نگاهی به خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی

تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه‌ای یکی از خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی است که تاثیر و کارایی آن در این ایام همه گیری کرونا بیش از هر زمان دیگر دیده و از نزدیک لمس شده است، به نحوی که حتی تقدیر رئیس جمهور از ارائه این خدمت را در پی داشت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در جهان کرونا زده امروز، ارائه خدمات به مخاطبان و ذی نفعان بدون حضور و مراجعه فیزیکی آنها، نه یک انتخاب که یک ضرورت و اجبار است. از آنجا که این بیماری همه گیر تمامی ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی همگان را تحت تاثیر قرار داده، ضروری است اگر نه همه ابعاد مختلف زندگی، که بسیاری از وجوه آن متناسب با این شرایط تغییر کند. از این رو سازمان ها در این دوره به ضرورت پیش آمده، خدمات غیرحضوری خود را رصد کرده و توانایی ها و کاستی های خود را مورد بررسی مجدد قرار دادند تا بتوانند خدمات نوینی را ارائه کنند؛ خدماتی که شاید تا ماه ها و سالهای قبل از ارائه آن معذور بودند. می توان گفت در حال حاضر به نوعی شاهد پوست اندازی خدمات الکترونیکی سازمان ها هستیم و مرتب با خبرهای خوبی از این دست مواجه می شویم که سازمان ها موفقیت های خود را در این زمینه معرفی می کنند.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان اولین خریدار خدمات درمانی و دومین ارائه کننده این گونه خدمات در کشور ما، از جمله سازمان هایی است که با مخاطبان گسترده روبرو است و خدمات متعددی ارائه می کند. این سازمان در سالهای اخیر توسعه خدمات غیرحضوری را در دستور کار قرار داده و بسیاری از خدمات از جمله ارسال فهرست بیمه شدگان و پرداخت حق بیمه، سوابق بیمه، درخواست کمک هزینه ها و ... را اینترنتی عرضه می کند. «تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه‌ای» نیز یکی از خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی است که تاثیر و کارایی آن در این ایام همه گیری کرونا بیش از هر زمان دیگر دیده و از نزدیک لمس شده است، به نحوی که حتی تقدیر رئیس جمهور از ارائه این خدمت را در پی داشت.

تقدیر دکتر روحانی از تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه‌ای

در مرداد ماه سال جاری حجت الاسلام والمسلمین، دکتر حسن روحانی در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات، تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه و صدور ۲۳ میلیون نسخه الکترونیکی در ایام کرونا را گامی مهم در حذف کاربری دفترچه بیمه دانست و گفت: «مردم تنها با همان کارت هوشمند ملی یا شماره ملی باید خدمت سلامت خود را دریافت کنند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تأمین اجتماعی باید مسیر نسخه الکترونیکی را با سرعت بیشتر اجرایی کنند».

حذف 40 درصد مراجعات حضوری برای تمدید دفترچه

در این خصوص دکتر مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید: «45 میلیون نفر در کشورمان دفترچه تامین اجتماعی دارند. گام نخست درباره حذف دفترچه تامین اجتماعی برداشته شد و دفترچه‌های کنونی به تمدید حضوری اعتبار نیاز ندارند و استعلام اعتبار دفترچه‌ها به روش غیرحضوری انجام می‌شود».

وی می افزاید: پارسال 97 میلیون مورد مراجعه افراد به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی داشتیم که از این تعداد, 38 و نیم میلیون نفر یعنی حدود 40 درصد فقط برای تمدید دفترچه مراجعه می‌کردند و اکنون این مراجعات را نداریم».

همه راه های استعلام اعتبار دفترچه‌های درمانی

اکنون در مراکز درمانی تامین‌اجتماعی، بحث استحقاق‌سنجی با ورود کدملی مراجعه کننده‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و از این‌رو در این مراکز مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد و در مراکز غیرملکی و طرف‌های قرارداد مانند داروخانه‌ها، مراکز پاراکلینیک و بیمارستان‌ها سامانه اینترنتی به طور مجزا تعبیه شده و بستر کار طوری طراحی شده است که به محض ورود کد ملی وضعیت اعتبار دفترچه‌ها بدون فوت وقت نمایان می‌شود.

برای استعلام اعتبار دفترچه‌های درمانی شش روش طراحی شده است؛ سه روش بدون نیاز به اینترنت و از طریق گوشی‌های موبایل - حتی گوشی‌های غیرهوشمند - انجام می‌شود و سه روش نیز در بستر اینترنت قابل اجرا است.

این روش‌ها به شرح زیر است: (صفحه کلید موبایل برای ورود اعداد باید به زبان انگلیسی باشد)

1- شماره‌گیری کد دستوری #1*1420*4* ورود کدملی - مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه همراه با کد پی‌گیری

2- شماره‌گیری کد دستوری #1420*4* انتخاب اعتبار دفترچه درمان - ورود کدملی و مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه همراه با کد پی‌گیری

3- شماره‌گیری کد دستوری #1666* انتخاب اعتبار دفترچه - ورود کدملی و مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

4- سامانه اینترنتی به آدرس medical.tamin.ir ورود کد ملی -  مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

5- سامانه اینترنتی به آدرس pwa.tamin.ir  ورود کد ملی- مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

6- استفاه از اپلیکیشن موبایل و ورود به سایت tamin.ir  اسکن بارکد دفترچه از طریق دوربین گوشی ـ مشاهده وضعیت اعتبار دفترچه

کد خبر: 863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =