ایران و تاجیکستان در مسیر توسعه روابط

رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی به تاجیکستان سفر کرده و ضمن بازدید از این کشور، با مقامات ارشد دوشنبه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، در هفته جاری «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه، در  سفر خود به تاجیکستان و دیدار با مقامات مختلف این کشور، در خصوص مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، جرایم سایبری و ضرورت توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها، گفتگوها کردند.

وزیر کشور وارد تاجیکستان شد+عکس

نگاهی گذرا به روابط ایران و تاجیکستان
روابط کشور ما با تاجیکستان از زمان فروپاشی جماهیر متحد شوروی و استقلال و تشکیل کشور تاجیکستان شکل گرفته است. ایران اولین کشوری بود که پس از استقلال تاجیکستان در این کشور سفارتخانه افتتاح کرد و همواره روابطی خوب بین تهران و دوشنبه وجود دارد. البته تا حدود ۳۰۰ سال پیش مناطق تاجیکستان و ایران به همراه سرزمین‌هایی دیگر کشور واحدی را تشکیل می‌داد و همواره تاجیکستان جزئی از ایران بوده‌است. از همین رو جز زبان فارسی که گویش اکثریت تاجیکی هاست، بسیاری از اشتراکات فرهنگی، همواره مشوق توسعه روابط دو کشور بوده است.
ایران دومین سرمایه‌گذار بزرگ در تاجیکستان است. یکی از جاذبه‌های تاجیکستان برای ایران، منابع غنی اورانیوم این کشور است که بین ۱۴ تا ۴۰ درصد ذخایر اورانیوم جهان را تشکیل می‌دهد، با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که اولویت سیاست خارجی ایران بود، ایران به همکاری با تاجیکستان اهمیت زیادی می‌داد.

البته روابط ایران و تاجیکستان از سال ۹۴ رو به تیرگی گذاشته بود. این تغییر روابط پس از آن بود که رهبر مخالفان محیی‌الدین کبیری که متهم به تروریسم در تاجیکستان بود به تهران دعوت شده و مورد استقبال قرار گرفت. تاجیکستان بلافاصله یک یادداشت اعتراضی به ایران تسلیم کرد. پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، رئیس‌جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان به ریاض سفر کرد و حمله به سفارت را محکوم کرد. در سال ۹۶ سفیر تاجیکستان در ایران، با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دیدار و تلاش کرد که تیرگی روابط را کمتر کرده و زمینه سفر ظریف به این کشور را آماده‌ کند. در همان سال دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در سفر ۴ روزه به کشورهای آسیای میانه و قفقاز، به تاجیکستان نرفت که نشان از سردی روابط دو کشور بود. اما در همان سال آقای ظریف به دعوت رسمی مقامات تاجیکستان به این کشور سفر کرد و با همتای خود سراج الدین اصل‌اف و رئیس‌جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان ملاقات کرد که باب تازه‌ای از روابط در بین دو کشور گشوده شد. وزیر خارجهٔ ایران در سفر به دوشنبه ساختمان جدید سفارت ایران را هم افتتاح کرد.

حالا در ادامه ارتقای روابط فی مابین ایران و تاجیکستان، آقای رحمانی فضلی به دوشنبه سفر کرده و دیداری با همتای خود و رئیس جمهور تاجیکستان نیز داشته است.

دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان
در این دیدار مقامات دو کشور ایران و تاجیکستان به بررسی مناسبات  و روابط دوجانبه تاجیکستان و ایران، به خصوص وضعیت و چشم انداز همکاری های دو کشور در حوزه امنیتی پرداختند. تشدید تهدیدهای مدرن برای امنیت جهانی و منطقه ای، همه گیری ویروس کرونا، موضوع بحران اقتصادی و مالی جهانی به عنوان تهدیدی جدی برای وضعیت فعلی و آینده منطقه، از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.

در همین راستا تاکید شد: تا به امروز میان دو کشور ایران و تاجیکستان، بیش از ۱۶۰ سند همکاری دوجانبه، از جمله یادداشت تفاهم در زمینه اصول و چارچوب همکاری دوجانبه در حوزه امنیت به امضا رسیده است که زمینه حقوقی مناسبات دو طرف را تشکیل می دهند.

در این راستا، طرفین در مورد  اقدامات عملی دولت های دو کشور جهت مبارزه با پاندمی تبادل اطلاعات کردند. در این ملاقات همچنین سایر موضوعات روزمره بین المللی و منطقه‌ای بررسی شد.

دیدار با وزیر داخلی
وزیر کشور در این دیدار که با همتای تاجیکی خود انجام می‌داد، ضمن بررسی تحولات منطقه گفته: «در منطقه خاورمیانه، افراطی گری، تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و ناامنی، عمدتاً توسط کشورهای خارج از منطقه ایجاد می شود.»
وزیر کشور همچنین با اشاره به وجود اشتراکات فراوان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و زبانی بین دو کشور ایران و تاجیکستان، تصریح کرد: «ملت های دو کشور خواهان گسترش روابط فی ما بین هستند. دو کشور اشتراکات زیادی دارند و به دنبال صلح، ثبات، عدالت و امنیت در منطقه و در همه کشورها هستیم. مردم ما نیز این انتظار را از ما دارند و ما آمادگی گسترش روابط میان دو کشور را داریم.» 

وزیر امور داخلی تاجیکستان نیز اظهار کرد: «تجربه ثابت کرده است که مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری بدون همکاری سایر کشورها امکان پذیر نیست و با توجه به سابقه و تجربیات ایران، آماده همکاری در همه این زمینه ها هستیم.»

دو طرف بر اجرایی نمودن موافقتنامه همکاری های امنیتی و انتظامی دو کشور،  همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تروریسم و افراطی گری، مبارزه با تولید موادمخدر، مواد روانگردان و پیش سازه های آن و قاچاق این مواد، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مجرمین تحت تعقیب در چارچوب توافقات فیمابین، حسن رفتار با اتباع و شهروندان یکدیگر مبارزه با قاچاق آثار هنری، همکاری و همراهی با یکدیگر برای اتخاذ مواضع مشترک نزد مجامع و سازمانهای بین المللی و منطقه ای میراث فرهنگی، قویت ساختارهای منطقه ای مبارزه با مواد مخدر، اسلحه، مهمات و مواد منفجره، تاکید کردند.
همچنین دو طرف با مشارکت در ت در چارچوب همکاری های دوجانبه  و منطقه ای موافقت کردند.

آماده همکاری با تاجیکستان در مبارزه با افراط‌گرایی و قاچاق هستیم
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سفر خود به تاجیکستان از آکادمی پلیس این کشور بازدید کرد. به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کشور ایران و هیئت همراهش مورد استقبال گرم مقامات وزارت امور داخلی تاجیکستان و آکادمی پلیس این کشور قرار گرفت و پس از بازدید از بخش‌های این آکادمی در جمع استادان و دانشجویان سخنرانی کرد.

وی از «رمضان رحیم زاده» وزیر کشور تاجیکستان بابت دعوت و بازدید رسمی از این کشور دوست و برادر تشکر و قدردانی کرد و گفت که حامل پیام ایران برای گسترش و توسعه سطح روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف است.

رحمانی فضلی افزود: در قیاس با بیش از ۵ سال پیش که بار اول از تاجیکستان بازدید به عمل آورده بود، این کشور رشد بسیار خوبی پیدا کرده است.

وزیر کشور ایران پیشرفت‌های تاجیکستان در زمینه‌های مختلف را نتیجه تلاش‌های مردم این کشور به رهبری رئیس جمهور «امامعلی رحمان» دانست.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ایران و تاجیکستان دو کشور هم‌زبان، هم‌دین، هم‌فرهنگ و مهم‌تر از همه همدل هستند. بنابراین باید تلاش‌های لازم انجام شود تا سطح روابط دو کشور در همه زمینه‌ها ارتقای مطلوب پیدا کند.

وزیر کشور ایران بر ضرورت توسعه همکاری‌های دو کشور ضمن احترام به مفاهیمی مانند استقلال، برابری و اشتراک منافع تاکید کرد.

وی از اینکه آکادمی پلیس تاجیکستان دارای نیروی عمدتا جوان و ورزیده است، ابراز خوشحالی کرد و نقش این ظرفیت مناسب برای تامین و حفظ امنیت و پیشرفت کشور را مهم توصیف کرد.

رحمان فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: علی رغم ۴۲ سال اعمال فشار و تحریم‌های سنگین خارجی ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری، فرهنگی، نظامی و امنیتی به دستاوردهای بزرگی نائل شده است.

وی با اشاره به توانمندی‌های پلیس ایران اعلام کرد: ایران آماده توسعه همکاری‌ها با نهادهای امنیتی و انتظامی تاجیکستان در مبارزه علیه افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و تامین امنیت مرزی است.

بازدید از مجتمع «مهرگان» تاجیکستان
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در  سفر خود به تاجیکستان از مجتمع «بازار مهرگان» در پایتخت این کشور بازدید کرد.

بازدید «رحمانی فضلی» از مجتمع «مهرگان» تاجیکستان + تصویر

این مجتمع که با فضای ۳۰ هزار متر مربع در مرکز شهر «دوشنبه» واقع شده است در سال ۲۰۱۴ احداث شده و با معماری جذاب خود یکی از زیباترین بازارهای آسیای مرکزی شناخته می‌شود. بخشی از سقف این مجتمع به صورت هرم شیشه‌ای ساخته شده است که از طریق آن نور خورشید به راحتی به داخل ساختمان نفوذ می‌کند. در این مجتمع ۳ طبقه که ساختمان آن از نظر معماری به موزه شباهت دارد، انواع سبزیجات، میوه، ادویه‌جات و تنقلاتی مثل آجیل و ادویه به فروش می‌رسد. بازار مهرگان، ۷ روز در هفته باز بوده و یکی از مراکز مورد توجه و بازدید گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود. ضمن این بازدید، «رمضان رحیم زاده» وزیر کشور تاجیکستان، رحمانی فضلی را همراهی کرد.

کد خبر: 9397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =