توجه به بیمار، نخستین موضوع نظام سلامت است

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌پزشکی با بیان اینکه درحوزه خدمات نخستین مسئله‌ برای نظام سلامت و سازمان نظام‌پزشکی، توجه به بحث بیمار است، افزود: از این‌رو کیفیت ارائه خدمات به بیماران نباید نادیده گرفته شود.

دکتر محمد جهانگیری در نشست خبری مشترک سازمان تامین اجتماعی و سازمان نظام پزشکی که با محور «جزئیات حذف دفترچه‌های درمان» در ستاد مرکزی این سازمان تشکیل شد، اظهار کرد: بحث دوم، مسئله محرمانگی اطلاعات بیمار است و سومین مورد این است که دسترسی بیماران به درمان نباید منوط به برقراری سایر مسائل شود و برای مثال اگر پزشکی نتوانست نسخه الکترونیک صادر کند، نباید خدمات او متوقف شود.

وی با بیان اینکه مکانیزم‌های مختلفی برای دریافت خدمات درمانی مردم تهیه شده است، گفت: یکی بحث نسخه الکترونیک است؛ اما اجرای این طرح به منزله این نیست که دفترچه‌های درمانی موجود فاقد اعتبار شده است و تا زمانی که دفترچه وجود دارد، باید استفاده شود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام ‌پزشکی اطلاع‌رسانی از طرح‌های نسخه‌نویسی و توقف انتشار دفترچه را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: این اطلاع‌رسانی باید دقیق انجام شود و اگر امروز اینجا حضور داریم این است که ابهامات از بین برود و سازمان نظام پزشکی نیز در زمینه مسئله صلاحیت ارائه دهندگان خدمت همکاری دارد و در این زمینه پی‌گیری لازم انجام می‌شود تا خدمات انجام شود.

جهانگیری تصریح کرد: همچنین در طرح فعلی توقف انتشار دفترچه‌های درمان، مسئله سرنسخه‌های مطب‌ها باید به رسمیت شناخته شود و با توجه به اینکه هیچ اجباری برای استفاده از نسخ الکترونیک برای پزشکان وجود ندارد، این تغییر رویه سرآغاز یک اقدام بوده و قرار است دفترچه‌های بیمه در آینده‌ حذف شود؛ اما اکنون این کار انجام نمی‌شود و لازم است از سرنسخه برای صدور دستورات پزشکی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در این فرآیند نباید به مردم آسیب برسد و معطلی برای آن‌ها ایجاد شود، عنوان کرد: درخواست ما از مردم و رسانه‌ها این است که با اطلاع‌رسانی شفاف، برای مردم تشویشی ایجاد نشود.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام‌ پزشکی با اشاره به اینکه در هیچ‌یک از کشورهای دنیا نسخه الکترونیک به طور ۱۰۰ درصد استفاده نمی‌شود، گفت: هنوز در کشورهای پیشرفته به سندهای کاغذی استناد می‌شود و همچنین اجرای این طرح نیازمند زمان است و در هیچ‌یک از کشورهای دنیا نسخه الکترونیک به یک‌باره جایگزین نسخه دستی نشده است.

جهانگیری با بیان اینکه سازمان نظام ‌پزشکی نیز همسو با اجرای طرح‌های ملی است، اظهار کرد: دغدغه‌ای که وجود دارد، ایجاد مشکل برای بیماران است که در این صورت موارد را پی‌گیری خواهیم کرد.

کد خبر: 8742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =