تامین اجتماعی با قدرت به اجرای طرح نسخه‌الکترونیک ادامه دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از یکسال پیش پیگیری‌ و بسترسازی‌های لازم برای حذف دفترچه‌های درمانی را آغاز کرد، گفت: این کار باید انجام شود و در شرایطی که این سازمان در کشور برای اجرای این طرح پیشگام بوده است، برخی با مقاومت‌هایشان مانع‌تراشی می‌کنند و سبب بروز برخی مشکلات شده‌اند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، اظهار کرد: اجرای طرح حذف دفترچه‌های درمانی سازمان تامین اجتماعی از یکسال گذشته کلید خورد؛ این سازمان از همان زمان به دنبال فراهم کردن بسترها و زیرساخت‌های لازم آن بوده است. همچنین اطلاع‌رسانی لازم نیز در همین بازه زمانی انجام شده و طرف قراردادهای سازمان تامین اجتماعی مانند مراکز درمانی، و آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها آماده شده بودند اما برخی مراکز طرف قرارداد از اجرای این طرح خودداری می‌کنند. این درحالی است که اکثر مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی توانایی ثبت نسخه الکترونیک را دارند.

وی افزود: دلیل مقاومت عده‌ای در این میان این است که می‌خواهند به همان روش سابق کار کنند، اما سازمان تامین اجتماعی و دولت می‌تواند در این زمینه برای آن‌هایی که وارد این طرح شده‌اند و اجرای آن را به درستی در دستور کار خود قرار داده‌اند، مشوق‌هایی در نظر گرفته و برای آن‌هایی هم که مخالفت و مقاومت می‌کنند، مجازت‌هایی در نظر بگیرند تا بتوان این طرح بزرگ را به خوبی اجرایی کرد.

تامین اجتماعی با قدرت به اجرای طرح ادامه دهد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای اجرا و انجام هر کاری موانعی پیش می‌آید؛ اما مسلما سازمان تامین اجتماعی با استمرار در اجرای این طرح می‌تواند کاری کند که همه مجبور شوند نسخه‌ الکترونیک و ارائه خدمات درمانی با آن را اجرا کنند، چرا که این روش به نفع همه از مردم تا سیستم درمانی است.

سامه‌یح نجف‌آبادی همچنین درباره برخی ابهامات مطرح شده در خصوص احتمال قطعی سیستم در فرآیند نسخه‌پیچی، احراز هویت و استعلام‌سنجی تصریح کرد: چنین مشکلی وجود ندارد و شاید در برخی مناطق و برخی بازه‌های زمانی اینترنت دچار کندی سرعت بشود و پهنای باند کاهش پیدا کند اما قطعی سیستم نداریم، در ضمن برنامه مورد نظر و تهیه شده برای اجرای این طرح بسیار ساده است و پزشکان در مراکز درمانی کافیست با مراجعه بیماران داروهای او را در سیستم ثبت کنند و بقیه فرآیندها نیز د داروخانه یا دیگر بخش‌های خدمات درمانی مانند آزمایشگاه، رادیولوژی و... پیش‌بینی شده است چرا که این مراکز ارائه دهنده خدمات باید دستورهای پزشک را انجام دهند و در این فرآیند تنها کارت ملی یا کد ملی لازم است.

شفاف سازی خدمات درمانی با حذف دفترچه ها

وی با بیان اینکه اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه سازمان تامین اجتماعی باعث شفاف‌سازی در فرآیند ارائه خدمات درمانی می‌شود، گفت: با الکترونیکی شدن خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی جلوی بسیاری از سودجویی‌ها و سندسازی‌ها گرفته می‌شود و برخی متخلفان که از این موقعیت سوء استفاده می‌کردند دیگر نمی‌توانند با تقلب داروهایی را از سیستم خارج کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گرچه دیگر دفترچه کاغذی صادر نمی شود اما مردم می‌توانند از دفترچه‌هایی که اعتبار دارد استفاده کنند و در این فرآیند دفترچه‌ای باطل نشده است اما دیگر دفترچه جدید صادر نخواهد شد. از سوی دیگر تا جایی که اطلاع دارم سازمان تامین اجتماعی از یکسال گذشته تا کنون پیگیر این مسئله است که طرف قراردادهای خود را آماده کرده و با آن‌ها برای اجرای این طرح هماهنگ شود اما برخی مقاومت می‌کنند که آن‌ها نیز وقتی ببینند در همه مراکز این طرح در حال اجراست، مجبور به پیروی خواهند شد.

سامه‌یح نجف‌آبادی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی در حذف دفترچه‌های درمانی و اجرای طرح نسخه الکترونیک پیشگام و پیشقدم شده است، اظهار کرد: بیمه‌های دیگر نیز در حال انجام چنین کاری برای حذف دفترچه‌های کاغذی هستند. این کار در همه کشور باید انجام شود.

کد خبر: 9648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =