بازگشت پوپولیسم

اقدام‌های ترامپ برای زیر سوال بردن هژمونی حزب جمهوری‌خواه سرعت گرفته و در همین راستا اگر حزب او پایه‌گذاری شود بدون شک دو پاره شدن محافظه‌کاران را خواهیم دید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به نظر می‌رسد که این روزها برای مخاطبان اخبار سیاست داخلی و خارجی آمریکا اندکی کسل‌کننده باشد؛ تا چند ماه پیش، این تحلیل‌گران همواره موضوعی داغ و جذاب برای ارائه داشتند، چراکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مدام سوژه‌ای دندان‌گیر برای رسانه‌ها ایجاد می‌کرد و با پیام‌های توئیتری و اظهارات عجیب و غریبش جهان رسانه را سرگرم نگه می‌داشت.

با این همه، به نظر می‌رسد که گرچه ترامپ از کاخ سفید بیرون رفته، اما ایده‌ها و تاثیرات او بر سیاست آمریکا و جهان همچنان پایدار است و همچنان تهدید «ترامپیسم» بر سر دنیا سنگینی می‌کند. لذا، شبح ترامپ بنا ندارد به این زودی‌ها دست از سر سیاست جهان بردارد.

خبر خوب برای هواداران پوپولیسم

نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، حدود نیمی از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که چنانچه دونالد ترامپ، حزب جدیدی تشکیل داده و رهبر آن باشد، آن‌ها حزب جمهوری‌خواه را کنار گذاشته و به آن ملحق می‌شوند. نظرسنجی روز یکشنبه دانشگاه سافولک-‌یواس‌ای تودی نشان می‌دهد که ۴۶ درصد از جمهوری‌خواهان گفتند که اگر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حزب جدیدی تشکیل دهد، آن‌ها حزب جمهوری‌خواه را رها کرده و به آن می‌پیوندند. تنها ۲۷ درصد گفتند که آن‌ها در حزب جمهوری‌خواه باقی می‌مانند و مابقی هم گفتند که تصمیمی نگرفته‌اند.

روزنامه یواس‌ای تودی گزارش داد که شماری از اصحاب صنایع و تجار همچنان نگاهی مثبت به پوپولیست چهار سال گذشته آمریکا دارند. بنا به گزارش این روزنامه، یک حامی جمهوری‌خواه که صاحب کسب و کاری کوچک در میلواکی است، گفت: «‌ما اینطور حس می‌کنیم که جمهوری‌خواهان به حد کافی برای ما مبارزه نمی‌کنند و دیدیم که دونالد ترامپ تا جایی که می‌توانست برای ما جنگید. حالا شما جمهوری‌خواهانی را دارید که با دموکرات‌ها و همه چیز موافق هستند و هرگز آن‌ها را عقب نمی‌رانند.»

رسانه‌های آمریکا پیشتر گزارش داده بودند که ترامپ قصد دارد حزب سیاسی جدیدی با نام «میهن‌پرست» تشکیل دهد. روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که ترامپ این هفته با شماری از متحدان و همسنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی گفت‌وگو و اعلام کرده است در راستای شعار سیاسی‌اش یعنی «نخست آمریکا» مایل است حزب تازه را «حزب میهن‌پرست» بنامد. این خبر در حالی اعلام شد که شماری از جمهوری‌خواهان از نقش دونالد ترامپ در تحریک مهاجمانی که در ششم ژانویه به ساختمان کنگره‌ آمریکا یورش بردند به ‌شدت انتقاد کرده بودند.

خبر تشکل حزب جدید از سوی ترامپ نشانه‌ای شوم برای جمهوری‌خواهان تلقی می‌شود، چراکه احتمال ریخته شدن آرا به جبهه ترامپ ممکن است سبب شود که بدنه این حزب بیش از پیش دچار زوال شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصه سیاست آمریکا، تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس‌جمهوری که با کناره‌گیری از قدرت بیش‌ازپیش به‌انزوا می‌رود، کار آسانی نیست.

اقدام‌های ترامپ برای زیر سوال بردن هژمونی حزب جمهوری‌خواه از مدتی پیش آغاز شده بود. پنج‌شنبه گذشته بود که ترامپ از سران حزب جمهوری‌خواه درخواست کرد که رئیس فراکسیون خود در سنا را برکنار کنند. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا طی بیانیه‌ای با انتقاد شدید از «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا گفته بود که وی از هوش و استعداد کافی برای رهبری فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنا برخوردار نیست و با وجود افرادی مانند او این حزب هرگز به پیروزی نخواهد رسید. ترامپ سناتور ۷۸ ساله را متهم کرده که تحت تأثیر سیاست‌های حزب دموکرات قرار دارد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا در بیانیه‌ای با توجه به اتمام دادرسی استیضاح دوم در سنای آمریکا افزود: «میچ یک فیگور سیاسی لجوج، عبوس و ناخندان است و اگر سناتورهای جمهوری‌خواه قصد داشته باشند با او بمانند، آن‌ها دیگر پیروز نخواهند شد. او هرگز آنچه را که باید انجام شود یا آنچه برای کشور ما مناسب است، انجام نخواهد داد.» ترامپ در حالیکه پیروزی سناتورها و اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را مرهون اقدامات خود دانست، افزود: «تنها تأسف من این است که مک کانل قبل از بزرگان کنتاکی در انتخابات سال ۲۰۲۰ خواستار حمایت و پشتیبانی جدی من شد و من این کار را کردم.»

از یاد نباید برد که روز چهارشنبه گذشته «لیندزی گراهام»، سناتور سرشناس ایالت کارولینای جنوبی در واکنش به انتقادات میچ مک‌کانل‌ در مجلس سنا از دونالد ترامپ گفته است که این حزب بدون کمک رئیس‌جمهوری سابق نمی‌تواند بار دیگر در سنا به اکثریت برسد. وی عنوان کرد که در جریان گفتگوهایش با میچ مک کانل اهمیت نقش دونالد ترامپ در درون حزب جمهوری‌خواه را خاطرنشان خواهد کرد. او همچنین بر لزوم همکاری همه اعضای حزب جمهوری‌خواه با یکدیگر تاکید کرد.

تلاش برای بازگشت

این‌ها همه در حالی است که طی روزهای گذشته خبرهایی درباره تلاش مجدد ترامپ برای بازگشت به سرخط خبرهای رسانه‌های جهان منتشر شده است. کنفرانس سه روزه اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا روز ۲۵ فوریه در ایالت فلوریدا آغاز به کار می‌کند و بنا به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ بناست در این نشست سخنرانی کند.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان، موعد سخنرانی دونالد ترامپ روز ۲۸ فوریه، در روز پایانی این کنفرانس خواهد بود. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که ترامپ ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا و به ‌ویژه انتقاد از سیاست گشایش مرزهای آمریکا، به موضوع آینده حزب جمهوری‌خواه خواهد پرداخت. این نخستین حضور سیاسی ترامپ یک ماه پس از ترک کاخ سفید است. موضوع استیضاح دوم ترامپ و همراهی برخی از نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه با طرح استیضاح او باعث شکاف در این حزب شده است.

به موازات این موضوع دو منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که «مایک پنس»، معاون وقت دونالد ترامپ، دعوت به شرکت در این کنفرانس را رد کرده است. البته سازمان‌دهندگان این کنفرانس ابراز امیدواری کرده‌اند که پنس در تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در این کنفرانس تجدیدنظر کند. از سوی دیگر، گاردین طی روزهای گذشته گزارش داده بود که  چندین حامی مالی حزب جمهوری‌خواه تلاش دارند نفوذ و تسلط ترامپ و نزدیکانش بر حزب جمهوری‌خواه را کاهش دهند. ده‌ها حامی مالی حزب جمهوری‌خواه اوایل ماه جاری میلادی گفته‌اند حاضر هستند به تأمین مالی کمپین انتخاباتی «لیز چنی» عضو مجلس نمایندگان آمریکا بپردازند. لیز چنی، از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و دختر معاون رئیس‌جمهور پیشین این کشور، از جمله معدود اعضای این حزب بود که به استیضاح ترامپ رأی مثبت داد.

تعداد بالای این حامیان مالی نشان می‌دهد که در میان حامیان اصلی این حزب، جنبشی رو به رشد بر علیه اکثریت هوادار ترامپ در حال شکل‌گیری است. بنا به شواهد و قرائن موجود، رسانه‌ها بنا نیست به این زودی‌ها برچسب ترامپ را از بخش‌های خبری خود حذف کنند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 9266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =