بایدن باید ایالات متحده را به توافق هسته ای برگرداند

ایالات متحده نسبت به حمله موشکی ۱۵ فوریه به تأسیسات خود در اربیل عراق که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی و زخمی شدن یک نظامی آمریکایی و سایر نیروهای ائتلاف شد، واکنش نشان داد. در حالی که دولت جو بایدن به سختی تلاش می کند حمله خود را در سوریه به صورت سنجیده به تصویر بکشد، اما نمی توان انکار کرد که این اتفاق پیامدهای منطقه ای قابل توجهی به ویژه در مورد ایران خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین روزنامه تایمز هندوستان در تحلیلی به قلم  Rudroneel Ghosh به مسائل آمریکا در خاورمیانه پرداخته است. این تحلیلگر معتقد است، بایدن به دنبال ایجاد تعادل در خاورمیانه بین عربستان سعودی و ایران است. دو کشوری که دو وزنه سنگین در منطقه حساس خاورمیانه هستند. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ بیش از حد در جهت عربستان سعودی حرکت کرده و ترامپ با پشتوانه قراردادهای میلیارد دلاری تسلیحاتی با ریاض، بدون هیچ توجیه منطقی، به طور یک جانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شده و روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی را تسهیل کرده بود.

تحلیلگر روزنامه تایمز با اشاره به غیرقابل تحمل شدن وضعیت نوشته ایران در این دوران به گوشه ای هدایت شد. با این حال، ایران با تاریخ غنی، منابع انسانی قابل توجه و نفوذ منطقه ای بسیار زیاد، به این شکل مهارشدنی نبود. به هر حال، ایران از دهه ها تحریم جان سالم به در برده است. بنابراین، کمپین فشار حداکثری ترامپ، فقط به ایرانیان عادی (آن هم در میانه یک بیماری همه گیر بی سابقه) صدمه زد و عزم تهران را برای مقاومت در برابر بی عدالتی ای که بر او تحمیل شده بود را تقویت کرد.

این تحلیل می افزاید: اساساً، امروز سه طرف با منافع منافع شخصی وجود دارند که نمی خواهند با ایران به عنوان یک کشور عادی در جامعه جهانی رفتار شود. نخست عربستان سعودی است که ایران را دشمن مناسبی برای تقویت ملی گرایی در داخل می داند. این موضوع برای اجرای اصلاحات گسترده اقتصادی - اجتماعی، جهت آماده سازی برای آینده پس از نفت نیاز است و ریاض می خواهد ضمن حفظ شیوه حکومتی و دست نزدن به حاکمیت خانواده سلطنتی سعودی، این تغییرات تحول آفرین را انجام دهد. اگر توافق هسته ای ایران احیا شود، اقتصاد ایران به طور جدی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و حتی عربستان را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. همین ترس است که رهبران سعودی از سازوکارهایی برای مهار ایران حمایت می کنند.

دوم جناح راست اسرائیل است که ایران را به عنوان تهدیدی وجودی برای حفظ خود معرفی می کند. آنها می داند تا زمانی که با ایران به عنوان یک کشور منفور رفتار شود، تندروها در تهران نفوذ خواهند داشت. این دو در واقع از یکدیگر تغذیه می کنند، اما در این معادله این جناح راست اسرائیلی است که با تحمیل تحریم ها علیه ایران، این مزیت را برای خود حفظ کرده است.

سوم عناصر جناح راست آمریکا هستند که مدتهاست با عربستان سعودی ارتباط تجاری دارند و از نظر سیاسی، مسیحی هایی هستند که از جناح راست اسرائیل حمایت می کنند. واضح است که این عناصر سیاسی در آمریکا، منافع زیادی در حمایت از محدودیت ها علیه ایران دارند.

این روزنامه با تاکید بر اینکه این محدودیت ها نمی تواند علیه ایران کارایی داشته باشد نوشت: آنها به مردم عادی ایران آسیب می رسانند و منجر به بی ثباتی بیشتر منطقه می شوند. به همین دلیل احیای توافق هسته ای ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. احیای برجام به اقتصاد ایران امکان عملکرد عادی را می دهد که برای مبارزه با بیماری همه گیر و برقراری ثبات در منطقه بسیار مورد نیاز است. برجام می تواند نقش ویژه ای در حفظ اعتدال سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ماه ژوئن برگزار می شود، بگذارد. این انتخابات و نتایج آن قطعا تاثیر قابل توجهی برای منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

تحلیل گر روزنامه تایمز هندوستان در پایان با ارجاع مجدد به حملات هوایی بایدن و همزمانی آن با انتشار گزارش علیه بن سلمان می نویسد: جالب است که این حرکت همزمان با گفت و گوی بایدن با پادشاه عربستان سعودی و انتشار گزارش اطلاعاتی است که محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی را در قتل جمال خاشقچی مقصر می داند. شاید اتفاقی نباشد که حملات هوایی و گزارش ذکر شده تقریبا همزمان انجام شده تا توازن سیاست های ایالات متحده در رابطه با عربستان و ایران را تحت تأثیر قرار دهد.

البته اینجا قصد فقط کافی نیست. اگر دولت بایدن واقعا بخواهد تغییری اساسی ایجاد کند، باید به توافق هسته ای با ایران بازگردد و  درست همانطور که از عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی پشتیبانی می کند، گفتگو میان ریاض و تهران را تشویق کند، و البته به طور همزمان از حقوق فلسطین حمایت نماید. این یک کار بزرگ و لازم برای برقراری صلح در خاورمیانه خواهد بود.

کد خبر: 9899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =