صندلی داغ در سنا

همراه شدن اکثریت سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه علیه ترامپ در روند استیضاح وی شاید بعید به نظر برسد اما تلاش‌ها برای حذف وی از ساختار سیاسی ادامه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا امروز (سه‌شنبه) محاکمه می‌شود. در این جلسه به مواردی چون خیانت، دامن زدن به شورش در این کشور و یورش هوادارانش به ساختمان کنگره رسیدگی می‌شود؛ هوادارانی که از آن‌ها به عنوان «تروریسم داخلی» یاد شده و از منظر خیلی‌ها متهم هستند.

ترامپ در حالی بار دیگر با اتهام‌های کنگره مواجه است که یگانه رئیس‌جمهوری آمریکا بوده که طی دوره زمامداری‌اش دوبار استیضاح می‌شود. همچنین این اولین‌بار در تاریخ ایالات متحده است که جلسه محاکمه استیضاح علیه یک رئیس‌جمهوری سابق برگزار می‌شود.

دومین محاکمه

در تاریخ ۱۳ ژانویه، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف به استیضاح ترامپ رای داد. علت؟ تحریک شورش پس از حمله هوادارانش به ساختمان کنگره برای لغو اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰! این استیضاح شکاف زیادی را نیز در آمریکا به همراه داشته است؛ به‌ نحوی که ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه به استیضاح وی رای دادند. دادستان‌های این پرونده معتقدند که خشونت‌های روی داده در ساختمان کنگره با تحریک مستقیم رئیس‌جمهور پیشین صورت گرفته است. بنا به دادخواست ۸۰ صفحه‌ای، مسئولیت تمام و کمال این رویدادها با شخص رئیس پیشین کاخ سفید است. آن‌ها استدلال کردند که اقدامات وی در تحریک جمعیت برای شورش با طرح اتهام تقلب در انتخابات، زندگی هر یک از اعضای کنگره و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را به خطر انداخته است.

این در حالی است که این پرونده حیات سیاسی ترامپ را که به بازگشت به کارزار انتخاباتی در سال ۲۰۲۴ یا به دست گرفتن کنترل تمام و کمال حزب جمهوری‌خواه بوده در معرض مخاطره قرار داده است. فاکس نیوز روز گذشته گزارش داد که «لیز چینی»، عضو ارشد جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که از محاکمه رئیس‌جمهوری پیشین این کشور حمایت می‌کند. چینی گفت: «ترامپ در آینده نقشی به عنوان رهبر حزب ما نخواهد داشت.» وی افزود: «ما حزب ‌آبراهام لینکلن‌ و حزب ‌رونالد ریگان‌ هستیم. ما باید نگاهی جدی بیندازیم که چه کسی هستیم، از چه چیز دفاع می‌کنیم و به چه چیزی اعتقاد داریم.» این عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در ادامه گفت: «به اعتقاد من وقتی به کارهای او (ترامپ) که منجر به حوادث ششم ژانویه شد نگاه می‌کنیم‌، به این حقیقت می‌رسیم که وی از هر دو حزب طرد شد و ما مجلس سنا را از دست دادیم، بنابراین ما باید در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم بگوییم از اصول و آرمان‌هایمان دفاع می‌کنیم. ترامپ شخصی است که برای جلوگیری از شمارش آرای انتخاباتی حمله به کاخ کنگره را تشویق کرد که منجر به کشته شدن پنج نفر شد و هنگامی که خواستار توقف خشونت شد معترضان خواسته وی را رد کردند. این شخصی است که در آینده به عنوان رهبر حزب ما نقشی نخواهد داشت.»

مدیران استیضاح قصد دارند تا از کلمات خود ترامپ و تصاویر ویدئویی روز ششم ژانویه استفاده کرده تا ثابت کنند جمعیت خشمگین آماده خشونت بودند و ترامپ جرقه آن را زد و به بحران کنگره انجامید. گرچه برخی این استیضاح را به خاطر آن‌که ترامپ دیگر بر اریکه قدرت نبوده بی‌اساس می‌دانند، اما استدلال استیضاح‌کنندگان این است که با وجود آنکه او دیگر رئیس‌جمهور نیست، سنای آمریکا باید محاکمه‌اش کند؛ چراکه «یک رئیس‌جمهور باید به طور جامع پاسخگوی رفتار و اقداماتی باشد که از روز اول تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش انجام داده است.» نکته قابل‌توجه این بوده که برخلاف جلسه قبلی استیضاح، این بار دیگر خبری از احضار شهود از سوی دموکرات‌ها نیست. جالبی ماجرا همچنین این است که پرونده‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ فراهم آورده از نظر حجم حدودا پنج برابر دفاعیه ۱۴ صفحه‌ای تیم حقوقی ترامپ و شامل ارجاعات متعدد و پانویس‌های بسیار است.

دست‌وپای نهایی

خود ترامپ البته تلاش بسیار دارد که خود را در میان خونسرد و بی‌تفاوت نشان دهد. پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که وکلا و مشاوران ترامپ، دعوت مدیران استیضاح برای شهادت دادن وی در جلسه محاکمه سنا را رد کردند. «جیسون میلر»، مشاور ترامپ در این رابطه گفته است که «دونالد ترامپ در یک فرایند غیرقانونی شهادت نخواهد داد.» از سوی دیگر، «دیوید شوین»، وکیل جدید دونالد ترامپ در تاریخ دوم فوریه در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه محاکمه دونالد ترامپ غیر قانونی است گفت: «هدف دمکرات‌ها منع نامزدی ترامپ در آینده است.» وی افزود که هیچ سندی دال بر دعوت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به خشونت وجود ندارد، بلکه برعکس تمام آرشیو سخنرانی‌های ترامپ قبل و بعد از رویداد حمله به کنگره نشان می‌دهد که او به ضرورت حفظ آرامش و مسالمت‌آمیز بودن اعتراض‌ها تاکید کرده است. شوین در ادامه افزود: «‌محاکمه ترامپ پیامدهای بدی را به دنبال خواهد داشت و در آینده هر گفتمان سیاسی را محدود خواهد کرد. علاوه بر این که این روند کاملاً خلاف قانون اساسی است، این یک مسیر بسیار خطرناک است که مصونیت هر سخنران سیاسی علاقمند به فعالیت سیاسی را در آینده به خطر می‌اندازد و این خلاف همه آنچه ما در این کشور باور داریم است.»

البته گفتنی است که هنوز هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا در دادگاه استیضاح محکوم نشده است و به احتمال زیاد ترامپ نیز از این ماجرا مستثنی نخواهد بود. محکومیت ترامپ به رأی بیش از دو سوم سناتورها نیاز دارد، بدان معنا که ۱۷ نماینده جمهوری‌خواه باید به ترامپ پشت کنند و همه ۵۰ نماینده دموکرات برای محکوم کردن وی به این کارزار ملحق شوند؛ امری که در این مرحله به نظر بعید می‌رسد.

البته سیگنال‌هایی نیز در این رابطه به گوش می‌رسد. «رند پال»، سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز شنبه در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت که احتمال محکومیت دونالد ترامپ ‌در دومین محاکمه استیضاحش نزدیک به صفر خواهد بود. وی افزود: «‌من اظهارات گمراه‌کننده درباره ابطال نتایج انتخابات از سوی کنگره یا معاون رئیس‌جمهور را رد می‌کنم ولی معتقدم که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جلسه استیضاح محکوم نخواهد شد، زیرا ۴۵ سناتور جمهوری‌خواه گفته‌اند که این یک روند نامشروع و غیرقانونی برای استیضاح ترامپ به شمار می‌رود. بنابراین استیضاح دوم ترامپ قبل از اینکه آغاز شود، از نظر من پایان یافته است.» این سناتور در ادامه عنوان کرد: «‌با استفاده از همان منطقی که دموکرات‌ها برای محاکمه ترامپ مطرح کرده‌اند، سیاست‌مداران دموکرات مثل چاک شومر رهبر اکثریت سنا نیز باید به خاطر سخنرانی‌های سیاسی محاکمه شوند.»

به‌رغم تمامی این مسائل، در نهایت این محاکمه می‌تواند تیری خلاص به قلب حیات سیاسی جنجالی‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا باشد و تمامی رویاهای او برای پیشبرد اهداف پوپولیستی‌اش را به محاق ببرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 8119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =