اتحادیه عرب به بحران سودان و اتیوپی ورود می‌کند

اتحادیه عرب بیانیه‌ای را در خصوص وضعیت مرزهای سودان و اتیوپی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک منبع مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد، این اتحادیه با نگرانی زیاد تحولات مرزهای بین سودان و اتیوپی و گزارشات مربوط به وقوع درگیری‌های نظامی بین دو کشور را دنبال و پیگیری می‌کند.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد، اتحادیه عرب به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو این اتحادیه کاملاً پایبند است.

این منبع تاکید کرد، اتحادیه عرب در راستای اتخاذ تمامی اقدامات مشروع سودان برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و توسعه قدرت و اداره آن در کنار سودان می‌ایستد و از آن حمایت می‌کند.

منبع مذکور خواستار تمرکز بر انجام گفت‌وگو برای حل و رسیدگی به این وضعیت در نزدیکترین زمان ممکن بر اساس اعلام تمایل دو کشور در حل آن با روش‌های مسالمت‌آمیز شد؛ به طوری که به حاکمیت و تمامیت ارضی سودان احترام گذاشته و روابط همکاری و پل‌های حسن همجواری را بین دو طرف بازگرداند.

پیشتر آدیس آبابا از موافقت مشروطش با میانجیگری دیگر کشورها در حل بحران مرزی با سودان خبر داد.

دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در نشست خبری که به صورت مجازی توسط سفارت آدیس آبابا در جوبا برگزار شد، از دولت سودان خواست غارت و کوچاندن شهروندان اتیوپیایی را متوقف کند که از ششم نوامبر از زمانی که دولت اتیوپی مشغول اعمال قانون در منطقه تیگرای است، شروع شده است.

سودان و اتیوپی همدیگر را به تعدی علیه مرزهای مشترک و کنترل اراضی متهم می‌کنند.

روز شنبه شمس الدین کباشی، عضو شورای حاکمیت انتقالی سودان، اتیوپی را به اقدامی شبیه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت، اتیوپی از طریق تجاوز به خاک سودان در منطقه الفشقه به این اقدام دست زده است.

منطقه الفشقه واقع در مرزهای اقلیم تیگرای در اتیوپی، سال‌ها شاهد درگیری‌های پراکنده متعددی بوده است. با بالا گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای فدرال اتیوپی و نیروهای منطقه تیگرای حدود ۶۰ هزار اتیوپیایی مجبور به فرار به سمت سودان شدند.

همچنین سودان از اوایل ماه جاری میلادی نیروها و شبه‌نظامیان اتیوپیایی را به کمین علیه نیروهای سودانی در طول مرز متهم کرد، در مقابل اتیوپی نیز خارطوم را متهم کرد تعداد زیادی از غیرنظامیان را در حملات خود با مسلسل‌های سنگین کشته است.

سودان ۳۱ دسامبر گذشته اعلام کرد که نیروهایش بار دیگر کنترل تمامی مناطق مرزی تحت کنترل شبه‌نظامیان اتیوپیایی مورد حمایت ارتش این کشور را به دست آورده است، اما آدیس آبابا این موضوع را تکذیب و اعلام کرد، این گروه‌ها غیر قانونی هستند.

کد خبر: 8728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =