بازگشت حیات به سالن های نمایش

چند روزی هست که تماشاخانه‌های تئاتر با پایان جشنواره سی‌ونهم، اجراهای خود را از سر گرفته اند.

به گزارش آتیه آنلاین، سال ۹۹ سرشار از اتفاقات ناگوار و تعطیلی‌های بی‌سابقه برای تئاتر بود؛ اسفند سال پیش بود که زمزمه‌های تعطیلی ناشی از کرونا آغاز شد و با اعلام رسمی آغاز پاندمی، فعالیت‌ها و مجموعه‌های هنری پیش از هر حرفه و محل تجمع دیگری تعطیل شدند. بر همین اساس چراغ سالن‌های تئاتر یکی پس از دیگری خاموش شد و ادامه این وضعیت فاجعه‌بار، شرایط اسفباری را برای هنرمندان تئاتر رقم زد. ضمن اینکه صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی نیز به منظور پرداخت اجاره‌ بهای ملک و هزینه‌های جاری تالار نمایشی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند، تا جایی که برخی از آن‌ها راهی به جز تعطیلی دائمی تالار نمایشی خود پیش رو نداشتند.

در این مدت تعدادی از فیلم های سینمایی با استفاده از تکنولوژی و شبکه های اینترنتی اکران آنلاین شدند، کنسرت ها هم به همین گونه، اما تئاتر نه! چراکه ادامه حیات آن جز با اجرای زنده آثار نمایشی بر روی صحنه و در حضور تماشاگران امکان پذیر نبود. با این حال تئاتر تقریبا در تمام ماه‌های سال ۹۹ تعطیل بود و این تعطیلی ها  بارها با گلایه هنرمندان و صدور بیانیه‌های اعتراضی مواجه شد.  

تا اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر دی ماه و تنها چند روز مانده به شروع بهمن اعلام کرد تصمیم دارد ورودی سالن‌های تئاتر را به روی تماشاگران و گروه‌های نمایشی بگشاید، همچنین جشنواره تئاتر فجر هم برگزار خواهد کرد. در نهایت با برگزاری سی و نهمین  جشنواره تئاتر فجر که با حضور مخاطبان در ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها برگزار شد؛ نفسی تازه به جان تئاتر دمیده شد و برخی سالن‌های نمایشی بعد از پایان جشنواره تئاتر فجر نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا جریان تئاتر همچنان جاری و ساری باشد.

غرب حقیقی در مولوی

سه نمایش «غرب حقیقی»، «حاد» و «زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوز آپ» در مرکز تئاتر مولوی اجرا می شوند. نمایش غرب حقیقی نوشته سم شپارد و کارگردانی امید سعیدپور که به دلیل شرایط کرونا از اجرا در سالن تئاتر مستقل باز مانده بود، از ۲۷ بهمن در سالن اصلی تئاتر مولوی روی صحنه رفته است.

همچنین نمایش «زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوز آپ» به نویسندگی محمدرضا مالکی و جواد خورشا و کارگردانی محمدرضا مالکی از بیست و هفتم بهمن در سالن کوچک تئاتر مولوی اجرای خود را آغاز و همه روزه در ساعت ۱۷ به صحنه می رود. در این مونولوگ نمایشی محمدرضا مالکی ایفای نقش می کند.

 ۴ نمایش در مهرگان

نمایش «دوازده» حمیدرضا رکنی در سالن شماره یک مهرگان روی صحنه است. در خلاصه این نمایش آمده است: «نقابتو بردار، قضاوت ممنوع، شاید جان یکی از ما درمیان باشد.»لادن ژافه‌وند، آرام نیک‌بین، نیما حنانه، گلاره فرشچیان، مریم فتحی، فائزه رضایی، گلبرگ محمدی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

حسین حیدری‌پور هم تا هشتم اسفند «گاومیش» را در این تماشاخانه روی صحنه می‌برد. عزیزالله سرانجامی هم با «خرس» چخوف تا هفتم اسفند در مهرگان اجرا دارد. مریم جزینی هم از اول اسفندماه «باغ آلبالو» چخوف را به‌مدت یک ‌ماه روی صحنه دارد.

حظیان در سپند

پردیس سپند هم میزبان یکی از تولیدات تئاتر مستقل است. مهدی کوشکی «حظیان» را تا ۱۵ اسفند اجرا می‌کند. این نمایش درباره روابط انسان‌ها در خانواده‌هاست و به خشونت کلامی که در فضای خانه‌ها شکل می‌گیرد، می‌پردازد.

نوفل لوشاتو هم میزبان «هولودومور» تا ۲۲ اسفند است. هولودومور در زبان محلی اکراینی به معنای مرگ بر اثر گرسنگی است، این نمایشنامه به نویسندگی علی صفری روایتی از قحطی کشور اکراین بعد از جنگ جهانی است، اتفاقی که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد.

شانو هر شب ساعت ۱۹، تا دهم اسفندماه میزبان «آدم‌ها گوشت گرگ نمی‌خورند» فرید همدانی است. در شانو نمایش «دقایقی از جنون» ایمان خرقانی هم اجرا می‌شود. بازیگران این نمایش فریماه قاسمی، کیمیا نصیری، محمد رضایی، مهدی رشیدی، صبا نیک‌خواه بهرامی، محمدحسن بورچی و ایمان خرقانی هستند.

«چرک» در شهرزاد

در تئاتر شهرزاد هم عادل عزیزنژاد تا ۱۵ اسفند «چرک» را در این تماشاخانه روی صحنه دارد. این نمایش ۴ شخصیت دارد و داستان ازدواج رویا دختر خانواده است که مورد مخالفت عزیز خانم، مادر خانواده واقع می‌شود و این مخالفت تا مرگ آقا مرتضی پدر خانواده پیش می‌رود...

کمدی اتول سورون در ایرانشهر

سالن سمندریان ایرانشهر هم تا ۲۵ اسفند میزبان نمایش «اتول سورون» است. «اتول سورون» نوشته باقر سروش درباره یکی از شاهان دوره قاجار است که برای اولین‌بار در زمان او اتومبیل وارد ایران می‌شود و او آن‌قدر عاشق ماشین می‌شود که همه ‌چیز را فراموش می‌کند و حتی حرم‌سرایش را هم تعطیل کرده و آنجا را تبدیل به گاراژ می‌کند. پادشاه مجنون ماشین می‌شود و در این بین موقعیت‌های کمیک و فانتزی شکل می‌گیرد.

کد خبر: 9124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =