حرکت موسسات کنکور به سمت کتابهای کمک آموزشی امتحان نهایی
رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد چاپ کتابهای کمک آموزشی کنکوری کاهش یافته است.

پس از سالها حکمرانی مافیای کتابهای کمک آموزشی در کنکور، مصوبه تاثیر معدل در کنکور و ایجاد سوابق تحصیلی اعمال شد تا آموزش در کشور به سمت عدالت قدم بردارد. به تازگی محسن زارعی، رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد که این مصوبه تاثیر خود را گذاشته و چاپ کتابهای کمکآموزشی کنکوری کم شده است.
به گفته او موسسات کنکور از رویکرد انحصاری خارج شدهاند: «حکمرانی تعلیم و تربیت رسمی باید بتواند موسسات را در راستای اهداف برنامه درسی هدایت کند و این موسسات در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند.»
رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا تاکید کرد وزارتخانه با حضور بخش خصوصی مخالف نیست، در صورتی که بخش خصوصی در کنار آموزش و پرورش قرار گیرد و به دنبال تحقق اهداف برنامه درسی باشد: «حال آنکه وقتی این بخش تبدیل به مافیایی میشود که تعیین میکند دانش آموزان چه مطالبی را باید مطالعه کنند به دور از اینکه بداند فلسفه تعلیم و تربیت رسمی به دنبال چیست، میگوید شما کاری به محتوا نداشته باشید و فقط با یادگیری تکنیک تستزنی میتوانید موفق باشید، مشکل داریم.»
به گفته او سیاستهای اجرایی کشور باعث ایجاد چنین فرصتهایی برای موسسات کنکور شده بود و وقتی سیاست اصلاح شود بخش خصوصی مجبور است خود را با نظام تعلیم و تربیت تنظیم کند.
اما به نظر میرسد موسسات کنکور پس از این مصوبه مسیر دیگری را برای جذب مخاطب پیدا کردهاند و اکنون به دنبال تولید کتابهای آزمون نهایی رفتهاند و دانشآموزان هم به خرید این کتابها جذب شدهاند.
رییس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش دربارهی این وضعیت جدید گفت: «برخی مطرح میکنند دانش آموزانی که دسترسی به این کتب درسی دارند میتوانند موفق باشند و افراد در مناطق محروم این موفقیت را نخواهند داشت. باید پرسید مبنای طراحی آزمونهای نهایی آیا این کتابها هستند یا کتب درسیاند؟ تمام هم و غم ما این است که مبنای طراحی آزمونها، کتاب درسی باشد.» به گفته او این کتابهای کمک آموزشی ادعا میکنند که دانشآموزان صرفا با مطالعه سوالها و کلیدواژههایشان در آزمون نهایی موفق میشوند و این خط قرمز وزارتخانه است: «این قسمت خط قرمز ماست و سعی میکنیم به هیچ وجه از اینها سوال امتحانی طراحی نشود و سوالها مبتنی بر اهداف یادگیری طراحی شود. تا همه دانش آموزان به دلیل آنکه دسترسی به کتب درسی دارند، بتوانند در آزمونهای نهایی برای خود موفقیتهایی رقم بزنند. پس این شانس صرفا شامل آن دسته از دانش آموزانی که به کتابهای کمک آموزشی دسترسی دارند، نمیشود.»
در مقابل کتابهای کمکآموزشی کنکور به همراه مهارتها و تکنیکهای تستزنی ارائه میشوند که دانشآموزان مناطق محروم نمیتوانند آنها را دریافت کنند چون توان دسترسی به موسسات کنکور را ندارند. به گفته زارعی گزارشها نشان میدهند که مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور باعث شده چاپ این دسته از کتابها کاهش پیدا کند.





