ایجاد یک میلیارد فرصت‌شغلی با نگاه به مشاغل آینده

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در حوزه "مشاغل آینده" و بازنمایی فرصت‌ها در اقتصاد جدید" با رویکرد مشاغل نوظهور و آینده‌محور با نگاه مهارت‌های فنی و میان‌کارکردی در صدد تلاش برای یاری‌‍رسانی به مجمع جهانی اقتصاد در  ایجاد  یک میلیارد فرصت‌شغلی در ۱۰ سال آینده است.

به گزارش آتیه آنلاین نکته قابل توجه این است که بازار کار جدید بواسطه پیشرفت های فناوری از قبیل علوم داده وهوش مصنوعی رشد یافته و به سرعت در حال تغییر است و یکی از اهداف این گزارش آن است که به پلتفرم های مجمع جهانی اقتصاد کمک کند تا نوعی " انقلاب مهارت آموزی" را به راه بیندازند و برای حدود یک میلیارد نفر در بازار جهانی کار فرصت های جدیدی طی ۱۰ سال آینده فراهم کنند.

 پیدایش فرصت های گسترده برای تحقق پتانسیل ها و آرمان های مردم در انقلاب صنعتی چهارم، سبب ایجاد میلیونها شغل جدید در جهان شده است که برای تبدیل این فرصت ها به واقعیت، به منابع جدید داده ها و رویکردهای نوینی برای درک مشاغل نوظهور در سطح کشورها و نهادهای مخاطب اقتصاد جهان نیاز است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در حوزه "مشاغل آینده" و بازنمایی فرصت ها در اقتصاد جدید به "جعبه سیاه" اشتغال زایی جدید نگاهی عمیق دارد و توجه اشتغال به مشاغل نوظهور آینده دلایل از ضروریان امروزه در اقتتصاد جهانی است.

عوامل دیجیتال و انسانی محرک رشد در حرفه های آینده

در گزارش مذکور که در خصوص فرصت های نوظهور برای اشتغال در اقتصاد جهان و نیز جزئیات در مورد مجموعه مهارتهای لازم برای بهره وری از این فرصت ها ارائه شده، دو عامل دیجیتال و انسانی محرک رشد در حرفه های آینده معرفی شده است.

بر این اساس حرفه های نوظهور نشاندهنده اهمیت متداوم تعامل انسانی در اقتصاد جدید بشمار آمده و بر بازاریابی، فروش وتولید محتوا و همچنین بر مردمو فرهنگ تاثیرات مهمی خواهند داشت.

گفتنی است که آینده تاثیرگذار بر تقاضا برای طیف گسترده ای از مهارت های منطبق با فرصت های حرفه ای شغل های نوظهور خواهد بود.

شایان ذکر است که هفت خوشه حرفه ای و ۹۶ شغل آینده از لحاظ میزان رشد فردی و مقیاس فرصت های شغلی ارائه شده متفاوت هستند. تخمین زده شده که در سال ۲۰۲۲ خوشه های حرفه ای برجسته نشانگر ۵۰۶ خوشه از ۱۰هزار فرصت شغلی خواهند بود.

تحلیل های اخیر گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۸ پیش بینی میکند که حداقل ۱۳۳ میلیون شغل جدید در دوره ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ خواهیم داشت و حرفه های نوظهور آینده در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۶.۱ میلیون شغل را بهخود اختصاص خواهند داد.

اقتصاد مراقبت بیشترین ظرفیت برای اشتغال آینده

قابل توجه است که در مجموع طی سه سال آینده ۳۷ درصد فرصت های شغلی پیش بینی شده در حرفه های نوظهور به خوشه اقتصاد مراقبت، ۱۷ درصد به خوشه فروش، بازاریابی ومحتوا، ۱۶ درصد به خوشه داده ها وهوش مصنوعی، ۱۲ درصد به خوشه مهندسی و رایانش ابری و ۹ درصد به خوشه مردم و فرهنگ تعلق خواهد داشت.

بالاترین رشد مشاغل آینده حول هفت خوشه حرفه ای می چرخد و نقش هایی بیشترین رشد را در مشاغل پرحجم دارند عبارتند از متخصصان هوش مصنوعی، رونویسان پزشکی، متخصصان علم داده، متخصصان موفقیت مشتری ومنهدسین فول استک و در بین مشاغل کم حجم تر بیشترین رشد مربوط به تکنسین های سیستم تولید بیوگاز از زباله، دستیاران رسانه های اجتماعی، تکنسین های خدمات توربین های بادی، بازاریاب های سبز وهکرهای رشد است.

گفتنی است که مهارت های فنی و میان‌کارکردی، بالا ترین میزان تقاضا را در این خوشه های حرفه ای در حال ظهور دارند.

کد خبر: 8240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =