یک بام و دو هوای واشنگتن در قبال تهران

«جنیفر ساکی» شامگاه جمعه گفت کشورش آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است، اما تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش نمی‌دهد. این در حالی است که ایران همواره بر رفع تحریم ها در قبال بازگشت به تعهدات برجامی تاکید کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری جمعه گفت: «واشنگتن آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران است، اما در جهت کاهش تحریم‌ها گام برنمی‌دارد.» شب گذشته هم «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تلویحاً اشاره کرد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است برای پایبند شدن به برجام، سیاست دولت پیشین این کشور در تغییر برچسب تحریمی برخی از نهادهای ایرانی را به عقب برنگرداند. 

این در حالی است که «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود، شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

اینها در حالی است که همزمان با تلاش ها برای رفع تحریم و مذاکرات ایران و ایالات متحده، اقدامات نظامی آمریکا در عراق هم مجددا اتفاق می افتد.

آزادی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی
حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که قرار بر این است تا یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به کانال مالی ایران و سوییس واریز شود. حسین تنهایی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد جزییات توافق ایران و کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی اظهار داشت: قرار است این پول صرف خرید دارو و غذا شود و در مورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: البته باید منتظر عمل از سوی کره‌ای‌ها باشیم چون تا امروز بیشتر تا مرحله حرف و صحبت پیش می‌رفتیم. موضوع مهم در این مورد، این است که ما یا پول دریافت کنیم و یا اقلامی مانند ماشین آلات که تولید داخلی را عمق ببخشد. از همین روی از اقلام دارو و غذا شروع خواهیم کرد.

دارایی‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی تنها منابعی نیست که ایران سعی می‌کند از آن بهره‌برداری کند. در همین حال همتی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت خبر داده بود که قرار است با طرف‌های عمانی و عراقی نیز در زمینه آزادسازی منابع ایران مذاکراتی صورت گیرد. رئیس‌جمهور در همین جلسه اظهار امیدواری کرد که آزادسازی منابع ایران در خارج از مرزها  گشایش‌هایی را در داخل ایجاد کند.

 ایران حدود ۴۰ میلیارد دلار در بانک‌های بزرگ کشورهای مختلف منابع مسدود شده دارد. در این بین چین ۲۰ میلیارد دلار از منابع مسدودی ایران را در اختیار دارد، کره‌جنوبی ۵/ ۸ میلیارد دلار و هند ۷ میلیارد دلار را در اختیار دارد. آزادسازی این حجم از پول‌های بلوکه شده نیازمند دیپلماسی قوی با طرف‌های خارجی است.

حمله به نیروهای حشدالشعبی
در حالی خبرها حاکی از آزادی منابع ایران، با موافقت آمریکا در کشورهای ثالث بود، حمله پنجشنبه‌شب (۷ اسفند) نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های شیعی عراقی نزدیک به ایران که جزیی از جبهه حشد شعبی به شمار می‌روند، موجی از شگفتی را ایجاد کرد. لوید آوستین، وزیر تازه دفاع آمریکا گفته است که در حمله به منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق "تنها مواضع گروه‌های شیعه‌ای (کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا) مورد حمله قرار گرفته که در حملات به منافع و مواضع آمریکا در عراق سهیم بوده‌اند".

در وضعیتی که مذاکرات و تلاش‌های گسترده‌ای برای احیای برجام و شروع احتمالی و دوباره مذاکرات میان آمریکا و ایران در جریان است، شاید تصور نمی‌رفت که ایالات متحده دست به چنین حملاتی بزند. سخنگوی کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله حمله هوایی آمریکا به گروه‌های مقاومت در مرز عراق و سوریه اشاره کرد و مدعی شد این حملات «متناسب» بوده‌اند. جن ساکی همچنین در اظهاراتی ادعامحور گفت این حمله «پیام روشنی» به «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه» ارسال کرده است.

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد. طبق گزارش این رسانه، گزارش‌های اولیه از به شهادت رسیدن یک نفر و زخمی‌شدن چند نفر دیگر حکایت  دارد. صابرین‌نیوز همچنین نوشت آمریکا یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده هدف قرار داد که به شهادت یک نفر و جراحت‌های جزئی چند نفر دیگر منجر شد.

مایک پمپئو وزیر سابق خارجه ایالات متحده آمریکا در توییتر خود ابراز امیدواری کرد که "بیابان‌ها هدف قرار نگرفته باشد!"

سیاست یک بام و دو هوا

جو بایدن که پیش از پیروزی در انتخابات از "بازگشت به برجام" صحبت کرده بود، حالا سیاست های نامشخصی را در قبال ایران، برجام و حتی اسرائیل و عربستان اعمال می‌کند. انتشار گزارش قتل "جمال خاشقچی" که البته نکته تازه ای در خود نداشت و عدم ایجاد روابط گرم با اسرائیل، نشان می دهد که کاخ سفید دیگر در اختیار متحدین خاورمیانه ای آمریکا نخواهد بود. از طرف دیگر سختگیری در قبال ایران و البته همراهی با متحدین شرق آسیا برای آزاد کردن پول های بلوکه شده ایران، پالس های سردرگم کننده‌ای را برای ناظران ارسال می کند. 

کد خبر: 9539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =