جاری با افزایش سالیانه حقوق بازنشستگان و اجرای متناسب سازی حقوق دریافتی بازنشستگان از مرداد ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۹ درصد افزایش داشته است و در صورت تصویب نهایی پرداخت حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در بودجه سال ۱۴۰۰ مرحله دیگری از متناسب سازی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که اجرای دوم مرحله متناسب‌سازی هم مستلزم تأمین منابع بود، گفت: با اصلاحات احتساب کامل سوابق و مشاغل سخت و زیان‌آور نیز به افزایش بیش از ۴٩ درصد رسید، اما اصلاحات جامعه بازنشستگان لشکری و کشوری سبب ایجاد یک فاصله با مستمری این جمعیت و مطالبه به‌حق بازنشستگان تأمین اجتماعی شد.

سالاری با اشاره به جلسات سازمان با اعضای کانون عالی بازنشستگان یادآور شد: در حال حاضر فرمول‌ها به منظور پرداخت این اعتبار نیز در حال اصلاح و در نرم‌افزار سازمان تأمین اجتماعی متناسب‌سازی حقوق انجام خواهد شد.

سالاری گفت: طبق فرمول، برای مرحله اول چون در سال ۹۹ بودیم، کسانی که تا آخر سال ۹۸ بازنشسته می‌شدند را شامل می‌شد اما در سال ۱۴۰۰ بازنشستگان ۹۹ هم برای مرحله دوم متناسب‌سازی شامل می‌شوند و دغدغه نداشته باشند.

سالاری با بیان اینکه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی موجب بهبود وضعیت معیشت این عزیزان شده است، گفت: بعد از اجرای متناسب سازی در تأمین اجتماعی، سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز برنامه متناسب سازی اجرا کردند که در نتیجه آن میزان دریافتی بازنشستگان آنها افزایش بیشتری داشت و فاصله‌ای بین حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایر صندوق‌‎ها ایجاد شده است که باید برطرف شود.

وی با تأکید بر پیگیری و تامین منابع لازم برای متناسب‌سازی مرحله دوم، گفت: از هفته گذشته با همفکری نمایندگان کانون‌ها محاسبه فرمول متناسب سازی در حال انجام است و به سرعت این کار را انجام خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد: مرداد سال ٩٩ با توجه به پرداخت ٣٢ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی، احکام جدید در این رابطه صادر، ابلاغ و پرداخت شد که در قیاس با اسفند سال ٩٨ با افزایش ۴٩ درصدی همراه بود.

واگذاری ۲ درصد سهام شستا به بازنشستگان با مصوبه هیات امنا

سالاری با اشاره به اینکه واگذاری ۲ درصد سهام شستا به بازنشستگان مصوبه هیئت امنا را گرفته است گفت: این موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شده تا آنها نظر بدهند زیرا مباحث حقوقی درباره آن مطرح است.

وی افزود: واگذاری سهام مراحلش را در وزارتخانه طی کرده و اگر منع حقوقی نداشته باشد وزیر تمایل دارد این کار انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد سهام هپکو بابت رد دیون به تامین اجتماعی داده شد گفت: هپکو به بانک‌ها ۱,۱۰۰ میلیارد تومان بدهکار است. مزیت واگذاری هپکو به ما این بود که ۱۱۰۰ میلیارد بدهی با طلب تامین اجتماعی از دولت تهاتر شود که این رابطه مالی را بین خودمان حل کنیم که باعث می شود املاک و دارایی هپکو آزاد شود و بتواند فعالیت مالی انجام دهد.

به گفته وی، این واگذاری یک گشایش اساسی است که هپکو به جای بدهی‌های متعدد به بانک‌ها یک بدهی به تامین اجتماعی داشته باشد که این هم با راهکارهایی فی مابین حل و تا آخر سال نهایی می شود.

کد خبر: 10247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =