حمایت بزرگان تئاتر از یک «حریم»

وزارت ارشاد و شهرداری تهران  معتقدند باید دور تا دور «تئاتر شهر» را محصور کنند تا از گزند آسیب محفوظ بماند، تاکنون  این طرح، حمایت چهره‌های مهم این عرصه را به همراه داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، «تئاتر شهر» بنایی زیبا که بیش از نیم قرن از ساخت آن می‌گذرد در طول عمر خود خوب و بد زیادی به چشم دیده و همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است. از ماجرای حفر زمین برای عبور مترو گرفته که هر دو دقیقه یک بار بنای تئاتر شهر را می لرزاند تا ساخت و ساز مسجد کنار ساختمان تئاتر شهر و حضور دست فروشان و معتادان در ساعات پایانی شب، که فضای محیطی آن را ناایمن و غیرفرهنگی کرده است و دل بسیاری از هنرمندان را برای اجرای تئاتر در این مجموعه و همین طور بسیاری از هنردوستان را برای تماشای تئاتر در آن، می لرزاند.

البته پیشتر تئاتر شهر به حصاری فیزیکی محصور بود؛ اما به گفته گله‌دارزاده، رئیس تئاتر شهر «دو دهه پیش بنا به تصمیم مدیران شهرداری آن دوران بنا بر این شد تا حصار فیزیکی تعیین‌کننده حریم این مجموعه با محیط مجاور برداشته شود. شرایطی که به دلیل تغییرات اجتماعی به وجود آمده ماجرا را به سمت دیگری سوق داد که موجب بروز آسیب‌های فراوانی در این ناحیه شد.»

این اقدام باعث شد تا مخاطبان و گروه‌های تئاتری شاهد بروز اتفاقات و لحظات ناخوشایندی در اطراف تئاتر شهر باشند؛ حالا مدتی ست که اهالی فرهنگ و نمایش خواهان آن شدند که این بنای ۵۰ ساله دوباره دارای حریم شود تا حداقل در روزگار باقی مانده از این بنا آن را از گزند آسیب‌های اطرافش دور کرد. در ماه‌های اخیر هم صحبت‌ها و اقداماتی در خصوص ایجاد و مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر از سوی مدیران و مسئولان وزارت ارشاد مطرح شده که گویا قرار است با همکاری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به نتیجه برسد و اجرایی شود.

چندی پیش بهروزغریب‌پور یکی از چهره‌های شناخته شده تئاتر در این زمینه گفت: «من قطعاً موافق مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر هستم و دلایل متعددی هم برای این موافقت دارم. وقتی نرده‌های پارک‌ها برداشته شد، یک تداخل موضوعی صورت گرفت که متأسفانه برایش راه‌حلی در نظر گرفته نشد و متأسفانه در یک شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، همین برداشته شدن نرده‌ها تبدیل به معضل‌های فراوانی شد. با گذشت زمان شاهد هستیم که وضعیت محیط بیرونی تئاتر شهر به قدری ناامنی شدیدی دارد که همین امر باعث شده تا بسیاری از جوانان و خانواده‌ها حتی جرأت قدم زدن در محیط پیرامون تئاتر شهر را نداشته باشند. تئاتر شهر به عنوان ساختمانی که ثبت میراث ملی شده و ساختمانی فرهنگی است، باید حریمی فرهنگی نیز داشته باشد و وقتی افراد به سمت تئاتر شهر می‌آیند بدانند هدف تماشای تئاتر است یا گذران اوقاتی فرهنگی.»

گلایه‌های علی نصیریان از فقدان حریم «تئاتر شهر»

در ادامه موضع‌گیری‌ها، علی نصیریان موسس گروه «تئاتر مردم» درباره نیاز مجموعه تئاتر شهر به داشتن حریمی مشخص گفت: «محوطه پیرامون تئاتر شهر که جزو حریم این بناست و مربوط به شهر نیست، خیلی ولنگ و باز است و افراد مختلف می‌توانند به آنجا بیایند و هزار کار و حتی کارهای خلاف انجام دهند. وقتی به تماشای تئاتر یا اپرا در کشورهای دیگر می‌رویم می‌بینیم که چقدر در نگهداری و محافظت آن بناها اهتمام شده در صورتی که ما اصلاً به این موضوع در خصوص تئاتر شهر توجه نمی‌کنیم. من خدمت شهردار محترم تهران ارادت دارم و ایشان در موارد متعدد به ویژه فوت همسرم به من محبت داشته است. به همین دلیل استدعا می‌کنم دستور بدهند حریم تئاتر شهر مشخص شود و به حریمش رسیدگی شود تا این مجموعه محفوظ بماند.»

رضا بابک: تئاتر شهر باید سرو سامان پیدا کند

در همین رابطه روز گذشته رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه محوطه تئاتر شهر باید سرو سامانی پیدا کند، می گوید: از هیچ کمک و حمایتی برای بسامان شدن وضعیت پیرامون این بنای فرهنگی هنری دریغ نخواهد کرد.

این هنرمند با ابراز تاسف از وضعیت پارک دانشجو و محوطه مجاور به تئاتر شهر در چند سال اخیر ادامه می‌دهد: «اسم پارک مجاور تئاتر شهر، پارک دانشجوست ولی عملا به پارک معتادان و دیگر اقشار مساله‌دار تبدیل شده است و این هیچ برازنده تئاتر شهر نیست که اطرافش چنین وضعیتی داشته باشد. البته کسانی که دور و بر تئاتر شهر بساط می‌چینند، عموما افرادی آبرودار هستند که از روی ناچاری چنین می‌کنند و می‌خواهند لقمه نانی به سفره خود ببرند. زمانی شهرداری بساط این گونه افراد را جمع می‌کرد ولی امروز به دلیل شرایط سخت اقتصادی نمی‌تواند مانع‌شان شود. اینها قاچاقچی یا خلافکار نیستند بلکه افرادی زحمت‌کش هستند که از این راه گذران زندگی می‌کنند. بنابراین با در نظر گرفتن همه این نکات، حل ریشه‌ای مشکلات تئاتر شهر نیاز به بهبود وضعیت اقتصادی دارد و برقراری عدالت اجتماعی دارد ولی تا زمانی که نمی‌توانیم مسایل را به شکل بنیادین حل کنیم، لازم است با ایجاد حریمی متناسب با هویت تئاتر شهر از این مجموعه مراقبت و محافظت کنیم.

این بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر معتقد است باید با ایجاد حریمی متناسب با سازه تئاتر شهر، به این بنا امنیت بخشید ضمن اینکه این حریم نباید زیبایی و اصالت این مجموعه را خدشه‌دار کند. از شهرداری، شورای شهر یا هر نهاد دیگری که متولی است، می‌خواهیم هر چه زودتر فکری برای بسامان کردن پیرامون تئاتر شهر کنند و این مجموعه فرهنگی را از این وضعیت نامناسب که در اطرافش وجود دارد، نجات دهند.»

اکبر زنجانپور:محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمت‌ها پاک شود

در سوی دیگر اکبر زنجانپور از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر نیز به حمایت از این طرح برخاست و در گفت‌وگویی با مهر گفت: «زمانی بود که وقتی به تئاتر شهر می‌آمدیم گویی در خانه خود هستیم و آرامش داشتیم ولی حالا با شرایطی که اطراف مجموعه تئاتر شهر وجود دارد، از آرامش خبری نیست. اگر فضای پیرامون تئاتر شهر پاک و امن باشد، تئاتری‌ها می‌توانند حرف اثر خود را به درستی به مخاطب و مردم منتقل کنند و مردم نیز با آرامش با آثار مواجه می‌شوند و تأثیرگذاری لازم شکل می‌گیرد. اگر تئاتر شهر و فضای پیرامونش امن و مناسب باشد این اتفاق می‌افتد زیرا تئاتر کارگاه ایجاد فکر و اندیشه است.

زنجانپور در پایان سخنان خود تصریح کرد: باید محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر از این وضع اسفناک بیرون بیاد، در حال حاضر تئاتر شهر در ناآرامی و محیطی نامناسب قرار گرفته است.»

کد خبر: 9728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =