رویکرد درمان تأمین‌اجتماعی، «سلامت‌محور» شده است

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان دومین تولیدکننده درمان و بزرگترین ‌خریدار خدمات درمانی در کشور همواره طرح‌ها و برنامه‌های گوناگونی را برای بهبود ‌فرایندهای درمان و نیز دسترسی مناسب بیمه‌شدگان به این خدمات به اجرا می گذارد.

به گزارش آتیه آنلاین، ارائه خدمت به بیش از نیمی ‌از جمعیت کشور مسئولیت عظیمی ‌است که این سازمان را در مسیر استفاده از طرح‌های نوین درمانی سوق داده ‌و اثرات مثبت این طرح‌ها، پنجره جدیدی را در افق درمان کشور گشوده ‌است. معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، با بیان اینکه رویکرد تأمین‌اجتماعی ‌سلامت‌محور شده است، به تشریح عملکرد یک سال گذشته این معاونت ‌پرداخت و یکی از مهمترین اقدمات سازمان را همسویی این نهاد با وزارت ‌بهداشت در ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونا دانست؛ به گونه‌ای که یک‌سوم ظرفیت بخش‌های بستری تأمین‌اجتماعی به این بیماران اختصاص یافت. ‌او همچنین گسترش نسخه الکترونیک، توقف انتشار دفترچه بیمه، حذف ‌فرانشیز خدمات بستری برای بیمه‌شدگان در شهرستان‌های فاقد مرکز ملکی و ‌نیز بیمه‌شدگان ۶۵ سال به بالا در تمامی ‌شهرستان‌ها و ایجاد ۱۰ اداره جدید ‌سلامت‌محور را شاه‌کلید خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در یک سال اخیر ‌برشمرد. ‌

همراهی در ایام کرونا

دکتر امیرعباس منوچهری در گفت‌وگو با آتیه‌نو، با اعلام اینکه حدود ۲۵ ‌درصد از بار خدمات کرونا برعهده سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت، ‌گفت: «سازمان تأمین‌اجتماعی با دارا بودن ۷۷ بیمارستان و ۳۰۸ درمانگاه ‌در شیوع کرونا به عنوان بازوی یاری‌رسان وزارت بهداشت، یک‌سوم ‌ظرفیت‌های بخش بستری را به بیماران کرونا اختصاص داد.»

وی اظهار کرد: «تاکنون حدود ۹۶ هزار نفر بیمار کرونایی در مراکز ‌تأمین‌اجتماعی بستری شده‌اند که ۱۵ درصد در بخش‌های ویژه و بیماران ‌بدحال بودند و درحال حاضر نیز (زمان انجام مصاحبه) حدود ۹۲۰ هزار نفر ‌در مراکز تأمین‌اجتماعی بستری هستند. ‌»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: «خوشبختانه با مراقبت‌های خوبی ‌که در این مراکز از بیماران شده، ۸۴ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران کرونایی - که ‌حدود ۸۸ درصد این بیماران را شامل می‌شود - با حال خوب از بیمارستان ‌ترخیص شده‌اند که رقم بسیار قابل توجهی بوده و نشان‌دهنده همکاری و ‌کوشش یکایک همکاران ما در حوزه درمان در لایه‌های صف و ستاد است. ‌»

بازنگری در تشکیلات درمان ‌

وی بازنگری در تشکیلات درمان تأمین‌اجتماعی را از دیگر اقدامات مهم این ‌حوزه در یکی دو سال گذشته برشمرد و ادامه داد: «اواخر سال گذشته به ‌دستور مدیرعامل تأمین‌اجتماعی، بازنگری در تشکیلات سازمان به‌ویژه در ‌حوزه درمان که مربوط به ۲۰ سال گذشته بود، مورد توجه قرار گرفت. ‌»

منوچهری با بیان اینکه پیش از این رویکردها مبتنی بر اصل «درمان» بود، ‌تصریح کرد: «رویکرد جدید، سلامت‌محور شد و بر این اساس آینده سازمان ‌از نظر مدیریتی به سمتی رفت تا تهدیدهایی که متوجه بیمه‌شدگان و نیز منابع ‌سازمان وجود دارد، به حداقل برسد و راهبردهایی در خصوص نیازهای ‌امروزه مانند پیشگیری، توجه به طب سالمندی، بیماری‌های مزمن، ‌غربالگری، آینده‌پژوهی، داده‌کاوی و... ارائه شد.»

وی افزود: «بر این اساس، تشکیلات درمان بازنگری شد و چارچوب این اهداف ‌راهبردی به تصویب هیأت‌مدیره سازمان رسید و اکنون ۲۰ اداره جدید در ‌تشکیلات سازمان ایجاد شده است؛ از جمله اداره سلامت الکترونیک، ‌سطح‌بندی خدمات، بیماری‌های مزمن و طب سالمندی، اداره پیشگیری و ‌غربالگری و... تشکیل شد که بر مبنای وظایف محول (که مبتنی بر ‌آینده‌نگری است) حدود یک سال است که فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.»‌

استقرار نسخه الکترونیک

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی دیگر از برنامه‌های مهم معاونت ‌درمان را استقرار نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد و حذف ‌دفترچه‌های درمان برشمرد و گفت: «این فعالیت‌ها گام مهمی ‌در راستای تشکیل ‌پرونده الکترونیک سلامت به شمار می‌رود که یکی از الزامات قانون برنامه ‌ششم توسعه را تشکیل می‌دهد.»

وی تصریح کرد: «با استقرار نسخه الکترونیک، عواید خوبی برای سازمان ‌مترتب شده است، از جمله امکان ایجاد تسهیل در فرایندهای ارائه خدمات ‌درمانی؛ همچنین اعمال نظارت سیستمی ‌بر نحوه ارائه ‌خدمات برای حصول اطمینان از کیفیت مناسب خدمات به دست آمده است.» 

منوچهری گفت: «از سوی دیگر، در بحث کاهش تقاضای القایی -که گریبانگیر ‌سیستم درمان و سلامت کشور است - امکان نظارت فراهم می‌شود. این مهم خود ‌می‌تواند در مسأله کاهش تردد مردم و اتلاف وقت و عوارض ترافیکی مفید ‌واقع شود. در گذشته بیش از ۴۰ میلیون مراجعه تنها برای صدور و ‌تمدید دفترچه داشتیم که این میزان مراجعه با الکترونیک شدن سنجش ‌استحقاق درمان از میان رفته است.»

او عنوان کرد: «همچنین با حرکت به سمت نسخه الکترونیک و حذف دفترچه ‌امکان صرفه‌جویی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های صدور ‌دفترچه -‌که رقم قابل توجهی است‌- فراهم شده و امکان استفاده بهینه از ‌مصارف سازمان میسر می‌شود.»

طرح‌های تشویقی برای نسخه الکترونیک

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه در ۵- ۴ سال گذشته بحث ‌نسخه الکترونیک در درمان مستقیم اجرا و تمرین شده است، افزود: «از سال ‌۹۵ تاکنون در مراکز ملکی دفترچه از فرایند درمان حذف و سپس استفاده از ‌نسخه الکترونیک در مراکز درمانی طرف قرارداد آغاز شد.»

وی اظهار کرد: «امسال اجرای تکمیلی این طرح از سوی سازمان دنبال ‌می‌شود و برای اجرای مناسب این طرح، طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده ‌است. برای این منظور ۹۵ درصد حق‌السهم ویزیت هر پزشک که از نسخه ‌الکترونیک استفاده کند و دارای امضای دیجیتال باشد، در پایان روز و کمتر ‌از ۲۴ ساعت از طریق سیستم به طور خودکار پرداخت می‌شود و پزشکانی ‌که فاقد امضای دیجیتال هستند، در صورت استفاده از نسخه الکترونیک ۸۰ ‌درصد حق‌السهم ویزیت خود را تا پایان روز دریافت می‌کنند.»

منوچهری گفت: «همچنین برای داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد -که نسخه ‌پیچی الکترونیک دارند- ۳۰ درصد از میزان ۷۰ درصدی حق‌السهم ‌تأمین‌اجتماعی آنلاین پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه ۳۰ درصد ‌هزینه‌های دارو را بیماران پرداخت می‌کنند، در مجموع ۵۱ درصد هزینه ‌دارو بلافاصله در قالب نسخه‌پیچی الکترونیک به داروخانه‌ها پرداخت ‌می‌شود.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود بیش از دوسوم نسخه‌ها به صورت ‌الکترونیک و دیجیتال تولید می‌شود، تصریح کرد: «برای گسترش استفاده از ‌نسخه الکترونیک نیازمند ایجاد هماهنگی‌های فراسازمانی هستیم. در این ‌زمینه هنوز مشکلاتی وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها (به‌ویژه مراکز فاقد ‌زیرساخت‌های مناسب) هنوز آماده پیاده‌سازی کامل این نسخه نیستند. ‌»

سطح‌بندی مراکز درمانی

وی با اشاره به ایجاد سطح‌بندی خدمات درمانی به عنوان یکی دیگر از ‌اقدامات حوزه درمان، عنوان کرد: «بیش از ۲۰ سال بود که سطح‌بندی ‌برخورداری از خدمات درمانی سازمان بازنگری نشده بود؛ برای انجام این ‌اقدام، ابتدا بانک اطلاعاتی جامع از تمامی ‌امکانات درمانی و تشخیصی کشور ‌اعم از امکانات سازمان، بخش‌های دانشگاهی، بخش‌های خصوصی و سایر ‌بخش‌ها در معاونت درمان ایجاد شد. ‌»

منوچهری افزود: «به این ترتیب با اطلاعات دریافتی از وزارت بهداشت، ‌وضعیت موجود تمامی ‌شهرها و شهرستان‌های کشور را از نظر امکانات ‌درمانی به دست آورده‌ایم.»‌

وی اظهار کرد: «پس از سطح‌بندی، لایه‌بندی خدمات که مربوط به سیستم ‌ارجاع است، مورد توجه قرار گرفته است. به این معنا که نقشه راهی ترسیم ‌شده است که نشان می‌دهد، اگر هر خدمتی در یک مرکز و شهرستان وجود ‌نداشته باشد، در لایه بعدی، آن خدمت را در کدام مرکز و شهر دریافت کند. ‌»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: «همچنین با هماهنگی با وزارت ‌بهداشت، استانداردهای درمانی هر شهر و شهرستان به دست آمده است و ‌سطح‌بندی مراکز مبتنی بر این استانداردها تعریف شده است. برای مثال، ‌می‌دانیم میانگین کشوری تخت بستری به ‌ازای هر نفر ۷۷/۱ تخت است؛ اما ‌بسیاری از نقاط کشور از این میزان تخت بستری برخوردار نیستند و ‌دسترسی عادلانه به درمان در این مناطق وجود ندارد.»

منوچهری تصریح کرد: «با نقشه راه وزارت بهداشت که تا سال ۱۴۰۴ ترسیم ‌شده است، قرار است که تا این سال به ‌ازای هر هزار نفر ۲.۵ تخت بستری ‌داشته باشیم و به این ترتیب فاصله بین وضع موجود و مطلوب شناسایی شده ‌و در هر شهری که فاصله بیشتر باشد، اولویت ما را برای احداث و ارتقاء ‌خدمات درمانی تشکیل می‌دهد.»

وی با اشاره به تأمین اصلی منابع سازمان از محل حق‌بیمه، ادامه داد: «از ‌این‌رو برای سطح‌بندی، ضریب وزنی -‌مشتمل بر اینکه در هر شهر و منطقه ‌چه تعداد بیمه‌شده نسبت به کل جمعیت وجود دارد- برای شاخص سطح‌بندی ‌در سازمان در نظر گرفته شده است و به این ترتیب، ارزیابی شاخص تعداد ‌بیمه‌شدگان هر منطقه یکی دیگر از اولویت‌های سطح‌بندی دسترسی به خدمات ‌را تشکیل می‌دهد. ‌»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، سطح‌بندی مراکز را در سه محور ‌خدمات سرپایی، خدمات بستری و تجهیزات «های‌تک» برشمرد و گفت: ‌ «برای اجرای هریک از این خدمات، نسخه‌های جداگانه در قالب سطح‌بندی ‌پیچیده شده است که خوشبختانه به تصویب کلی هیأت‌امنای و نیز ‌هیأت‌مدیره ‌سازمان رسیده و مبلغ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برای این امر مصوب ‌شده که بخش اعظم آن برای اجرای طرح‌ها اختصاص یافته است. ‌»

کلنگ‌زنی ۶۱ درمانگاه تأمین‌اجتماعی در کشور

وی عنوان کرد: «بر اساس سطح‌بندی، امسال ۶۱ درمانگاه در شهرها و ‌شهرستان‌های دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت بیمه‌شده که فاقد مراکز ‌ملکی هستند، کلنگ‌زنی می‌شود که بودجه آن ۱۲۴ میلیارد تومان در نظر ‌گرفته شده است. این مراکز تا چهار سال آینده قابل بهره‌برداری خواهند شد. ‌»

منوچهری افزود: «بر اساس مصوبه هیأت‌امنا و هیأت‌مدیره سازمان، این ‌مراکز باید در مناطق قابل دسترس مردم احداث شوند و از این‌رو باید زمین ‌مناسب درمانگاه‌ها فراهم شود. از مقام‌های استانی انتظار می‌رود در تهیه این ‌زمین‌ها همکاری مناسبی با سازمان داشته باشند و حتی‌الامکان زمین‌های ‌رایگان و پروانه‌های ساخت رایگان در اختیار سازمان قرار دهند.»

وی با اشاره به محور تجهیزات «های‌تک» در سطح‌بندی، اظهار کرد: «در ‌بحث خرید تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای نیز ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه از ‌سوی هیأت‌مدیره سازمان مصوب شده است و به این ترتیب، تمامی‌ مراکز ‌درمانی ملکی بیمارستانی و درمانگاه، منطبق بر سطح‌بندی تعریف شده، ‌مجهز به تجهیزات ‌های‌تک می‌شوند.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: «برای مثال اگر یک مرکز درمانی ‌نیازمند برخورداری از یک دستگاه سنگ‌شکن، اکوکاردیوگرافی یا دستگاه ‌سونوگرافی باشد، با اختصاص هزینه‌های لازم از محل بودجه ۲۱۰ هزار ‌میلیارد تومان، از این امکانات برخوردار می‌شود. ‌»

وی خرید ۴۶ دستگاه آمبولانس برای مراکز درمانی را از دیگر اقدامات ‌مربوط به سطح‌بندی برشمرد و ادامه داد: «برای این اقدام نیز مبلغ ۱۴۰ ‌میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که پس از اجرا می‌توان ادعا ‌کرد که تمامی‌ مراکز درمانی حداقل دارای یک آمبولانس خواهند بود تا امکان ‌انتقال بیمار در مواقع ضروری فراهم شود.»

منوچهری با اشاره به ارتقاء شیفت کاری ۱۰ مرکز درمانی در قالب ‌سطح‌بندی، تصریح کرد: «در برخی از شهرستان‌ها به دلیل تغییرات جمعیتی و ‌مسائل مشابه، ضرورت ارتقاء شیفت مراکز درمانی وجود داشت. این ‌موضوع نیز به تصویب هیأت‌مدیره سازمان رسید و در سال جاری شیفت ‌کاری ۱۰ مرکز درمانی ارتقاء خواهد یافت و بر این اساس، مراکز درمانی ‌یک شیفت به دو شیفت، دو شیفت به تمام‌وقت و شبانه‌روزی ارتقاء می‌یابند؛ ‌همچنین ساعت کاری تعدادی از مراکز نیز افزایش می‌یابد. ‌»

خروج درمانگاه‌ها از فضای داخلی بیمارستان‌ها

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی دیگر از برنامه‌های حوزه درمان ‌را خروج درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی از فضای داخلی بیمارستان‌ها بیان کرد ‌و افزود: «نسخه اصلاحی این برنامه امسال در دست اقدام قرار گرفت و به ‌تصویب هیأت‌مدیره سازمان رسید. نقشه‌های تیپ بیمارستانی، معمولاً اینطور ‌بود که درمانگاه داخل فضای اصلی بیمارستان واقع می‌شود؛ اما این مسأله ‌باعث شده تا رفت‌وآمدهای بیماران با هم ادغام و مشکلاتی را مانند ‌افزایش عفونت بیمارستانی، سروصدا و شلوغی، برقراری امنیت و... ایجاد ‌شود.»

منوچهری اظهار کرد: «بر اساس برنامه‌ریزی قرار است ۲۶ درمانگاه از ‌فضای داخلی بیمارستان‌ها خارج و به فضای بیرونی و محوطه بیمارستان ‌انتقال یابد. برای این کار ۷۸ میلیارد تومان جهت اجرای عملیات جداسازی ‌اختصاص یافته و تا رسیدن به نقشه راه سلامت که تا سال ۱۴۰۴ ترسیم شده، این مسیر ادامه دارد. ‌»

اقدامات سازمان در محور تجهیزات بیمارستانی

وی با اشاره به اقدامات سازمان در محوز تجهیزات بیمارستانی در قالب ‌سطح‌بندی، به بهسازی سیستم‌های تهویه بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: «این ‌بهسازی به‌ویژه با شیوع کرونا در اولویت قرار گرفت و برای این منظور ‌۱۳۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا استانداردسازی لازم انجام ‌شود.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: «همچنین تهیه اکسیژن‌ساز ‌بیمارستان‌ها نیز از دیگر اقدامات مهم امسال به شمار می‌رود؛ بسیاری از ‌مراکز ما مجهز به اکسیژن‌سازهای مناسب بودند، اما با شیوع کرونا بعضاً تا ‌۱۰ برابر نیاز به این دستگاه برای بیماران بود و از این‌ رو در ۳۵ بیمارستان ‌دستگاه‌های اکسیژن‌ساز به‌روزرسانی شد به گونه‌ای که ۹۰ درصد این ‌عملیات انجام شده است و تا پایان سال تمام خواهد شد.»

وی ادامه داد: «در زمینه تجهیزات پزشکی «های‌تک» نیز خوشبختانه با ‌مصوبه هیأت‌مدیره سازمان، ۱۴ دستگاه ‌سی‌تی‌اسکن، آنژیوگرافی و دو دستگاه ‌ام‌آرآی برای مراکز استان‌های محروم در نظر گرفته شده که هزینه دو ‌دستگاه ‌ام‌آرآی، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان شده است.»

برنامه حفاظت مالی از بیمه‌شدگان

منوچهری یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های حوزه درمان سازمان را مربوط ‌به حفاظت مالی از بیمه‌شدگان بیان کرد و افزود: «ما در پی آن هستیم که ‌پرداخت از جیب بیمه‌شدگان در حوزه درمان به حداقل برسد؛ برابر قانون ‌پرداخت از جیب بیمه‌شدگان باید حداکثر ۳۰ درصد هزینه‌های درمان باشد و ‌۷۰ درصد را دولت یا سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش پرداخت کنند. می‌توان ‌گفت در مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد، این نوع پرداخت برقرار است، ‌اما در بخش‌های خصوصی این نسبت معکوس است.»

وی اظهار کرد: «برای نزدیک شدن به این رقم، بحث حفاظت مالی را در چند ‌محور پیگیری کرده‌ایم؛ به این ترتیب که در شهرستان‌های فاقد مرکز ملکی ‌که حدود ۳۷۰ شهرستان را شامل می‌شود، فرانشیز خدمات بستری برای همه ‌بیمه‌شدگان رایگان می‌شود.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «در حال حاضر ۹۰ درصد ‌هزینه‌های بستری بیمه‌شدگان در مراکز غیرملکی پرداخت می‌شود که با ‌مصوبه هیأت‌مدیره سازمان، ۱۰ درصد باقیمانده نیز در شهرستان‌های فاقد ‌مرکز ملکی توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.»

وی تصریح کرد: «همچنین بر اساس برنامه حفاظت مالی، در شهرستان‌هایی ‌که مراکز ملکی وجود دارد، خدمات بستری برای بیمه‌شدگان بیش از ۶۵ سال ‌در مراکز طرف قرارداد، بر اساس تعهدات تأمین‌اجتماعی رایگان می‌شود. ‌»

منوچهری ادامه داد: «بنابراین، چنانچه بیمه‌شدگان بیش از ۶۵ سال حتی با ‌وجود بیمارستان ملکی در یک شهر، بخواهند به یک بیمارستان دانشگاهی ‌مراجعه کنند، لزومی ‌به پرداخت فرانشیز خدمات بستری نخواهد بود.»

وی همچنین خبر از پوشش بیمه‌ای هزینه‌های پروتز و آندوپروتزهای بیماران ‌بر اساس قیمت اعلامی ‌از سوی وزارت بهداشت در سامانه‌ (IMED‌) داد و ‌عنوان کرد: «در گذشته پروتزها و آندوپروتزهایی که داخل بدن بیماران قرار ‌داده می‌شود، اعم از پروتزهای «توتال‌هیپ» و «توتال‌نی»، ستون فقرات، ‌اندام‌ها و... طبق قواعد بیمه‌ای بر مبنای پایین‌ترین قیمت موجود در بازار ‌پرداخت می‌شد؛ اما اکنون سقف پوشش این هزینه‌ها بر اساس قیمتی که در ‌سامانه (IMED‌) وزارت بهداشت اعلام می‌شود، محاسبه و پرداخت می‌شود که ‌یک کمک جدی در پوشش هزینه‌ها به شمار می‌رود و به‌ویژه در مناطقی که ‌فاقد مرکز ملکی است، عدالت در ارائه خدمات برقرار می‌شود. ‌»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، سایر خدمات مربوط به محور حفاظت ‌مالی را پوشش هزینه‌های درمانی و دارویی بیمارهای مزمن، صعب‌العلاج و ‌بیماری‌های خاص برشمرد و افزود: «هزینه‌های درمانی - ‌و به‌ویژه دارویی - این ‌بیماران فراتر از تحمل خانواده‌ها است و برای پوشش مناسب‌تر این هزینه‌ها ‌نیز طرح‌هایی در دست کارشناسی قرار دارد که ان‌شاءالله پس از تصویب ‌هیأت‌مدیره ابلاغ خواهد شد. ‌»

به‌روزرسانی هزینه‌های اروتز و پروتز

منوچهری با اشاره به به‌روز کردن مبلغ پرداختی برای هزینه‌های اروتز و ‌پروتز، اظهار کرد: «سالیان سال بود که هزینه‌های این خدمات به‌روز نشده بود ‌و مبالغ زیرپوشش بیمه کفاف هزینه‌های مربوطه را نمی‌داد؛ اما امسال با ‌همکاری معاونت بیمه‌ای پیشنهاد مشترکی را حضور مدیرعامل سازمان ارائه ‌کردیم که پس از تصویب هیأت‌مدیره، قیمت این اقلام بین چهار تا ۱۰ برابر ‌افزایش داده شد. ‌»

پرداخت به‌روز مطالبات طرف‌های قرارداد

وی به ‌روز شدن پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد را از جمله اقدامات مهم ‌سازمان در حوزه درمان عنوان کرد و گفت: «حدود یک سال و نیم پیش مراکز ‌طرف قرارداد و دانشگاهی ۱۸ ماه از سازمان طلب داشتند و فاصله پرداختی ‌به آن‌ها ۱۸ ماه بود؛ امروز خوشبختانه می‌توانیم بگوییم که هیچ مرکز طرف ‌قراردادی وجود ندارد که از سازمان پولی طلب داشته باشد.»

منوچهری تصریح کرد: «مطالبات مراکز دانشگاهی تا پایان شهریورماه امسال تسویه ‌حساب کامل شده و تا پایان آبان‌ماه نیز ۶۰ درصد علی‌الحساب پرداخت شده ‌است.»

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، ادامه داد: «برابر قانون، دو ماه فرصت ‌برای ارسال اسناد از سوی طرف‌های قرارداد وجود دارد و سازمان نیز دو ماه ‌فرصت رسیدگی دارد؛ بنابراین پرداخت ۶۰ درصد علی‌الحساب ‌آبان‌ماه در حالی که در ابتدای اسفندماه قرار داریم، به معنای این است که سازمان ‌در پرداخت‌های مطالبات جلوتر از موعد مقرر است. ‌»

منوچهری عنوان کرد: «همچنین مطالبات مراکز خصوصی طرف قرارداد نیز تا ‌پایان مهر امسال به طور کامل تسویه شده و این یک اقدام بسیار مفیدی ‌بود که با حمایت مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره انجام شد و اکنون بار فشار ‌بر سازمان کاسته شده است.»

انجام سفرهای استانی

وی سفرهای استانی حوزه معاونت درمان را نیز در راستای نظارت بهینه بر ‌عملکرد حوزه درمان بیان کرد و افزود: «ما به یکایک استان‌ها سرکشی کرده و ‌مشکلات‌شان را از نزدیک مشاهده و رفع‌ و رجوع می‌کنیم. همچنین این سفرها ‌کمک می‌کند تا بانک اطلاعات ستاد در حوزه درمان به‌روزرسانی شود.»

تدوین نظام‌نامه بودجه مبتنی بر عملکرد

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، در ادامه به تدوین نظام‌نامه بودجه ‌مبتنی بر عملکرد اشاره کرد و گفت: «بخش بزرگی از این نظام‌نامه تدوین شده ‌و مراحل تکمیلی را سپری می‌کند. در گذشته بودجه مراکز درمانی بر اساس ‌ «هزینه‌کرد» بود که این مسأله مدیریت دقیق منابع و مصارف سازمان را میسر ‌نمی‌کرد؛ زیرا مبنای پرداخت‌ها بر اساس قیمت تمام‌شده محاسبه نمی‌شد و این ‌شیوه پرداختی می‌توانست فراتر از قیمت واقعی تمام شود.»

وی افزود: «در بودجه عملکردی، مبنای تخصیص بودجه به مراکز ‌مبتنی بر عملکرد است و این شیوه می‌تواند کمک کند تا مراکز از همه ‌ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه داشته باشند. همچنین با این روش رقابت ‌مثبت ایجاد شده و پاداش‌ها در تقویت انگیزه مؤثر واقع می‌شود. ‌»

اصلاح نظام پرداخت به پزشکان

منوچهری با اشاره به اصلاح نظام پرداخت پزشکان در حوزه درمان، ‌ تأکید کرد: ‌ «نظام پرداخت به پزشکان از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون بر مبنای «نظام پرکیس» استوار است. بر این اساس، به ‌ازای هر تعداد بیمار ‌که به پزشک مراجعه می‌کند، پرداختی به او انجام می‌شود.»

وی با بیان اینکه نظام پرکیس که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز اجرا ‌می‌شود، مزایا و معایبی مانند عرضه و تقاضای القایی دارد، گفت: «در نظر ‌است با انجام اصلاحات، پرداخت به پزشکان به‌روزرسانی شده و تبعیض ‌بین پزشکان تأمین‌اجتماعی و دانشگاهی برطرف شود. حتی تا حدودی ‌پزشکان تأمین‌اجتماعی از نظر دریافت، شرایط مناسب‌تری از سایر ‌سیستم‌های درمان داشته باشند تا انگیزه کافی برای جذب و نگهداشت نیروی ‌تخصصی در تأمین‌اجتماعی فراهم شود.»

حمایت از کادر درمان در کرونا

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه خدمات تأمین‌اجتماعی در ‌شیوع کرونا، اظهار کرد: «مدیران ارشد سازمان در زمینه تأمین تجهیزات ‌پزشکی، اقلام حفاظتی و نیز تأمین نیروی انسانی برای مراکز و جبران ‌عملکرد آن‌ها مصوبه‌های مناسبی را صادر کردند.»

وی ادامه داد: «با توجه به اینکه ارائه خدمات در شرایط ویژه‌ای انجام می‌شد، ‌به طور حتم کسانی که جان خود را به خطر می‌انداختند، لازم بود توجه ‌بیشتری به آن‌ها شود و حداقل اینکه درصد پرداختی به آن‌ها افزایش یابد که ‌این اقدام انجام و تا تیرماه امسال به طور مداوم پرداخت می‌شد. پس از آن به ‌دلیل کنترل کرونا در برخی از استان‌ها، اکنون افزایش پرداختی‌ها به فراخور ‌وضعیت استان‌ها انجام می‌شود.»

منوچهری ‌عنوان کرد: «ما نیز به نوبه خود سعی می‌کنیم عملکرد بخش درمان را ‌بی‌پاسخ نگذاریم و در سال جاری بحث اصلاح حقوق کارکنان را تا حدود ‌زیادی به اجرا درآوردیم و انجام آن ادامه دارد.»

تأمین پزشک برای مناطق محروم

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اقدامات سازمان در خصوص ‌رفع مشکلات مربوط به تأمین پزشک برای مناطق محروم، اظهار کرد: «در ‌این زمینه تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان ‌تأمین‌اجتماعی منعقد شده و در یکی از بندهای آن اشاره شده که این سازمان ‌ به نسبت بار درمانی که بر دوش دارد، از فارغ‌التحصیلان ‌پزشکی اعم از عمومی ‌و تخصصی از نوع طرحی (ضریب کا) تعلق گیرد.»

منوچهری گفت: «برآوردها نشان می‌دهد تأمین‌اجتماعی با دارا بودن ۱۰ درصد ‌تخت‌های بستری کشور، ۱۵ درصد بار درمان را برعهده دارد. از این‌ رو، ‌سازمان توقع دارد به همین نسبت از نیروی پزشکان ضریب کا، برخوردار ‌شود. یعنی از هر ۱۰۰ پزشک، ۱۵ نفر در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار داده ‌شود. ‌»

وی ادامه داد: «همچنین برگزاری جلسات کارشناسی بین معاونت‌های درمان ‌وزارت بهداشت و سازمان تأمین‌اجتماعی منتهی به صدور بخشنامه‌ای شد که ‌بر اساس آن همه پزشکان فارغ‌التحصیل برای اعزام طرح، از مبدأ تقسیم کار ‌می‌شوند و این مسأله کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به جذب پزشکان برای ‌مدیران درمان استان‌ها از میان برود.»

نویسنده : سلاله صدرایی روزنامه‌نگار

کد خبر: 9788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =