کاهش استعلامات اداری از ۹۰ روز به ۲۰ روز
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عملکرد دولت الکترونیک اعلام کرد: مدت زمان دریافت استعلامات بین دستگاهی از حدود ۹۰ روز به ۲۰ روز کاهش یافته، اما این عدد مطلوب نیست و هدف دستیابی به پاسخ آنلاین است.

محمد محسن صدر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در گفتگو با ایسنا با اشاره به پیشرفتهای دولت الکترونیک از کاهش چشمگیر زمان استعلامات اداری خبر داد.
او توضیح داد: «طی یک سال گذشته در دولت چهاردهم، زمان اخذ استعلامات به شدت کاهش پیدا کرده و از حدود ۹۰ روز، در حال حاضر به عددی معادل ۲۰ روز رسیده است.»
صدر تأکید کرد: «عدد گفته شده مطلوب ما نیست و باید در مدت زمان کمتری به صورت آنلاین پاسخ استعلامات را دریافت کنیم تا کار مردم تسهیل شود». او «پنجره واحد مدیریت زمین» را نمونهای موفق از این زیستبوم دانست و توضیح داد که در این سامانه، استعلامات بین دستگاهها بهصورت متمرکز انجام و نتیجه جمعآوری میشود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در این سامانه گفت: «در زمینه زمینخواری هم تصاویر قبل و بعد با یکدیگر مقایسه میشود و به محض اینکه تغییری در زمین ایجاد شود، به صورت خودکار و با ابزارهای هوش مصنوعی، تغییرات ایجاد شده ارسال میشود. نکته جالب این است که ۹۰ درصد تشخیصها به واسطه ابزار هوش مصنوعی و تطبیق تصاویر، درست است.»
صدر در پاسخ به سوال درباره موانع تحقق کامل دولت الکترونیک، مقاومت برخی دستگاهها برای ارائه خدمات را یکی از چالشها عنوان کرد، اما در ادامه گفت: «در حال حاضر همکاری بین دستگاهی خیلی بهتر و زیادتر شده است.»
او از برنامههای آتی این سازمان خبر داد و گفت: «درنظر داریم طرح گردش اسناد الکترونیکی را تحت عنوان سند الکترونی در زیست بومها ایجاد کنیم.» به گفته صدر، راهاندازی سایت «دیدهبان» برای اعلام قطعی خدمات دستگاهها به مردم و دریافت گزارش مردمی به منظور رتبهبندی دستگاهها، از دیگر اقدامات انجام شده است.
