پیام کتبی وزیر خارجه قطر برای روحانی

محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر، امروز در تهران با محمدجواد ظریف، و حسن روحانی دیدار کرد.

به گزارش آتیه آنلاین از روز تحلیف بایدن، ناظران در تعلیقی سینمایی به انتظار نشسته اند که بالاخره کدام یک از دو کشور مدعی برجام به این پیمان نامه بازخواهد گشت. البته شاید در مورد ایران (که کاهش تعهدات داشته) واژه بازگشت درست نباشد، اما فضای فعلی طوری است که هر سخنرانی یا توییتی از مقامات ایران و آمریکا در مورد برجام صحنه ای جدید برای توافق را به تصویر می کشد.

اخیرا جو بایدن هم وقتی در مورد سیاست خارجی آمریکا صحبت کرد به این موضوع اشاره ای نکرد که ناظران معتقدند به دلیل اهمیت برجام و واکنش‌برانگیز بودن هر موضعی درباره آن در داخل آمریکا، ترجیح داد در مورد آن صحبت نکند. علاوه بر اینکه جو بایدن فعلا در حال تلاش برای شکل دهی مجدد به ائتلاف با اروپاست. همچنین موضع سنگین مخالفین برجام در داخل آمریکا، کاخ سفید را دست به عصا تر کرده است. مخالفین خارجی یعنی عربستان سعودی و رژیم غاصب اسرائیل هم که از هیچ تلاشی برای به هم زدن این تفاهم دریغ نمی کنند. هر روز اخباری مبنی بر نگرانی نتانیاهو و هم پیمانانش از بازگشت ایالات متحده به برجام می رسد که با توجه به وضعیت شکننده منطقه، مساله را برای آمریکا سختتر کرده و عربستان هم به عنوان شریک اول تجاری ایالات متحده در منطقه، بر فشارهای خود افزوده است.

اما برخلاف اینها بسیاری از کشورها و رهبران جهان مایل به از سر گیری برجام و تعهدات آن هستند. از جمله کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس که با فاصله گرفتن از عربستان، برای میانجی گری بین ایران و آمریکا و نشاندن دو کشور بر سر میز مذاکرات تلاش می کنند. این کشورها به خوبی می دانند که وضعیت فعلی و وضعیت جنگی به هیچ وجه به نفع آنها نیست و جغرافیای بسیار آسیب پذیرشان، آنها را وادار میکند که هر چه زودتر ایران و آمریکا به وضعیت غیرتخاصمی بازگردند. عمان، قطر، کویت و حتی امارات بارها در نهان و آشکار تمایل خود را برای این میانجی گری نشان داده‌اند.

در همین راستا هم امروز وزیر خارجه قطر در سفری غیرمنتظره به تهران آمد و در دیدار با رئیس جمهور کشورمان پیام کتبی امیر قطر را تقدیم کرد. وزیر امور خارجه قطر در این دیدار، از ایران به عنوان یک کشور دوست در منطقه نام برد. او پس از تقدیم پیام، ایران را کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه دانست و تاکید کرد: «همواره معتقد به حفظ آرامش و ثبات و گفت‌وگو میان کشورهای منطقه بوده‌ایم و ما نیز در تداوم طرح ابتکار صلح هرمز و طرح امید، خواستار گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای حل مشکلات میان کشورهای منطقه هستیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر با بازگشت آمریکا به برجام، مشکلات و تحریم‌ها در چارچوب این توافق حل و فصل شود و در این راه  قطر از هرگونه مساعدت برای شکل‌گیری این اتفاق دریغ نخواهد کرد.» 

وزیر امور خارجه قطر پیش از این با توجه به اینکه از دیگر کشورهای عرب خلیج فارس خواسته تا با ایران وارد گفت‌وگو شوند، گفته بود که اکنون زمان برای میانجی‌گری دوحه در این خصوص، مناسب است. چند روز پیش خبرگزاری رسمی قطر از قول شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه، نوشته بود: «دولت قطر در مسیر کاهش تنش تلاش می‌کند روندی سیاسی و دیپلماتیک را برای بازگشت به توافق هسته‌ای دنبال کند.» اظهارات وزیر خارجه قطر پس از گفتگوهای جداگانه او با دو مقام ارشد آمریکایی منتشر شد.

البته دکتر روحانی در این دیدار با تاکید بر بازگشت آمریکا به تعهدات تاکید کرد: «هر زمانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو کند و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهد گشت.»

این سفر با توجه به اینکه قطر روز ۲۲ بهمن اعلام آمادگی کرد که میان آمریکا و ایران میانجی‌گری کند، گمانه‌زنی‌های زیادی را برانگیخته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز امروز از «رایزنی‌های نزدیکی» بین ایران و قطر یاد کرد و تاکید کرد ایران از تلاش قطر برای احیای برجام استقبال می‌کند. 

عباس عراقچی هم که امروز با وزیر خارجه قطر دیدار کرد گفت: «ایجاد امنیت و ثبات منطقه ای در چارچوب گفت وگوهای منطقه ای و با حضور تمام کشورهای منطقه و بدون دخالت خارجی تحقق می یابد و جمهوری اسلامی ایران در رابطه با امنیت منطقه خلیج فارس تنها با کشورهای منطقه گفت و گو می کند.»

کد خبر: 8649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =