رقابت نفس‌گیر اسکار ۲۰۲۱

در آستانه معرفی اسامی منتخبان اسکار، گمانه‌زنی‌ها درباره بهترین فیلم‌های این فهرست آغاز شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، همه‌گیری ویروس کرونا صنعت سینما را فلج کرد و موجب تعطیلی سینماها و توقف پروژه‌ها شد. در واکنش به این اتفاقات، نود و سومین دوره اسکار که مقرر شده بود تا در تاریخ  ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) برگزار شود، با تأخیر چندماهه به ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰) موکول شد تا در صورت بازگشایی سالن‌های سینما در بهار، فیلم‌های بیشتری فرصت رقابت در این دوره از این جوایز را داشته باشند.  

جایزه اسکار بخشی به نام بهترین فیلم بین‌المللی دارد که  یکی از مهم‌ترین جوایزی است که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان اهدا می‌شود که طبق آمار غیر رسمی ۹۳ کشور فیلم های خود را برای رقابت در این بخش ارسال کرده اند و  اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرد که  امسال به دلیل شرایط همه گیری ویروس کرونا رای گیری مقدماتی شاخه بهترین فیلم بین المللی این جوایز را به صورت مجازی برگزار خواهد کرد و تعداد فیلم های راه یافته به فهرست کوتاه از ۱۰ فیلم به ۱۵ فیلم افزایش داده است.

روز پنجشنبه و با انتشار فهرست کوتاه نامزدهای جوایز اسکار، از میان ۹۳ فیلم واجد شرایط برای رقابت، ۱۵ فیلم در رشته بهترین فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا کرده‌اند که «خورشید» مجید مجیدی یکی از آن‌هاست. به این ترتیب فیلم «خورشید» نخستین گام را به سوی جایزه اسکار برداشت و برای رسیدن به این جایزه حالا با ۱۴ فیلم از کشورهایی چون دانمارک، روسیه، مکزیک و فرانسه رقابت خواهد کرد.
در این میان تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران کهنه‌کار چون فرناندو تروئبا، توماس وینتربرگ، آندری کونچالوفسکی، مجید مجیدی و آگنیشکا هولاند در کنار آثار فیلمسازان تازه‌کار در بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و سومین دوره جوایز اسکار رقابت می‌کنند. البته در این فهرست کشورهایی نیز حضور دارند که برای نخستین‌بار نامزد حضور در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار شده‌اند.  

خورشید در جشنواره سال گذشته فیلم فجر، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه و همچنین بهترین طراحی صحنه شد و پس از آن در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شد. پیش از این نشریه ورایتی هم  با انتشار فهرستی از ۱۰ شانس برتر کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار نود و سوم، جایگاه نهم را به فیلم «خورشید» نماینده ایران اختصاص داد. مجیدی که در سال ۱۹۹۸ به عنوان اولین فیلمساز ایرانی با فیلم «بچه های آسمان» به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی زبان راه یافت، امسال نیز برای دومین بار، فیلم خود را جمع برترین آثار بین المللی سال سینمایی جهان می بیند؛ اگرچه رقابت دشواری برای کسب اسکار پیش روی خود دارد.


فهرست کوتاه فیلم‌های نامزد اسکار بهترین فیلم بین‌المللی

‌ «خورشید» ‌ از ایران

«یک دور دیگر» از دانمارک

«رفقای خوب» از روسیه

«روزهای بهتر» از هنگ‌کنگ

«شارلاتان» از جمهوری چک

«من دیگر اینجا نیستم» از مکزیک

«کالکتیو» از رومانی

«امید» از نروژ

«La Llorona/ نفرین لیورونا» از گواتمالا

«شب پادشاهان» از ساحل عاج

«مامور نفوذی» از شیلی

«Quo Vadis, Aida/ کجا می‌روی آیدا؟» از بوسنی و هرزگوین

«دو نفر از ما» از فرانسه

«یک خورشید» از تایوان

«مردی که پوستش را فروخت» از تونس

نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۱ روز ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) اعلام می شود و مراسم پایانی نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ) برگزار خواهد شد.

کد خبر: 8534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =