امنیت سفر در تاکسیهای اینترنتی تا کجا تضمین میشود؟
«بیش از ۲.۵ میلیارد سفر در یک سال تنها از طریق دو سکوی اصلی تاکسی اینترنتی در ایران انجام شده است.»این عدد نشان میدهد که تاکسیهای اینترنتی نهتنها بخشی جداییناپذیر از زندگی روزمره مردم شدهاند، بلکه جایگزین عمدهای برای حملونقل سنتی به شمار میروند. اما امنیت این حجم عظیم از سفرها چگونه تضمین میشود؟

ماجرای قتل الهه حسیننژاد در یکی از همین سفرهای اینترنتی، نقطه عطفی شد برای بازاندیشی در نظارت بر این سکوها. اتفاقی که ترس و تردید را به میان کاربران آورد و این سؤال را پررنگتر کرد که چه کسی مسئول امنیت مسافرانی است که هر روز سوار تاکسیهای اینترنتی میشوند؟
مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک کشور، به ایسنا گفته است که با دستور وزیر کشور، بازنگری جدی دستورالعمل نظارت بر تاکسیهای اینترنتی در دستور کار قرار گرفته است. او یادآوری می کند: سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد سفر اینترنتی در کشور ثبت شده است.ضابطه مشترک وزارت کشور و وزارت صنعت در سال ۱۳۹۸ عملاً اجرایی نشد و بیش از ۸۰ درصد تکالیف آن عملیاتی کند. شرکتها تاکنون خود را صرفاً مشمول قانون نظام صنفی میدانستند، نه ضوابط حملونقل شهری.
به گفته شفیعی، اصلاحات در دو مسیر دنبال خواهد شد نخست بازنگری در صلاحیتسنجی رانندگان با تأکید بر امنیت سفر و ارزیابی فراتر از سوءپیشینه کیفری و تقویت جایگاه مدیریت شهری و وزارت کشور در صدور مجوز و نظارت، با همکاری وزارت صنعت، معاونت علمی ریاستجمهوری و وزارت راه.
از یکسو، تاکسیهای اینترنتی با سرعت و راحتی، رضایت بخش بزرگی از مردم را جلب کردهاند. از سوی دیگر، نبود نظارت کافی و ضعف در چارچوبهای قانونی باعث شده حتی یک حادثه تلخ بتواند کل اعتماد عمومی را خدشهدار کند. همین تضاد، ضرورت بازنگری فوری را دوچندان کرده است.
شفیعی تأکید میکند که صلاحیت رانندگان باید به صورت پویا و لحظهای ارزیابی شود تا امنیت سفر تضمین شود. اما پرسش نهایی همچنان باقی است: آیا اصلاح ضوابط و ورود جدیتر مدیریت شهری میتواند از تکرار حوادث تلخ جلوگیری کند، یا شکاف میان سرعت رشد فناوری و کندی مقرراتگذاری همچنان ادامه خواهد داشت؟





