تحمیل بحران بر کردستان عراق

حضور نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۰۳ در عراق و اقلیم کردستان عراق بحران‌های زیادی آفریده است اما این جماعت حالا هم به دنبال تزریق یک بحران مهندسی شده برای تامین منافع خود هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شلیک چند راکت در ساعت ۲۱:۳۰ دوشنبه شب به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل در منطقه خودمختار کردستان عراق یک کشته و چند زخمی برجای گذاشت. خبرگزاری العراقیه در گزارشی اعلام کرد، هدف از این عملیات راکتی، پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بوده است. چندی بعد هم خبرگزاری رویترز در خبری عنوان داشت گروه «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این خبرگزاری با انتشار بیانیه این گروه نوشت، عاملان اجرای این عملیات در بیانیه خود تاکید کردند که هدف از این اقدام در نزدیکی فرودگاه اربیل، ضربه به اشغالگران آمریکایی و افزایش فشار برای خروچ تروریست‌های سنتکام از خاک کشور عراق است.

این در حالی است که به گفته خبرگزرای العراقیه تعدادی از راکت‌های شلیک شده به نزدیکی فرودگاه اصابت کرده که بر اساس متن منتشر شده از سوی این گروه، راکت‌های برخورد کرده با مناطق همجوار فرودگاه، متعلق به سامانه اشغالگران آمریکایی بوده و در مقابل، تمام شلیک‌های تیم عملیاتی سرایا اولیاء الدم به اهداف از قبل تعیین شده برخورد کرده است.

از سوی دیگر لحظاتی پس از شلیک راکت‌ها، منابع محلی از پرواز بالگردهای آمریکایی حاضر در پایگاه الحریر در شمال اقلیم کردستان عراق خبر داده و در مقابل پروازهای فرودگاه اربیل نیز متوقف شد. همزمان گزارش‌هایی از حملات راکتی به چند منطقه دیپلماتیک از جمله کنسولگری‌های آمریکا و چین در اربیل هم گزارش شده که به دنبال آن صدای آژیر قرمز از بلندگوهای اماکن دیپلماتیک به صدا در آمده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان مسائل عراق معتقدند این عملیات یکی از مرگبارترین حملات به نیروهای ائتلاف آمریکایی ظرف یک سال اخیر در عراق بوده است.

طرح‌ریزی بلندمدت

نیروهای مسلح حاضر در عراق پس از شیوع بحران تروریسم تکفیری در شامات و به دنبال انتشار آن در برخی استان‌های این کشور در چند شکل به استقرار و ادامه فعالیت خود ادامه داده‌اند. در این میان نیروهای ناتو در پوشش ائتلاف غربی ضد داعش که به ائتلاف آمریکایی شناخته میشود، در پایگاه‌های مختلف حضور دارند. لازم به ذکر است نیروهای آمریکایی پس از عملیات سراسری سال ۲۰۰۳ و تجاوز به خاک عراق و بعد از بحران داعش با پوشش ائتلاف در این کشور حضور داشتند و بر اساس آمایش قبلی آنها نیروهای تحت فرمان سنتکام در پایگاه‌های اسبق خود به فعالیت ادامه میدهند.

 اما پس از شهادت ابومهدی مهندس و شهید سلیمانی تغییر و تحولاتی در عرصه سیاسی و امنیتی در داخل عراق رخ داد که مصوبه خروج نیروهای آمریکایی در همین راستا ارزیابی میشود. جمهوری اسلامی ایران در پارلمان خود طی مصوبه‌ای نیروهای سنتکام را تروریست خوانده که بر اساس ساختار موجود میان نیروهای مقاومت حاضر در منطقه هرگونه برخورد در ادامه رصد و اشراف از اشغالگران آمریکایی بر اساس پروتکل‌های موجود برای برخورد با عناصر تروریستی پیروی میکند.

در همین راستا واشنگتن برای کنترل و مدیریت تنش و همچنین کاهش هزینه نیروهای مسلح خود در عراق، توان اقدامی خود را از پایگاه‌های لکه‌ای در استان‌های مختلف تجمیع و طی اقدامی هماهنگ از استان‌های شیعه خارج کرد. برخی تحلیلگران دلیل اصلی چنین واکنشی از سوی واشنگتن را نوع رای‌گیری در پارلمان و حضور اکثریت شیعه در کنار عدم حضور نمایندگان کُرد و سنی ارزیابی میکنند.

این در حالی است که با نگاهی گذرا به وقایع داخل پایتخت و نمودار آماده‌باش یگان‌های حفاظتی در کنار عملیات‌های موشکی و راکتی انجام شده در حوالی منطقه سبز بغداد، به روشنی میتوان تغییر تاکتیک نیروهای مقاومت در عراق را مشاهده کرد. پس از جابه‌جایی و انتقال یگان‌های تحت امر سنتکام از استان‌های جنوبی به مناطق سنی و همچنین اقلیم کردی یک هدف به عنوان امکان ثابت در دستورکار قرار گرفت. اماکن دیپلماتیک برای افزایش فشار در کنار برخی مقرهای نظامیان آمریکا از جمله «پایگاه الحریر» را میتوان در سناریوی جدید نیروهای بومی عراق و مبارزه با اشغالگران و تروریست‌ها قرار داد.

بر همین اساس تعداد قابل توجهی عملیات راکتی علیه مراکز و پایگاه‌های آمریکایی در بغداد به عنوان پایتخت و الحریر در اربیل صورت گرفته است که در این بین عملیات دوشنبه شب علیه الحریر یکی از مرگبارترین اقدامات ضد آمریکایی در یک سال اخیر به شمار میرود.

محکومیت و ابقاء دوباره

در مقابل نخست وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای مشترک با اقلیم کردستان برای تحقیقات درباره جزئیات حمله راکتی دوشنبه شب به فرودگاه بین‌المللی اربیل را داد. خبرگزاری العراقیه در این رابطه گزارش داد، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور پس از حملات موشکی شب گذشته به اربیل، دستور تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق در اینباره را داده استطبق بیانیه صادره از سوی کمیته اطلاعات امنیتی عراق، این کمیته با مقامات ذیصلاح اقلیم کردستان مشارکت خواهد کرد تا درباره جزئیات حمله فرودگاه بین‌المللی اربیل تحقیق کند.

این در حالی است که برهم صالح، رئیس جمهور عراق در توئیتی در واکنش به این حمله نوشت: «هدف قرار دادن اربیل یک اقدام خطرناک و جنایتکارانه تروریستی است که تلاش‌های ملی برای محافظت از امنیت کشور و امنیت شهروندان را هدف قرار می‌دهد».

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نیز با بیان اینکه از چنین اقدامی ناراحت هستیم تاکید کرد، واشنگتن با خانواده های مجروحین حادثه همدردی میکند و به خانواده تنها کشته این حادثه تسلیت میگوید. وی خاطر نشان کرد، کاخ سفید در تماسی مستقیم با الکاظمی و دولت اقلیم کردستان خواستار تحقیقات فوری در خصوص این حادثه و مبارزه با این قبیل اقدامات تروریستی شد.

با نگاهی به این اظهارات و وقایع، آنچه امروز به عنوان تهدید علیه ملت عراق و آرامش منطقه بیش از هر چیزی اثرگذار است، حضور نظامیان آمریکا و عناصر مسلح غربی حاضر در این کشور است. عناصر متجاوزی که علاوه بر نادیده گرفتن قانون مصوب پارلمان عراق که نمایندگان در پارلمان این کشور به تصویب رساندند به حضور مخاطره‌آمیز خود در منطقه و استان‌های مختلف این کشور ادامه میدهند. آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های فعال حقوق بشری اروپایی و حتی آمریکایی در خصوص کشته و زخمی‌های تحمیلی به عراق از تاریخ ورود نظامیان آمریکا، خود گواهی بر این مدعاست.

اگر به سخنان سخنگوی ائتلاف فتح در پارلمان عراق نگاهی اجمالی داشته باشیم تنها راه حل برای بازگشت آرامش به عراق و حتی خاورمیانه، خروج تروریست ‌های مسلح و ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم از این جغرافیا است. به عبارت ساده‌تر سیاسیون عراقی معتقدند عناصر مسلح غربی اعم از ناتو و یگان‌های تحت امر سنتکام خود منشاء بروز حوادث تروریستی و شیوع ویروس تروریسم در عراق هستند و راه حل نهایی خروج آنها از منطقه است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 8767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =