چه کسی سکان‌دار فوتبال می‌شود؟

انتخابات فدراسیون فوتبال مهم‌ترین رویداد خبری امروز است که نگاه تمام اهالی فوتبال را به خود معطوف کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران پس از کش و قوس های فراوان امروز در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد  تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال، بعد از قریب به یک سال مشخص شود. جدال اصلی برای صندلی ریاست فداسیون فوتبال رویداد مهمی به شمار می رود که این بار چهار چهره از جنس های کاملا متفاوت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. نگاهی به لیست چهار کاندید نهایی نشان از این تفاوت دارد. کیومرث هاشمی، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، مصطفی آجرلو و علی کریمی. پرواضح است که متفاوت‌ترین چهره این انتخابات علی کریمی است؛ نامزدی مستقل که برخلاف سه نفر دیگر که از مدیران دولتی به شمار می‌آیند، از جنس فوتبال است و هرچه شهرت به دست آورده، از همین مستطیل سبز بوده است.

البته تفاوت دیگری که رقابت علی کریمی را از سه کاندید دیگر متمایز می‌کند، این است که طرفداران آنها همگی نامزد مدنظرشان را برنده انتخابات و رئیس آینده فدراسیون فوتبال می‌دانند؛ ولی در عین ناباوری، عده‌ای از فوتبالی‌ها، شانس علی کریمی برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را اندک می‌دانند. اگرچه غالب چهره‌های سرشناس فوتبال امید دارند علی کریمی به چرخه ناقص مدیریتی در فوتبال ایران پایان دهد؛ ولی عده زیادی از آنها از همان روزی که علی کریمی برای انتخابات نام‌نویسی کرده، به طرز عجیبی روی این داستان پافشاری کرده‌اند که «او شانسی برای برنده‌شدن ندارد». اگرچه همه افرادی که چنین جمله‌ای را درباره علی کریمی به کار برده‌اند، خود را در زمره هواداران او برشمرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد این نقل‌قول‌ها رفته‌رفته فضا را برای اتفاقات غیرمنتظره و توجیهات بعد از انتخابات هموار می‌کند.

این در حالی است که برخی از اهالی فوتبال در اظهار نظرهای پیش از این خود، بارها عنوان کرده اند که شیوه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال به واقع نه انتخابات که انتصاب است. یکی از این چهره‌ها، محمد پنجعلی، بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس است. او مدتی قبل در گفت‌وگویی مدعی شد :«علی کریمی پا پیش گذاشته و امیدوارم موفق شود؛ اما کار را سخت می‌بینم. همه می‌دانیم که انتخابات چگونه است. به نظرم بیشتر انتصابات است تا انتخابات. تا الان هم این موضوع ثابت شده است. قطعا علی کریمی هم با اشراف بر این موضوع وارد رقابت شده است. خیلی‌ها دلشان نمی‌خواهد علی کریمی رئیس فدراسیون فوتبال شود. موفقیت فوتبال کشور مستلزم این است که واقعا حق به حق‌دار برسد؛ اما از قدیم همه می‌دانیم انتخابات به چه شکلی پیش می‌رود. چشمم آب نمی‌خورد در این انتخابات اتفاق خاصی بیفتد».


حسن روشن هم دیگر پیشکسوت نام‌آشنای فوتبال ایران است که پیش‌تر در گفت‌وگویی دلیل این موضوع را انتصاب رأی‌دهندگان از سوی دولت دانسته و گفته بود آنها طبیعتا به گزینه مدنظر دولت رأی می‌دهند: «از نظر کلی همه کاندیداها خوب هستند و در این بحثی نیست؛ اما باید کمی جزئی‌تر به این دوستان نگاه کنیم. علی کریمی گزینه‌ای ایده‌آل برای اهالی فوتبال است؛ اما همه می‌دانیم در انتخابات رأی نمی‌آورد».


علیرضا منصوریان هم یکی دیگر از اهالی فوتبال بود که اظهاراتی درباره این انتخابات داشت: «رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده و فقط اسم آن را اعلام نمی‌کنند». منصوریان البته بعدها درحاشیه مراسم بازی یادبود علی انصاریان و مهرداد میناوند تلاش کرد به‌صورت منطقی‌تری اظهاراتش را مبنی‌بر شانس‌نداشتن علی کریمی بیان کند. «اگر قرار باشد علی کریمی رأی بیاورد، باید کسانی که حق رأی دارند، اصطلاحا دلی به او رأی بدهند. او خوش‌شانس نخواهد بود، چراکه بعید می‌دانم رؤسای هیئت‌ها به یک فرد فوتبالی رأی بدهند که از جنس ماست».


اظهارات چهره‌های سرشناس فوتبال که ابتدا خود را حامی علی کریمی می‌دانند و سپس ناامیدی‌شان از رأی‌آوردن او را ابراز می‌کنند، به‌وضوح تداعی‌کننده این است که علی کریمی در بین چهره‌های فوتبالی هم مخالفانی دارد که علاقه‌ای به رئیس‌شدن او ندارند. این موضوعی است که خداداد عزیزی، پیش‌تر در گفت‌وگویی به‌طور آشکارتری از آن پرده برداشت. خداداد که خودش یکی از افرادی است که شانس علی کریمی را کم می‌داند، در این زمینه می‌گوید: «انتخاب رئیس فدراسیون انتخاب رئیس‌جمهور نیست که عامه مردم بخواهند رأی بدهند که اگر این بحث بود، علی کریمی مثل آب‌خوردن رأی می‌آورد؛ اما الان یک تعداد خاص در مجمع فدراسیون فوتبال رأی می‌دهند، اگر حدود صد نفر را در مجمع در نظر بگیریم، از این تعداد شاید ۱۰ درصد فوتبالی باشند و ۹۰ درصد غیرفوتبالی به ‌شمار می‌روند. آن ۱۰ درصد هم شامل کاپیتان تیم‌های ملی یا مربی تیم ملی هستند و ۳۰ درصد را رئیس هیئت‌ها که هیچ‌کدام فوتبالی نیستند، تشکیل می‌دهند و طبیعتا از خدای‌شان هم هست که علی کریمی انتخاب نشود. همین فوتبالی‌های خودمان هم بعضی‌هایشان حاضر نیستند به علی رأی بدهند؛ چون آنها هم تحت‌ تأثیر مدیران و رؤسای خود هستند و نگاه می‌کنند ببینند که آقای رئیس چه می‌گوید. بنابراین شانس علی خیلی کم است؛ چون او آدم خیلی سالمی است که اهل زدوبند و رابطه و خیلی چیزهای دیگری نیست که در فوتبال ما مرسوم است. من به علی گفتم اگر می‌خواهی رئیس فدراسیون شوی، باید لابی کنی، باید بروی و با رؤسای هیئت‌ها صحبت کنی یا نماینده‌هایت این کارها را انجام دهند. در هر صورت ۳۳ نفر را رؤسای هیئت‌های فوتبال تشکیل می‌دهند و طبیعتا از قبل افراد دیگر هم به سراغ اینها می‌روند و با آنها می‌بندند. اوضاع عجیب‌وغریب است و به‌همین‌دلیل به ‌نظر من علی شانس کمی دارد».

اما شاید بد نباشد که پیش از برگزاری این انتخابات نگاهی داشته باشیم به بیانیه‌ای که علی کریمی و مهدی مهدوی کیا منتشر کردند و درباره حضورشان در انتخابات گفته‌اند: «از معادلات پشت پرده کاملا آگاهیم؛ اما داوطلب شدیم تا ثابت کنیم انتقادهای چند سال گذشته فقط شعار نبوده و با کسی هم حب‌وبغض شخصی نداریم؛ بلکه معتقدیم این فوتبال باید عاری از فساد و کاملا پاک و شفاف باشد. فوتبال برای ما و خیلی از پیشسکوتان، خط قرمز است؛ پس نباید فوتبال قربانی زدوبندهای ناسالم شود؛ زدوبندهایی که در آن حق داوران، بانوان، هواداران و استعدادهای ناب و... نادیده گرفته ‌شود و فقط عده‌ای خاص و بعضا چهره‌های غیرفوتبالی از آن بهره‌مند ‌شوند. پس ثبت‌نام کردیم تا بلکه بتوانیم از انتقادهای‌مان ‌دفاع کنیم و ثابت کنیم نقدهایم صرفا حرف نیست و حالا که آمده‌ایم شعارمان خیلی واضح و روشن فوتبال پاک و مبارزه علیه فساد فوتبالی است».

وزارت ورزش هم که در مدت اخیر در تیررس منتقدان بوده و کیومرث هاشمی را گزینه این وزارت خانه دانسته در روزهای پیش از انتخابات توضیحاتی ارائه کرده است که اغلب این اظهار نظرها از سوی مهدی علی نژاد، معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش مطرح شده است. مهم‌ترین تأکید وزارت ورزش و جوانان این بوده  است که نه گزینه‌ای را در این انتخابات حمایت می‌کند و نه برای رأی دادن به گزینه خاصی، توصیه یا مشورتی برای اعضای مجمع داشته است. البته مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان بر اساس تجربه خود پیش‌بینی می‌کند که در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات فعل و انفعال‌ها یا ائتلاف‌هایی صورت گیرد که سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

مهدی علی‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان، سیاست‌های وزارت ورزش درباره انتخابات فدراسیون فوتبال را اینطور بیان می‌کند: «سیاست وزارت ورزش در یک سال گذشته همراهی با فدراسیون فوتبال و کمک به این فدراسیون برای تصویب اساسنامه بوده است. شرایطی باز و دموکراتیک در انتخابات وجود دارد که ما دخالتی در آن نداریم و گزینه‌ای هم نخواهیم داشت. بارها اعلام کردم اگر نامزدی خودش را مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده، از اعضای مجمع می‌خواهم که به او رأی ندهند، چون چنین چیزی نیست. برخی هم در تلاش هستند با مطرح کردن این مسائل و دو قطبی کردن انتخابات، فضا را به شکل دیگری کنند که این مسائل افترا به وزارت ورزش است.

برای رأی دادن به نامزد خاص وزارت ورزش به اعضای مجمع توصیه‌ای شده است؟ علی‌نژاد در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «اعضای مجمع بالغ، عاقل و انسان‌های پخته‌ای هستند. در حد رایزنی هم هیچ اقدامی را نداشتیم و به کسی توصیه نکرده‌ایم. اکنون مثل قدیم یا دو دهه پیش نیست که درباره آقای کفاشیان مطرح کردید. اوضاع فرق کرده است. الان کافی است با کسی صحبت کنید آن وقت همه متوجه می‌شوند که علی‌نژاد با فلان هیأت یا فلان کاندیدا صحبت کرده است. سیاست ما این است که هر کسی رئیس شود، مورد حمایت وزارت ورزش هم خواهد بود. فدراسیون فوتبال از فدراسیون‌های مهم ما است و وزارت ورزش هم از رئیس بعدی حمایت خواهد کرد.

معاون وزیر حتی عکس این اتفاق را هم رد می‌کند. اینکه نامزدی طی تماس با وزارت ورزش درخواست حمایت داشته باشد. او تأکید می‌کند: «در طول دو سه ماه اخیر، اعضای محترم مجمع خیلی با ما تماس می‌گرفتند و جویا می‌شدند که آیا ما کاندیدایی داریم یا نه. پس از ثبت‌نام و روشن شدن فضا بازهم تماس گرفتند که آیا ما کاندیدایی داریم یا نه که ما بارها گفتیم نظر خاصی درباره انتخابات نداریم و هر کسی که خودشان می‌دانند را انتخاب کنند.»

علی‌نژاد درباره دخالت بخش‌های دیگر دولتی در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌گوید: «من نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظری کنم. به این دلیل که خبر موثقی در این رابطه ندارم. فقط این را می‌دانم که هیچ دستگاهی از ما نخواسته برای فرد خاصی کاری انجام دهیم. اینکه روابط چیست، قطعاً دوستان و نامزدها، ارتباط‌هایی در دستگاه‌های مختلف دارند و ممکن است تماس بگیرند و من نمی‌توانم در این باره صحبتی انجام دهم اما چیزی به ما گفته نشده است. درباره ورود دستگاه‌های مختلف یا افراد مختلف من اطلاعی ندارم و هیچ خبر موثقی وجود نداشته است که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم.»

او راجع به احتمال برگزاری جلسات با نامزدهای مختلف در وزارت ورزش و جوانان توضیح می‌دهد: «با نامزدها هم نشستی نداشتیم و اینطور نبوده است که نامزدها با ما یا با وزیر ورزش صحبتی کرده باشند. ممکن است تماس تلفنی بوده باشد که ما گفته‌ایم دخالتی نداریم و اینطور نبوده است که کسی تماس خاصی یا نشستی با ما داشته باشد. یکی دو نفر از آنها پیش از انتخابات با من تماس داشتند که نامزد شوند یا نه که در این باره هم نظر ما مشخص بود.»

علی‌نژاد درباره نزدیک بودن رقابت میان نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال و احتمال حضور دو نامزد در مرحله دوم می‌گوید: «نمی‌توان ارزیابی دقیقی کرد و آرا مخفی است. تا ۴۸ ساعت آینده ممکن است فعل و انفعالاتی شکل بگیرد و آرا تغییر کند اما برداشت فعلی من این است انتخابات بسیار نزدیک و رقابتی خواهد بود و امکان دارد به دور دوم کشیده شود. تجربه ما در انتخابات‌ها این است که شب انتخابات امکان دارد ائتلاف‌هایی شکل بگیرد و افراد مختلفی با هم ائتلاف کنند.»

به هر حال چشم رئیس فدراسیون به بودجه و حمایت مالی وزارت ورزش و جوانان خواهد بود. علی‌نژاد می‌گوید: «فدراسیون فوتبال وضع اسپانسری خوبی دارد و تمام نامزدها برنامه اقتصادی خوبی دارند که درآمد هزار و دو هزار میلیاردی را در نظر گرفته‌اند که با این برنامه باید به ما وام هم بدهند. برنامه تمام نامزدها در رسانه‌ها ثبت شده است و باید آن را اجرا کنند.»

کد خبر: 9659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =