نگرانی رانندگان تاکسی اینترنتی از مخالفتها با اجرای بیمه این گروه
طرح بیمه رانندگان درحالی برای ارسال به صحن مجلس آماده شده که رانندگان تاکسیهای اینترنتی نگران دستهای پنهان برای تصویب نشدن طرح هستند.

کلیات طرح بیمه رانندگان در مجلس تصویب شده و پس از بررسی در کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیونهای اجتماعی و عمران حالا آماده ارسال به صحن است. در این مدت موافقان و مخالفان بیمه رانندگان دیدگاههای خود را ابراز کردهاند اما دستهای از رانندگان نگران سکوت سکوهای تاکسیهای اینترنتی هستند و انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی استان قم نامهای خطاب به رسانهها در این باره نوشته است.
آنها در این نامه اشاره کردهاند که اغلب نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان تامین اجتماعی و نهادهای صنفی رانندگان به صورت شفاف از اجرای این طرح حمایت کردهاند و آن را ضرورتی قانونی و اجتماعی دانستهاند. اما دو سکوی اصلی این حوزه یعنی اسنپ و تپسی که میلیونها راننده به صورت پارهوقت و تماموقت در آنها مشغول به کار هستند، تاکنون موضعگیری روشنی درباره این طرح ارائه نکردهاند. آنها در این نامه نوشتهاند: «براساس اطلاعات و شواهد موجود آنها در پشت صفحه با تولید برخی رپورتاژها و اقدامهای رسانهای غیرشفاف مخالفت خود را با اجرای بیمه رانندگان ابراز میکنند.»
در ادامه این نامه، این انجمن صنفی برخورداری از بیمه تامین اجتماعی، درمانی و تمامی مزایای مندرج در قانون کار با همکاری کارفرمایان را از حقوق خود دانستهاند که تاکنون محقق نشده است. آنها درخواست کردهاند که مدیران این دو پلتفرم دیدگاه شفاف و رسمی خود درباره طرح بیمه رانندگان اینرنتی را اعلام کنند تا رانندگان از مواضع واقعی سکوهای مذکور آگاه شوند.
از زمانی که طرح بیمه رانندگان مطرح شد موافقان و مخالفان اظهارنظرهای مختلفی کردند و سئوالاتی هم درباره بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی مطرح شد. سئوال درباره کسانی که به عنوان شغل اول یا دوم در سکوهای اینترنتی فعالیت میکنند و مانند بسیاری از رانندگان امنیت اجتماعی ندارند یا منابع تامین حق بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی که رابطه کارگر-کارفرمایی مرسوم ندارند. در مقابل پلتفرمها هم نگران تحمیل قوانین سنتی برای ماهیت انعطافپذیر این نوع اقتصاد دیجیتال هستند.
پیش از این فرشاد اسماعیلی در آتیهآنلاین درباره تاثیر این طرح بر رانندگان تاکسیهای اینترنتی توضیح داده و گفته بود اگرچه مدل اقتصادی جدید (اقتصاد گیگ)، شکل و شمایل کار را تغییر داده اما این به معنای آن نیست که باید اهداف حمایتی و مبانی بیمه اجتماعی را کنار بگذاریم: «راهحل این نیست که کل سیستم حمایت را حذف کنیم، بلکه باید قوانین کار و بیمه را متناسب با این اشکال جدید، «پوستاندازی» کنیم و تطبیق دهیم.»
او تاکید کرده بود که نگرانیهای مطرح شده درباره قطع مستمری بازنشستگانی که در این سکوها کار میکنند یا نگرانی افرادی که به عنوان شغل دوم به رانندگی روی آوردهاند در این طرح رفع شدهاند. اسماعیلی همچنین درباره درصد تامین حق بیمه که ۱۳.۵ درصد سهم راننده و ۴ درصد از مبلغ هر سفر است، گفته بود: «به نظر میرسد این طرح تلاش هوشمندانهای برای «دور زدن» بنبست حقوقی «کارگر-کارفرما» است. فلسفه این طرح این نیست که ثابت کند راننده «کارگر» است، بلکه بر اساس مبانی حقوق تأمین اجتماعی عمل میکند که ما با «بیمه شده» طرف هستیم، نه لزوماً «کارگر» . قانون میگوید هرکس که شاغل است و کاری انجام میدهد، باید تحت حمایت بیمه قرار بگیرد و این الزاماً نیازی به اثبات رابطه کارفرمایی سنتی ندارد. ما با یک «اقتصاد گیگ» یا «اقتصاد جدید» مواجه هستیم و قوانین سنتی دیگر جوابگوی این مدل نوظهور نیستند. این طرح در واقع یک «پوستاندازی» قانونی است تا قوانین بیمه را با این اشکال جدید کار «تطبیق» دهد.»
روز چهارشنبه هم عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، احمد بیگدلی با اعلام اینکه کلیات طرح بیمه رانندگان در صحن علنی تصویب شده گفت با توجه به حساسیت موضوع بیمه رانندگان، کمیسیون مشترک بین کمیسیونهای اجتماعی و عمران مجلس تشکیل جلسه داد تا براساس کلیات طرح بیمه رانندگان، پوشش بیمه اجتماعی تمامی رانندگان حملونقل بار و مسافر برقرار شود.»
به گفته او تمام زوایای بیمه تمام رانندگان در نظر گرفته شده و «همه رانندگان درون و برونشهری حمل بار و مسافر که صورتحساب پرداخت میکنند، مشمول طرح بیمه رانندگان میشوند. همچنین در قالب این طرح به جای رفتن سمت بیمه اختیاری ۲۷ درصدی، ۱۳.۵ درصد حقبیمه توسط رانندگان پرداخت میشود و برای تأمین ۱۳.۵ درصد دیگر حقبیمه ۲.۵ درصد بار و ۴ درصد از طریق مسافر تأمین میشود؛ به این واسطه منابع بیمه رانندگان تأمین میشود.»
او همچنین درباره رانندگان سکوهای مجاز که شغل دیگری دارند و در کارگاههای دیگر بیمهشان پرداخت میشود گفت این محل به عنوان کارگاه دوم این افراد در نظر گرفته میشود و در زمان بازنشستگی مجموع پرداختی کارگاهها مبنای حقوق بازنشستگی آنهاست. او تاکید کرد که حقوق مستمری بازنشستگان فعال در شغل رانندگی قطع نمیشود و حقبیمه بابت کار جدید پرداخت نخواهند کرد.
به گفته بیگدلی با تصویب طرح بیمه رانندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، این مورد تبدیل به قانون خواهد شد و تامین اجتماعی رانندگان را بیمه میکند.
با وجود همه دلگرمیهایی که نمایندگان مجلس و سازمان تامین اجتماعی به رانندگان میدهند اما همچنان بسیاری از آنان نگرانند که لابی دو شرکت قدرتمند و بزرگ تاکسیهای اینترنتی مانع این کار شوند. نگرانی که با شایعات و گفتههای نادرست هم درآمیختهشده و حالا فقط چشم رانندگان به مجلس دوخته شده که ببیند مجلس چه رایی به این طرح خواهد داد.





