از توافق با گروسی عقب نشینی خواهیم کرد

یک روز پس از انتشار خبر شبکه بلومبرگ در مورد پیش نویس قطعنامه دیپلمات های آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران در جلسه «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی»، تهران تهدید کرد که در صورت تصویب این قطعنامه، توافق اخیر با گروسی را لغو خواهد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین در آستانه برگزاری جلسه «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در ماه مارس، رسانه های آمریکایی از تلاش های جدی ایالات متحده برای محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران در این شورا خبر داده اند. برخلاف تلاش های آمریکا برای تشدید فشارها بر ایران به دلیل فعالیت‌های هسته ‌ای این کشور، روسیه گفته در کنار ایران خواهد ایستاد. 

همچنین رویترز در خبری مدعی شده به نامه‌ای از جمهوری اسلامی ایران دست یافته که در آن تهران اقدام آمریکا مبنی بر پیشبرد موضع ضدایرانی در جلسه آتی شورای حکام را "ویران‌گر" توصیف کرده و آن را پایانی بر "تفاهم مشترک ایران و آژانس اتمی" دانسته است. رویترز همچنین در این گزارش به نقل از قطعنامه آمریکا نوشته: «آژانس باید از ایران بخواهد به نقض برجام پایان داده و با آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری کند. ایران باید در مورد اورانیوم‌هایی که در سایت های قدیمی پیدا شده توضیح دهد.»

همچنین در پیش نویس این قطعنامه که توسط ۴۰ دیپلمات جمهوری خواه تهیه شده، آمده است: «همه کشورهای جهان می دانند که ایران از گذشته در پی دستیابی به سلاح هسته ای بوده است. همچنین، ما می دانیم که ایران برنامه های هسته ای گذشته خود را حفظ کرده است. تا زمانی که رژیم ایران گسترش برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذاشته و دست از حمایت گروهای تروریستی در منطقه برندارد، تحریم ها علیه این کشور باید حفظ گردد. ایران از سیاست های ضعیف دولت اوباما سو استفاده کرد و بایدن نباید اشتباهات آن زمان را تکرار کند.»

هنوز آمریکا به طور علنی درباره این درخواست اعلام موضع نکرده، اما بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۷ اسفند گزارش داد دو دیپلمات اروپایی درخواست قطعنامه توبیخی علیه ایران توسط آمریکا را تایید کرده‌اند. آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته است «یکصدا و به صورت جدی نگرانی عمیق» خود را از اعمال محدودیت ایران برای بازرسان آژانس و نیز تعلیق پروتکل الحاقی اعلام کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارم اسفند اعلام کرد با تهران به توافق رسیده است که میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد، ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی ادامه خواهد داشت. آقای گروسی پیشتر به شبکه خبری "ان اچ کی" ژاپن گفته بود اگر ایران و دیگر کشورها از جمله آمریکا درباره برنامه هسته‌ای به توافق دست نیابند، جامعه جهانی با وضعیت کاملا جدیدی در مورد پیشرفت هسته ای ایران روبه رو می‌شود. اما با این حال و رسیدن به این توافق، اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعمال محدودیت ایران بر فعالیت‌های بازرسان آژانس اظهار «نگرانی شدید» کرد!

توافق موقت را لغو می‌کنیم
پیش از نمایش جدید ایالات متحده در برجام که حالا خواستار قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس شده، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود: «آژانس تا سه ماه حق دسترسی به سیستم های ضبط کننده اطلاعات و دوربین ها را ندارد و اگر تا سه ماه آینده تحریم ها لغو نشود، این اطلاعات پاک شده و دوربین‎ های آژانس جمع خواهند شد.» براساس قانون مجلس شورای اسلامی، ایران هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نکرده و  فعلا هیچگونه بازرسی فراپادمانی انجام نمی‌شود و اگر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تا سه ماه دیگر لغو نشوند همه تصاویر ضبط ‌شده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای همیشه پاک خواهند شد.

اما حالا به نظر می رسد اقدامات جدید ایالات متحده خشم ایران را برانگیخته است. جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده، در صورتی که در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، این کشور توافق اخیر با رافائل گروسی، مدیرکل این آژانس را لغو خواهد کرد. ایران در نامه خود با اشاره به اینکه اقدام جدید ایالات متحده «پیچیدگی‌های بیشتری را در رابطه با توافق هسته ای برجام ایجاد می‌کند»، افزوده است آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا برنامه‌های خود را درخصوص این قطعنامه فاش کرده ‌اند.

علیرغم انتشار خبر بلومبرگ در مورد پیش نویس قطعنامه‌ ایالات متحده آمریکا علیه ایران و خبر رویترز در خصوص نامه ایران به کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیپلمات ها گفته اند هنوز مشخص نیست که آیا هیئت مدیره قطعنامه‌ای را تصویب خواهد کرد یا خیر.

کد خبر: 9542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =