ماراتن دستمزد و نتایج محتمل

روند تعیین دستمزد هر ساله با بررسی‌های طولانی در قالب کمیته دستمزد و شورای عالی کار به نتیجه می‌رسد که البته خروجی آن بصورت تقریبی هیچ وقت موجبات رضایتمندی کارگران را فراهم نیاورده است.

به گزارش آتیه آنلاین، کمیته دستمزد با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند نرخ تورم، بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار، فاکتورهای تعیین سبد معیشت و برخی متغیرهای مشخص شده مورد تایید و اثرگذار در زندگی و معیشت خانوار کارگری همه ساله با برگزاری جلسات متعدد در ماه های پایانی سال و با حضور نمایندگان شرکای اجتماعی خود اقدام به تعیین رقم سبد میشت می‌کنند.

در سال جاری تا کنون ۴ جلسه کمیته دستمزد برگزار شده و اما با توجه به شرایط مذاکرات، این جلسات منتج به خروجی جهت ارائه به شورای عالی کار نشده است.

استناد کارگران در خصوص تعیین سبد معیشت به بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار در خصوص تعیین رقم سبد معیشت با توجه به تورم و معاش زندگی خانوار ۳.۳ نفره کارگری و در نظر داشتن ضرورت لحاظ شرایط اقتصادی و معیشتی در خصوص تعیین سبد معیشت است. کارگران همواره تاکید دارند که در دهه های گذشته این مهم گنجانده شده در این ماده قانون کار از دیدها در خصوص تصمیم گیری های مزدی پنهان مانده و کارگران متضرر این وضعیت هستند.

اما دیدگاه ارائه شده کارفرمایان در جلسات برگزار شده کمیته دستمزد بر محورهایی مانند تغییر اندازه خانواده‌های کارگری، تجرد بخشی از جامعه کارگران و ضرورت سهم‌پذیری دولت در ارتباط با رقم سبد معیشت عنوان شده است. کارفرمایان با طرح موضوعات مذکور سعی در مجاب سازی جامعه کارگری در خصوص افزایش دستمزد منطبق با استدلال‌های کارفرمایان دارند.

هفته آینده جلسه پنجم کمیته دستمزد برگزار می شود و باید ببینیم که آیا مذاکرات مزدی در این جلسه نتیجه مورد تایید همه گروه های حاضر حاصل خواهد شد و اگر این اتفاق را شاهد باشیم، نتایج لازمه در شورای عالی کار که احتمالاً در ابتدای اسفندماه آغاز بکار خواهد کرد، مطرح و با حضور نمایندگان، دولت، کارفرمایان و کارگران بحث و بررسی در خصوص دستمزد ۱۴۰۰ کلید خواهد خورد.

گفتنی است که گروه های نمایندگان کارگری در هفته گذشته با بررسی های محاسباتی لازم و میدانی در خصوص سبد معیشت به عدد خروجی ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دست یافته اند که به گفته آنها این رقم حداقل مورد نیاز خانوار کارگری با جمعیت ۳.۳ نفر در ماه است.

باید دید که با توجه به رقم حداقل دستمزد کارگران که در سال جاری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که البته با مزایا به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، فاصله دستمزدی سال ۱۳۹۹ با خروجی سبد معیشت که بیش از ۸ میلیون تومان است، نهایتاً این فاصله دستمزد چگونه و به چه اندازه جبران خواهد شد.  

گفتنی است که طبق عرف هرسال مذاکرات شورای عالی کار در اسفندماه برگزار و با حضور نمایندگان سه گروه تصمیم گیر جلسات مختلف در روزها و ساعات پایانی سال و گاهی نیز در هفته های ابتدایی سال بعد به نتیجه می‌رسد.

 احسان احمدی

کد خبر: 8850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =