فقدان یک «حریم»

در حالی که «تئاتر شهر» وضعیت بسامانی در فضای بیرونی خود ندارد، حالا می‌گویند باید دور تا دور این بنا را محصور کنند تا از گزند آسیب محفوظ بماند.

به گزارش آتیه آنلاین، تئاتر شهر، بنایی زیبا که بیش از نیم قرن از ساخت آن می‌گذرد در طول عمر خود خوب و بد زیادی به چشم دیده است و همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است. از ماجرای حفر زمین برای عبور مترو گرفته که هر دو دقیقه یک بار بنای تئاتر شهر را می لرزاند تا ساخت و ساز مسجد کنار ساختمان تئاتر شهر و حضور دست فروشان و معتادان در ساعات پایانی شب، که فضای محیطی آن را ناایمن و غیرفرهنگی کرده است و دل بسیاری از هنرمندان را برای اجرای تئاتر در این مجموعه و همین طور بسیاری از هنردوستان را برای تماشای تئاتر در آن، می لرزاند.

البته پیشتر تئاتر شهر به حصاری فیزیکی محصور بود؛ اما به گفته گله‌دارزاده، رئیس تئاتر شهر «دو دهه پیش بنا به تصمیم مدیران شهرداری آن دوران بنا بر این شد تا حصار فیزیکی تعیین‌کننده حریم این مجموعه با محیط مجاور برداشته شود. شرایطی که به دلیل تغییرات اجتماعی به وجود آمده ماجرا را به سمت دیگری سوق داد که موجب بروز آسیب‌های فراوانی در این ناحیه شد.»

این اقدام باعث شد تا مخاطبان و گروه‌های تئاتری شاهد بروز اتفاقات و لحظات ناخوشایندی در اطراف تئاتر شهر باشند؛ حالا مدتی ست که اهالی فرهنگ و نمایش خواهان آن شدند که این بنای ۵۰ ساله دوباره دارای حریم شود تا حداقل در روزگار باقی مانده از این بنا آن را از گزند آسیب‌های اطرافش دور کرد. در ماه‌های اخیر هم صحبت‌ها و اقداماتی در خصوص ایجاد و مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر از سوی مدیران و مسئولان وزارت ارشاد مطرح شده که گویا قرار است با همکاری شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی به نتیجه برسد و اجرایی شود.

بهروز غریب‌پور یکی از چهره‌های شناخته شده تئاتر در این زمینه به مهر گفت: من قطعاً موافق مشخص شدن حریم مجموعه تئاتر شهر هستم و دلایل متعددی هم برای این موافقت دارم. وقتی نرده‌های پارک‌ها برداشته شد، یک تداخل موضوعی صورت گرفت که متأسفانه برایش راه‌حلی در نظر گرفته نشد و متأسفانه در یک شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، همین برداشته شدن نرده‌ها تبدیل به معضل‌های فراوانی شد. این هنرمند باسابقه تئاتر افزود: با گذشت زمان شاهد هستیم که وضعیت محیط بیرونی تئاتر شهر به قدری ناامنی شدیدی دارد که همین امر باعث شده تا بسیاری از جوانان و خانواده‌ها حتی جرأت قدم زدن در محیط پیرامون تئاتر شهر را نداشته باشند.

مدیرعامل اسبق خانه هنرمندان ایران تأکید کرد: تئاتر شهر به عنوان ساختمانی که ثبت میراث ملی شده و ساختمانی فرهنگی است، باید حریمی فرهنگی نیز داشته باشد و وقتی افراد به سمت تئاتر شهر می‌آیند بدانند هدف تماشای تئاتر است یا گذران اوقاتی فرهنگی.

غریب پور با بیان اینکه کسانی که استدلال می‌آورند تئاتر شهر و پارک آن، نباید حریم داشته باشد بدانند که نمی‌توان خلاف قاعده جهان حرکت کرد، افزود: «باغ لوکزامبورگ» در پاریس که نزدیک «کمدی فرانسز» به‌عنوان تماشاخانه ملی فرانسه است، حریمی مشخص دارد. «هاید پارک» لندن نیز دارای حریم است. این هنرمند تئاتر تأکید کرد: حریم برای تئاتر شهر لازم است. حریم می‌تواند برای یک فضا تشخص ایجاد کند. متأسفانه معترضان به حریم داشتن مجموعه تئاتر شهر مانند کسانی‌ هستند که به دنبال اختراع همه چیز از نو هستند. هر ساختمان ارزشمندی باید حریم داشته باشد و مدیران و مسئولان باید این کار را انجام دهند. قضیه حریم تئاتر شهر عاجل است و باید هر چه سریع‌تر برای آن فکری کرد.

کد خبر: 9336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =