اتحاد بروکسل علیه اشغال

انتقاد کشورهای اروپایی از ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی اگرچه ابرای فلسطینی‌ها امیدبخش است اما باید دید آیا این انتقادها عملیاتی خواهد شد یا خیر.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمانی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» را میان رژیم صهیونیستی و شماری از کشورهای عربی امضا کرد، تل‌آویو مدام از بهبود شرایط خود سخن به میان می‌آورد و گویی همه اقدام‌های غیرقانونی این رژیم از یاد همه رفته باشد. با این همه، تحولات اخیر نشان از آن دارد که وضعیت آن‌قدرها هم بر وفق مراد بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) و تیمش نیست.

شهرک‌سازی‌های غیرقانونی

به‌رغم مخالفت‌های گسترده مجامع جهانی، شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد؛ امری که با انتقاد شدید بسیاری از کشورها روبرو شده است. کمتر از یک ماه پیش بود که فلسطین الیوم گزارش داد که سلسله اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد و این رژیم قصد دارد شهرک‌سازی‌ها در قدس اشغالی را بیش از پیش توسعه دهد. بر اساس این گزارش، سران رژیم صهیونیستی به همین منظور به دنبال ساخت ۹۰۰ واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان این رژیم در قدس اشغالی هستند.

در همین حال، برخی مقامات رژیم صهیونیستی از جمله «یوسی داگان» مسئول شهرک‌سازی‌های این رژیم تأیید کرده است که تل‌آویو قصد دارد واحدهای صهیونیست‌نشین جدیدی را در قدس اشغالی احداث کند. شایان ذکر است که علیرغم اینکه قطعنامه‌های بین‌المللی، شهرک‌سازی‌ها را غیرقانونی معرفی کرده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از احداث واحدهای جدید صهیونیست‌نشین صورت نگرفته است.

این در حالی است که بالغ بر ۸۲ نماینده مجالس عوام و اعیان بریتانیا پیشتر با اعتراض به توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، از وزیر امور خارجه انگلیس خواسته بودند تا با تمام قوا مانع آواره‌ شدن بیشتر فلسطینیان در این منطقه شود. قانون‌گذاران در نامه‌ای خطاب به «دومینیک راب»، وزیر خارجه، تصریح کردند که ابراز نگرانی‌های دیپلماتیک در برابر «بزرگ‌ترین طرح» رژیم صهیونیستی برای آواره کردن فلسطینیان در نیم قرن گذشته، کفایت نمی‌کند. نویسندگان این نامه پیشنهاد کرده‌اند که سفارت بریتانیا در سرزمین‌های اشغالی باید به طور پیوسته وضعیت آوارگان فلسطینی را رصد کرده و از دولت اسرائیل بخواهد تا به عملیات تخریب ساختمان‌های فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی پایان دهد. نمایندگان پارلمان انگلیس همچنین تصریح کردند که دولت لندن باید برای طرف اسرائیلی روشن سازد که با تداوم عملیات غیر قانونی در کرانه باختری روابط دو دولت نمی‌تواند بصورت عادی ادامه یابد.

نمایندگان فوق‌الذکر  با بیان اینکه دولت لندن باید تمامی ابزارهای موجود را برای برخورد با رفتارهای اشغال‌گری‌های رژیم صهیونیستی به‌کار بندد به مواردی چون تحریم تجارت کالا از سرزمین‌های اشغالی وفق قوانین بین‌المللی اشاره کرده تا منافع اقتصادی اشغال‌گران را به چالش بکشد. این نامه از سوی «کولی الیوت» و «سعیده وارسی»، روسای مشترک گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و فلسطین، «دیان ابوت»، وزیر کشور پیشین کابینه در سایه، «کریسپین بلانت»، رئیس پیشین کمیته پارلمانی امور خارجی، «جرمی کوربین»، رهبر پیشین حزب کارگر و ده‌ها نماینده دیگر پارلمان انگلیس امضا شد.

همچنین روز شنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سازمان ملل و کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت خواستار توقف تخریب تاسیسات در دره رود اردن از سوی اسرائیل‌ و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به منطقه «حمصه البقیع» شدند. کشورهای استونی، فرانسه، ایرلند، نروژ و بریتانیا در پایان این دور از شورا در قبال عملیات اخیر اسرائیل در تخریب و مصادره مایملک حاشیه‌نشینان دره رود اردن که شامل تاسیسات مورد حمایت اتحادیه اروپا و گروه‌های کمک‌کننده به منطقه حمصه البقیع می‌شود، به شدت ابراز نگرانی کردند.

این کشورها همچنین نگرانی خود را نسبت به پیامدهای چنین تصمیماتی برای جامعه‌ای ۷۰ نفری از جمله ۴۱ کودک بیان کردند. دیپلمات‌های اروپایی در این رابطه گفتند: «درخواست‌مان از اسرائیل برای پایان دادن به عملیات تخریب و مصادره را تکرار می‌کنیم و از مقام‌های آن می‌خواهیم مسیر ورود کامل و مستمر کمک‌های بشر دوستانه به منطقه حمصه البقیع را بدون ایجاد موانع، هموار کنند.»

این امر البته یادآور سخنرانی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در ماه گذشته میلادی است. گوترش چهارم فوریه در سخنرانی خود در نخستین جلسه کمیته «اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین» شهرک‌سازی‌های اسرائیل را مانع بزرگی برای دستیابی به راه حل دو کشور و صلح عادلانه، جامع و پایدار در منطقه خواند.

ادامه فشار

رژیم صهیونیستی در حالی تحت فشار جوامع بین‌المللی قرار دارد که در تلاش است تا ائتلافی دفاعی را نیز برای خود در منطقه دست‌وپا کند. شبکه کان رژیم صهیونیستی روز گذشته (‌سه‌شنبه) از تلاش رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق دفاعی با کشورهای عربی در منطقه‌ پرده برداشت. بنا به گزارش این شبکه، ‌دولت این رژیم تلاش‌های دیپلماتیکی را با کشورهای منطقه و غربی آغاز کرده است تا به یک توافق «دفاعی و راهبردی» در منطقه‌ دست یابد. طبق این گزارش، «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی این مسئله را با همتایان اماراتی و بحرینی خود بررسی کرده است. این شبکه البته به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره نکرد.

همزمان با این تحولات، صدها نماینده پارلمان‌ اروپا در نامه‌ای خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت توقف شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی شدند. پایگاه اینترنتی عربی 21 گزارش داد که ۴۴۲ تن از نمایندگان و اعضای سنا در ۲۲ کشور اروپایی طی نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهایشان، از آنها خواستند از تغییر دولت آمریکا در راستای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت توقف طرح الحاق در کرانه باختری بهره ببرند. در متن این نامه هشدار داده شده که تحولات میدانی به وضوح بر این واقعیت دلالت دارند که طرح الحاق به ویژه با توسعه سریع شهرک‌ها و تخریب ساختمان‌های فلسطینی، به سرعت پیش می‌رود.

جرمی کوربین و «جان لوک میلاچون»، عضو پارلمان فرانسه از جمله امضاکنندگان این نامه هستند که در ادامه آن اشاره شده که سیاست‌های فعلی رژیم صهیونیستی هرگونه امکان اجرای راه‌حل «دوکشوری»‌ را به محاق می‌برد. نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه نیز از کشورهای خود خواستند برای جلوگیری از اقداماتی یک‌جانبه که می‌توانند مانع از رسیدن به صلح شوند، با دولت بایدن و کشورهای حوزه خاورمیانه همکاری کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا هشدار دادند که اگرچه عمر دولت ترامپ به پایان رسیده، اما شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی همچنان ادامه دارد و اسرائیل به طور منظم ساخت خانه‌های جدید برای یهودیان را در مناطق اشغالی به تصویب می‌رساند. یکی دیگر از بخش‌های مهم این نامه اشاره‌ای است که اقدام‌های دولت نتانیاهو در تخریب بافت‌های فلسطینی‌نشین صورت داده است.

در این نامه آمده است: «‌اگرچه بنیامین نتانیاهو، متحد نزدیک ترامپ موافقت کرده بود که در ازای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با امارات عربی متحده، برنامه‌های الحاق کرانه باختری را متوقف کند، اما تحولات میدانی، الحاق عملی این مناطق و گسترش شهرک‌ها و تخریب بافت‌های فلسطینی نشین را به وضوح نشان می‌دهد.»

با تمامی این شواهد، به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی دستکم در حرف بنا ندارند در برابر سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی خاموش بمانند و ادله موجود حاکی از ایجاد ائتلافی علیه سلطه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 10009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =